Reading Carousel: evaluation of a methodology to awaken the pleasure for reading in a public school in Poços de Caldas- MG

Main Article Content

Prof. Dr. Celso Ferrarezi Junior
https://orcid.org/0000-0001-9221-0432
Mestranda Daniele Oliveira Diniz
https://orcid.org/0000-0002-0691-4116

Abstract

The article addresses part of a qualitative research, from the implementation of the Reading Carousel pilot project, with a group of students the 4th year of Elementary School I, in a public school in Poços de Caldas- MG. The study investigated whether the contributions to awakening the pleasure for reading in the student reader, based on the Reading Carousel, managed to break with the positivist and mnemonic standard of school reading. The theoretical foundation was based on a multidisciplinary approach and methodologically, action research was found to be an important possibility of effectiveness in the attempt to understand the social, cultural, and educational practices that permeate the reading practice. The results obtained revealed that it is possible to contribute to reading fruition through the Reading Carousel methodology. The intention is to expand the scope of this research with the Reading Carousel Workshop as a proposition for the continuing Education of Kindergarten and Elementary School teachers.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
FERRAREZI JUNIOR, C.; DINIZ, D. O. . Reading Carousel: evaluation of a methodology to awaken the pleasure for reading in a public school in Poços de Caldas- MG. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–24, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.21325.036. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/21325. Acesso em: 23 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Prof. Dr. Celso Ferrarezi Junior, Universidade Federal de Alfenas - UNIFAL

Pós-Doutorado em Linguística e Semântica (UNICAMP/UFMG). Professor no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL); Professor Titular no Instituto de Ciências Humanas e Letras da UNIFAL.

Mestranda Daniele Oliveira Diniz, Universidade Federal de Alfenas - UNIFAL

Mestranda em Educação na linha de Pesquisa Culturas, Práticas e Processos na Educação pela Universidade Federal de Alfenas. Especialização em Alfabetização e Letramento e Pós graduanda em Gestão Escolar e Psicopedagogia. Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado de Minas Gerais. Membro do Grupo de Pesquisa Linguísticas Descritivas, Teóricas e Aplicadas (UNIFAL). Atuou como bolsista de Iniciação Científica nos anos de 2019 e 2018 , tendo como linha de pesquisa Formação de Professores Iniciantes. Atuou como bolsista do PIBID ( Programa Institucional de Bolsas de Incentivo à Docência) em 2017 e 2018. Atuação na Educação Não Formal- Treinamento & desenvolvimento de profissionais da indústria farmacêutica. (2003-2009). Graduada em Farmácia pela EFOA/UNIFAL(1993-1996).

References

ABRAMOVICH, F. Livro precisa ser um vício. Entrevistado: Fanny Abramovich. Revista Nova Escola, jul. 2008. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/956/para-a-autora-fanny-abramovich-o-livro-precisa-ser-um-vicio para-a-criança. Acesso em: 15 jul. 2022.

ABRAMOVICH, F. Literatura infantil: gostosuras e bobices. 5. ed. São Paulo: Scipione, 1997.

AGUIAR, V. T. de; BORDINI, M. G. Literatura: a formação do leitor – alternativas metodológicas. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1988. (Série Novas Perspectivas 27).

BAJOUR, C. Ouvir nas entrelinhas: o valor da escuta nas práticas de leitura. São Paulo: Pulo do Gato, 2012.

BARBIER, R. A pesquisa-ação. Brasília: Liber Livro, 2002.

BARBIER, R. A pesquisa-ação na instituição educativa. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Senado Federal, 2017. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/529732/lei_de_diretrizes_e_bases_1ed.pdf. Acesso em: 20 jul. 2022.

BRASIL. Lei n. 14.407, de 12 de julho de 2022. Dispõe sobre a inclusão na Lei de Diretrizes e Bases da Educação – LDB (9.394, de 1996) o compromisso da educação básica com a alfabetização plena e a capacitação gradual para a leitura. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2022. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/lei-n-14.407-de-12-de-julho-de-2022- Acesso em: 20 jul. 2022.

CADEMARTORI, L. O que é literatura infantil. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 2010. (Coleção Primeiros Passos 163).

CAMARGO, B. V.; JUSTO, A. M. (org.). Tutorial para uso do software IRaMuTeQ: Interface de R pour les analyses multidimensionnelles de textes et de questionnaires. Laboratório de Psicologia Social da Comunicação e Cognição – Universidade Federal de Santa Catarina – Brasil, 2018. Disponível em: https://www. laccos.com.br. Acesso em: 01 out. 2021.

COELHO, N. N. Literatura infantil: Teoria, Análise, Didática. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2000.

COLOMER, T. Andar entre livros: A leitura literária na escola. 1. ed. São Paulo: Global, 2007.

DUARTE JR., J. F. Fundamentos estéticos da educação. São Paulo: Cortez Autores Associados. Universidade de Uberlândia, 1981. (Coleção Educação Contemporânea).

FERRAREZI Jr., C.; CARVALHO, R. S. de. De alunos a leitores: o Ensino da Leitura na Educação Básica. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2017.

FERRAREZI Jr., C. A participação da família no desenvolvimento sistemático do aprendizado e do gosto pela leitura na fase infanto-juvenil. In: FERRAREZI JR., C.; JESUS, S. N. de (org.). Ler e gostar de ler: isso é coisa que se aprende. Curitiba: CRV, 2016. cap. V, p. 149- 186.

FERRAREZI Jr., C. Leitura e Escrita: Princípios Naturais do Gosto e do Desgosto. In: Discutindo linguagem com professores de português. São Paulo: Terceira Margem, 2000.

FRANCO, M. A. S.; LISITA, V. M. S. de S. Pesquisa-ação: limites e possibilidades na formação docente. In: PIMENTA, S. G.; FRANCO, M. A. S. (org.). Pesquisa em Educação: Possibilidades investigativas/formativas da pesquisa-ação. São Paulo: Edições Loyola, 2008. vol. 2, p. 41- 70.

GARCIA, E. G. A Leitura na escola de 1º grau: por uma outra leitura da leitura. 2. ed. São Paulo: Loyola, 1992. (Série Práticas Pedagógicas; v. 1).

INSTITUTO PRÓ-LIVRO. Retratos da Leitura no Brasil. 5. ed. São Paulo, 2021. Disponível em:https://www.prolivro.org.br/5a-edicao-de-retratos-da-leitura-no-brasil-2/a-pesquisa-5a-edicao/. Acesso em: 22 ago. 2022.

LAJOLO, M. Meus alunos não gostam de ler: o que eu faço? Linguagem e letramento em foco: linguagem nas séries iniciais. CEFIEL - Centro de Formação de Professores do Instituto de Estudos da Linguagem/ IEL- Instituto de Estudos da Linguagem, UNICAMP. 2005.

LAJOLO, M.; ZILBERMAN, R. A formação da leitura no Brasil. São Paulo: Editora Unesp, 2019.

LAJOLO, M.; ZILBERMAN, R. A leitura Rarefeita: livro e literatura no Brasil. São Paulo: Brasiliense, 1991.

MALINOWSKI, B. Os argonautas do Pacífico Ocidental. São Paulo: Editora Abril, 1984.

MARTHA, A. Á. P. Educação Literária: suportes teóricos e metodológicos. In: FERRAREZI JR., C.; JESUS, S. N. de (org.). Ler e gostar de ler: isso é coisa que se aprende. Curitiba: CRV, 2016. cap. I, p. 21- 40.

MEIRELES, C. Problemas da Literatura Infantil. 4. ed. São Paulo: Global, 2016.

PENNAC, D. Como um romance. Rio de Janeiro: Rocco, 2008. (Coleção L&PM Pocket, 722).

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

THIOLLENT, M. A inserção da pesquisa-ação no contexto da extensão universitária. In: BRANDÃO, C. R.; STRECK, D. R. (org.). Pesquisa Participante: a partilha do saber. São Paulo: Ideias & Letras, 2006. p. 151- 166.

VALLADARES, L. Os Dez Mandamentos da Observação Participante. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 22, n. 63, p. 153-155, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69092007000100012