Educational practices and human rights of children and adolescents: contribution of social work
Main Article Content
Abstract
This article aims to reflect on the form that the educational process takes in the daily work of the Social Worker of the Center for the Study and Defense of the Rights of Children and Youth (NEDDIJ) and the content that these practices reveal in the relationship with subjects. It is a qualitative research, produced through the procedures of bibliographic research, documentary research and content analysis, with a one-year time frame, which runs from June 2019 to June 2020. The text contextualizes the conceptual debate on educational practices and the fundamental right to family and community coexistence of children and adolescents and, at the end, it analyzes the educational practices undertaken. In the empirical context studied, the practices have emancipatory characteristics and constitute themselves as an ontological dimension of the performance and as a resource
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Os autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR) que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da sua autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project, projeto que desenvolveu este sistema para melhorar a qualidade acadêmica e pública da pesquisa, distribuindo o OJS assim como outros softwares de apoio ao sistema de publicação de acesso público a fontes acadêmicas. Os nomes e endereços de e-mail neste site serão usados exclusivamente para os propósitos da revista, não estando disponíveis para outros fins.
This journal provides open any other party.
Esta obra está licenciada sob uma Licença Creative Commons.
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR.
References
ABREU, M. A. Serviço Social e a organização da cultura: perfis pedagógicos da prática profissional. São Paulo: Cortez, 2008.
ABREU, M. A. ; CARDOSO, F. G. Mobilização social e práticas educativas. In: CFESS, Conselho Federal de Serviço Social -; ABEPSS, Associação Brasileira de Ensino e Pesquisa em Serviço Social - (Org.). Serviço Social: Direitos Sociais e Competências Profissionais. Brasília: Cfess e Abepss, 2009. p. 1-17.
BARROCO, M. L.; TERRA, S. H. Código de Ética do Assistente Social comentado. Organização do CFESS. São Paulo: Cortez, 2012.
BRASIL. Conselho Nacional dos Direitos da Criança e do Adolescente. Plano Nacional de Promoção Proteção e Defesa do Direito de Criança e Adolescente à Convivência Familiar e Comunitária. Brasília: CONANDA, 2006.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 18. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
CFESS. Código de Ética do Assistente Social. In: Conselho Federal de Serviço Social. 10ª ed. Brasília: CFESS, 2012.
CONCEIÇÃO, D. G. da. O Serviço Social e prática pedagógica: a arte como instrumento de intervenção social: Débora Guimarães da Conceição. Revista Serviço Social, Londrina, v. 12, n. 2, p. 51-67, jun. 2010.
FALEIROS, V. de P. Estratégias em Serviço Social. São Paulo, Cortez, 1997.
GRAMSCI, A. Os Intelectuais e a Organização da Cultura. 4. ed. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira S.a., 1982.
GRAMSCI, A. Concepção dialética da História. 9. Ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1991.
GUERRA, Y. A dimensão técnico-operativa do exercício profissional. In: SANTOS, Cláudia Mônica dos; BACKX, Sheila; GUERRA, Yolanda (Org.). A dimensão técnico-operativa no Serviço Social: desafios contemporâneos. Juiz de Fora: UFJF, 2012. p. 39-68.
LUIZ, D. E. C. Emancipação e serviço social: a potencialidade da prática profissional. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2011.
MAGALHÃES, S. M. Os laudos sociais na comunicação forense – caminhos e descaminhos. Dissertação de Mestrado – PUC – São Paulo, 2001.
MÉSZÁROS, I. A educação para além do capital. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2008.
MIOTO, T.; LIMA, T. C. S. de. A dimensão técnico-operativa do Serviço Social em foco: sistematização de um processo investigativo. Revista Textos & Contextos Porto Alegre v. 8 n.1 p. 22-48. jan./jun. 2009.
NETTO, J. de P. A construção do projeto ético político do Serviço Social. In: MOTA, Ana Elizabete et al. Serviço Social e Saúde: formação e trabalho profissional. São Paulo: ABEPSS e Organização Pan-Americana de Saúde, 2006. Disponível em: http://www.abepss.org.br/arquivos/anexos/a-construcao-do-projeto-eticopolitico-do-servico-social-201608060411147630190.pdf>. Acesso em: 22 jun. 2020.
NOGUEIRA, V.; MIOTO, R. C. T. Sistematização, Planejamento e Avaliação das Ações dos Assistentes Sociais no Campo da Saúde. Disponível em: < http://www.fnepas.org.br/pdf/servico_social_saude/texto2-6.pdf >. Acesso em: 01 Jun. 2020.
NOGUEIRA, M. A. Um Estado para a sociedade civil: temas éticos e políticos da gestão democrática. São Paulo: Cortez, 2004.
SILVA, A. D.; POLTRONIERI, C. de F. O trabalho socioeducativo do assistente social enquanto um intelectual orgânico. In: GIAQUETO, Adriana (Org.). A dimensão educativa no trabalho social. Jundiaí, Paco Editorial: 2015. p. 67 - 82.
TORRES, A. S. Segurança de convívio e de convivência: direito de proteção na Assistência Social. Tese (Doutorado em Serviço Social) - Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2013. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/bitstream/handle/17662/1/Abigail%20Silvestre%20Torres.pdf. Acesso em: 11 jun. 2020.
YAZBEK, M. C. Pobreza e exclusão social: expressões da questão social no Brasil. Revista Temporalis, Brasília: ABEPSS, Grafline, Ano 2, n.3, p.33-40, 2001.