Education policy and its objects of study

Authors

  • Ângelo Ricardo de Souza Universidade Federal do Paraná

Abstract

Abstract: This essay is dedicated to analyse the educational policies research field. Taking the relationship between social demand for education and the government (non) action, the paper discusses how educational policy is expressed in the form of access, administration and quality. After, the work discusses the educational policy objects of study, leading to the conclusion that the this research field deals with the relationship between social demand for education and the state's position face this demand with all the outcomes of this movement, especially that relating to competition for power and its relationship with education universe.

 

Keywords: Educational policies. Educational research. State. Epistemology.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Adrião, T. (2006). Educação e produtividade: a reforma do ensino paulista e a desobrigação do Estado. São Paulo: Xamã.

Arretche, M. (1998). Tendências no estudo sobre avaliação. In: RICO, Elizabeth Melo (Comp.). Avaliação de políticas sociais: uma questão em debate. São Paulo: Cortez.

Ball, S. (2006). Education Policy and Social Class. Londres: Routledge.

Bowe, R. & Ball, S. (1992). Reforming Education & Changing Schools: Case studies in policy sociology. London: Routledge.

Bourdieu, P. (2004). O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.

Dale, R. (2004). “Globalização e educação: demonstrando a existência de uma “Cultura Educacional Mundial Comum ” ou localizando uma “Agenda Globalmente Estruturada para a Educação”? Educação & Sociedade, v. 25, n. 87, pp. 423-460.

Ferraz, M. A. (2011). Estado, Política e Sociabilidade. In: Souza, A. R.; Gouveia, A. B.; & Tavares, T. M. (Comp.). Políticas Educacionais: conceitos e debates. Curitiba: Appris.

Figueiredo, A. M. C.; & Figueiredo, M. F. (1996). Avaliação política e avaliação de políticas: um quadro de referência teórico. São Paulo: IDESP.

Fonseca, M. (1997). O Banco Mundial e a gestão da educação brasileira. In: Oliveira, D. A. (Comp.). Gestão democrática da educação. Petrópolis: Vozes.

Fonseca, M..; Toschi, M. S.; & Oliveira, J. F. (2004). Escolas Gerenciadas. Goiânia: Ed. Da UCGo.

França, M. T. A.; & Gonçalves, F. (2008). “Justiça social no ensino fundamental brasileiro: transmissão intergeracional de desigualdade e qualidade educacional”. Revista de Estudos Universitárias, v. 34, pp. 111-136.

Gonçalves, F.; & França, M. T. A. (2009). “Transmissão intergerencial de desigualdade e qualidade educacional”. Ensaio. Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 16, n. 61, pp. 17-48.

Gouveia, A. B. (2009). “Direita e esquerda na política educacional: Democracia, partidos e disputas entre projetos de administração pública municipal no Brasil”. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 90, n. 224, pp. 32-58.

Kowarick, L. (1979). A espoliação urbana. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Maquiavel, N. (1996). O príncipe. São Paulo: Nova Cultural.

Mainardes, J.; & Marcondes, M. I. (2009). “Entrevista com Stephen J. Ball: um diálogo sobre justiça social, pesquisa e política educacional”. Educação e Sociedade. v. 30, n. 106, pp. 303-318.

Muller, P.; & Surel, Y. (2002). A análise das Políticas Públicas. Pelotas: EUCAT.

Negt, O.; & Kluge, A. (1999). O que há de político na política. São Paulo: Ed. UNESP.

Oliveira, R. P. (2006). Estado e Política Educacional no Brasil: Desafios do Século XXI. Tese de Livre-Docência (Educação) São Paulo: FEUSP.

Peroni, V. (2003). Política Educacional e Papel do Estado no Brasil dos anos 1990. São Paulo: Xamã.

RIBEIRO, M. L. S. História da educação brasileira: a organização escolar. Campinas, SP: Autores Associados, 2000.

Romanelli, O. O. (1996). História da educação no Brasil (1930- 1973). Petrópolis, RJ: Vozes.

Souza, Â. R. (2008). “As relações entre os resultados da avaliação e os modelos de gestão escolar”. Intermeio, v. 13, pp. 66-83.

Souza, Â. R. (20014). “A pesquisa em políticas educacionais no Brasil: de que estamos tratando?”. Práxis Educativa, v. 9, n. 2, pp. 355-367.

Souza, Â. R.; & Damaso, A. F. (2007). “Análise das políticas educacionais na oferta de educação infantil na Região Metropolitana de Curitiba e Litoral do Paraná”. Jornal de Políticas Educacionais, v. 1, n. 2, pp. 32-40.

Spósito, M. P. (1984). O Povo vai à escola. São Paulo: Loyola.

Stumpf, I. (2008). “Avaliação pelos pares nas revistas de comunicação: visão dos editores, autores e avaliadores”. Perspectiva em Ciência da Informação. v. 13, n. 1, pp. 18-32.

Tavares, T. M. (2009). Dos conteúdos da gestão da educação no Sistema Estadual de Ensino no Paraná . In: Vosgerau, M. (Comp.). Trabalho do professor no espaço escolar. Curitiba: Editora Champagnat.

Tello, C. (Comp.). (2013). Epistemologías de la Política Educativa: posicionamentos, perspectivas y enfoques. Campinas: Mercado de Letras.

Weber, M. (1970). Ciência e Política: duas vocações. São Paulo: Cutrix.

Weber, M. (2004). Economia y sociedad: esbozo de sociologia comprensiva. México: FCE.

Weber, M. (2010). Conceitos Sociológicos Fundamentais. Covilhã/Portugal: Lusofonia.

Published

2017-08-13

How to Cite

SOUZA, Ângelo R. de. Education policy and its objects of study. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 75–89, 2017. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/10450. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artículos