Reading Carousel: evaluation of a methodology to awaken the pleasure for reading in a public school in Poços de Caldas- MG

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Prof. Dr. Celso Ferrarezi Junior
https://orcid.org/0000-0001-9221-0432
Mestranda Daniele Oliveira Diniz
https://orcid.org/0000-0002-0691-4116

Abstract

The article addresses part of a qualitative research, from the implementation of the Reading Carousel pilot project, with a group of students the 4th year of Elementary School I, in a public school in Poços de Caldas- MG. The study investigated whether the contributions to awakening the pleasure for reading in the student reader, based on the Reading Carousel, managed to break with the positivist and mnemonic standard of school reading. The theoretical foundation was based on a multidisciplinary approach and methodologically, action research was found to be an important possibility of effectiveness in the attempt to understand the social, cultural, and educational practices that permeate the reading practice. The results obtained revealed that it is possible to contribute to reading fruition through the Reading Carousel methodology. The intention is to expand the scope of this research with the Reading Carousel Workshop as a proposition for the continuing Education of Kindergarten and Elementary School teachers.

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FERRAREZI JUNIOR, C.; DINIZ, D. O. . Reading Carousel: evaluation of a methodology to awaken the pleasure for reading in a public school in Poços de Caldas- MG. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–24, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.21325.036. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/21325. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Prof. Dr. Celso Ferrarezi Junior, Universidade Federal de Alfenas - UNIFAL

Pós-Doutorado em Linguística e Semântica (UNICAMP/UFMG). Professor no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL); Professor Titular no Instituto de Ciências Humanas e Letras da UNIFAL.

Mestranda Daniele Oliveira Diniz, Universidade Federal de Alfenas - UNIFAL

Mestranda em Educação na linha de Pesquisa Culturas, Práticas e Processos na Educação pela Universidade Federal de Alfenas. Especialização em Alfabetização e Letramento e Pós graduanda em Gestão Escolar e Psicopedagogia. Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado de Minas Gerais. Membro do Grupo de Pesquisa Linguísticas Descritivas, Teóricas e Aplicadas (UNIFAL). Atuou como bolsista de Iniciação Científica nos anos de 2019 e 2018 , tendo como linha de pesquisa Formação de Professores Iniciantes. Atuou como bolsista do PIBID ( Programa Institucional de Bolsas de Incentivo à Docência) em 2017 e 2018. Atuação na Educação Não Formal- Treinamento & desenvolvimento de profissionais da indústria farmacêutica. (2003-2009). Graduada em Farmácia pela EFOA/UNIFAL(1993-1996).

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