CREENCIAS DE ADULTOS MAYORES SOBRE LAS CONDICIONES PARA EL APRENDIZAJE EN LA VEJEZ
Main Article Content
Abstract
A crescente participação das pessoas idosas em atividades de educação não formal mostra seu interesse em continuar aprendendo nas idades avançadas da vida. Um estudo foi realizado explorando as crenças que as pessoas idosas têm a respeito das condições que se requerem para que um idoso possa aprender, desde a perspectiva de idosos que participam em atividades de educação não formal na Argentina.
Se aplicou um questionário auto administrado a uma mostra intencional de adultos (n=192) e idosos (n=884) que assistem a 16 organizações de educação não formal de idosos com diferentes modalidades de gestão (de universidades públicas, privadas e de auto-gestão).
Para os entrevistados as principais condições para o aprendizado do idoso se referem à organização do processo de instrução, o clima afetivo-emocional da classe, as estratégias que involucram o aprendizado ativo por parte dos idosos ou estratégias de reforço do aprendido e as estratégias relacionadas com o trabalho grupal. Assim mesmo, os dados mostram que a motivação e o nível educativo são as variáveis que mais incidem nas crenças sobre as condições para aprender.
Os descobrimentos sugerem que estas crenças podem relacionar-se com a posição subjetiva que adotam os idosos frente ao aprendizado como recurso para a adaptação, a busca do bem-estar psicológico e enfrentar o envelhecimento ou a integração social.
Palavras-chave: Pessoa Idosa – Aprendizado na velhice – Crenças – Envelhecimento
Metrics
Article Details
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
a) Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution License which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
c) Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
d) This journal provides public access to all its content, as this allows a greater visibility and reach of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of the research, distributing OJS as well as other software to support the publication system of public access to academic sources.
e) The names and e-mail addresses on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and are not available for other purposes.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.