Representative elements of the path of the Pedagogy Course in Brazil: the historical and legal dimension in the agenda

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Dr.ª Adriana Patrício Delgado

Abstract

This article is organized in two moments. Firstly, it shows a short Pedagogy course record in Brazil, by having as time frame his appearance in 1939 since the Resolution n. 02/2019 (BNC-Formação). The historical-legal points image about the Pedagogy course will follow in a methodological descriptive-analitic way perpassing by legal pieces, as well as by the creation of moviments, associations and constructed entities over the framed period, in the dialogue with authors with research tradition in the teachers field training, like: Cruz, Gatti, Libâneo, Saviani and Scheibe. Then, it presents elements that unveil the regress and the own crumbling of the Pedagogy course from the express assumptions by the Resolution n. 02.2019. Their objective is reflect in the historical-legal dimention on the curricular projects of the teachers formation courses, with an emphasis in the Pedagogy course, this research study object.

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DELGADO, A. P. Representative elements of the path of the Pedagogy Course in Brazil: the historical and legal dimension in the agenda. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–24, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.21308.040. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/21308. Acesso em: 5 jul. 2024.
Section
Dossiê: O campo teórico da Pedagogia e seus desdobramentos na formação de pedagogos/as
Author Biography

Dr.ª Adriana Patrício Delgado, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Doutora e Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo no Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade. Especialização em Psicopedagogia, Informática Aplicada à Educação e Avaliação Institucional. Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) vinculada ao Departamento de Didática/ Faculdade de Educação, onde ministra as disciplinas Didática, Currículo e Profissão Docente. Desenvolve pesquisas na área de Formação de Professores, Didática e Currículo. Têm produções na área com capítulos de livros, artigos e resumos publicados em Anais de Eventos e Revistas Científicas. Membro do Núcleo Docente Estruturante (NDE) do curso de Pedagogia.

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