MARCAS DA PASSAGEM DO TEMPO: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA GERONTO EDUCACIONAL NA UNIVERSIDADE DA TERCEIRA IDADE NO SUL DO BRASIL
Main Article Content
Abstract
ou mais, e estima-se um crescimento para 1 em cada 5 por volta de 2050”. Com esse cenário humano, o envelhecimento da população idosa desafia os espaços sócios educacionais nas Instituições Brasileiras de Ensino Superior- IES. O Núcleo de Estudos da Terceira Idade- NETI, da UFSC, desenvolve um
projeto de extensão, Curso de Formação de Monitores da Ação Gerontológica- CFMAG, que há de duas décadas, no propósito de qualificar pessoas idosas em gerontologia, vem proporcionando novos conhecimentos, estimulando ao voluntariado junto a projetos sociais, e de modo especial, como esse idoso, esta se preparando para a sua velhice. O CFMAG tem sua grade curricular, pautada pela teoria
pedagógica dos Quatro Pilares da Educação, (Delors, 2000). Foi oportunizado, ao grupo de alunos uma reflexão sobre a perspectiva da passagem do tempo das suas vidas e como esse Tempo, refletir e dar significados junto as suas relações sociais e familiares. Assim na perspectiva dos Destinos traçados pelas influências míticas dos Deuses gregos Chronos e Kairós, os alunos foram levados a pensar sobre o curso de suas vidas frente ao envelhecimento. O pensar em envelhecer e o investimento na rotina de suas vidas foram pontos de discussões da experiência aqui relatada.
Metrics
Article Details
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
a) Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution License which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
c) Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
d) This journal provides public access to all its content, as this allows a greater visibility and reach of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of the research, distributing OJS as well as other software to support the publication system of public access to academic sources.
e) The names and e-mail addresses on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and are not available for other purposes.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.