Redistribution, recognition and representation in Honneth and Fraser: a debate behind the school space

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Dr. Gustavo Martins Piccolo
https://orcid.org/0000-0002-6078-9176

Abstract

The text presented is a theoretical essay originated from an integrative literary review, which aims to make considerations from the writings of Honneth and Fraser about the categories redistribution, recognition and representation as cornerstones in the production of a society that effectively shares the ideals of equality and justice announced by modernity. Epistemologically linked to the Critical Theory filosofy, the present essay highlights the importance of working with such concepts as a fundamental component in the production of an environment that denounces arbitrariness and shapes social inclusion as a possible and not just desirable event in the most varied cultural dimensions. Furthermore, it outlines how educational spaces, especially schooled, can play a central role in promoting a society configured as fair by encompassing as an organic curricular principle, from the discussion of material and identity issues that cross our existence, going to the exercise of defense the presence of all representative publics in society in democratic power arenas.

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PICCOLO, G. M. Redistribution, recognition and representation in Honneth and Fraser: a debate behind the school space. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–24, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.20015.003. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20015. Acesso em: 22 nov. 2024.
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Author Biography

Dr. Gustavo Martins Piccolo, University od Araraquara

Pós-doutor em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), Doutor em Educação Especial pela UFSCar), Mestre em Educação pela UFSCar; Especialista em Educação Física pela UNICAMP; Graduado e Bacharel em Educação Física pela UFSCar; graduado em PEDAGOGIA pela Uninove. Professor do Centro Universitário de Araraquara e ex-Prefeito e palestrante em temáticas como Sociologia da educação; Sociologia; Educação Física; Educação Especial, Psicologia Histórico-Cultural, Pedagogia Histórico-Crítica. Autor de diversos artigos publicados em periódicos científicos e dos livros: "Por um pensar sociológico sobre a deficiência" e "O lugar da pessoa com deficiência na história: uma narrativa ao avesso da lógica ordinária. Foi Prefeito de Gavião Peixoto por dois mandatos consecutivos (2013-2020), sendo eleito por três vezes, pela Fundação Firjan, o melhor gestor fiscal do Brasil.

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