Considerations about the disciplinary field of educational policies

Authors

  • Vanessa Campos de Lara Jakimiu Universidade Estadual do Paraná

Abstract

Abstract: This is a theoretical and bibliographical study whose content presents some considerations about the production of knowledge in education policies. Initially, it seeks to situate the education policies in the context of public policy and discuss to what extent the educational policies wide area of coverage is also limiting regarding the production of knowledge and definition of investigative methods. Next, it presents a conceptual discussion of the epistemological field of research into educational policy and evaluation in education policy, and points out that despite the interrelation between them, each one has their own aims and different purposes. Finally, a theory about the allocation of knowledge production in educational policies is developed which leads to a discussion about the importance of the policy makers and executors to become aware of what kind of knowledge is produced to inform their decision-making.

 

Keywords: Education Policy. Education policy research. Evaluation of education policy.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Amabile, A. E. N. (2012). “Políticas Públicas.” En: Castro, C. L. F.; Gontijo, C. R. B. e Amabile, A. E. N. Dicionário de Políticas Públicas. Barbacena: EdUEMG. Disponível em:<http://bd.camara.gov.br/bd/handle/bdcamara/13076> Acessado no mês de janeiro, 2015.

Arretche, M. (2003). “Dossiê agenda de pesquisa em políticas públicas.” Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 18, n. 51, pp.7-9.

Bernardes, A. G. e Guareschi, N. (2007). “Estratégias de Produção de Si e a Humanização no SUS.” Psicologia Ciência e Profissão, v. 27, n. 3, pp. 462-475.

Bernstein, B. A. (2003). “Pedagogização do Conhecimento: Estudos sobre recontextualização.” Tradução de Maria de Lourdes Soares e Vera Luiza Visockis Macedo. Cadernos de Pesquisa, n. 120, pp. 75-110

Cotta, T. C. (2001). “Avaliação educacional e Políticas Públicas: A Experiência do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica (SAEB).” Revista do Serviço Público, n.52, pp. 89-111

Chiari, J. (2012). “Avaliação de Políticas Públicas.” En: Castro, C. L. F.; Gontijo, C. R. B. e Amabile, A. E. N. Dicionário de Políticas Públicas. Barbacena: EdUEMG. Disponível em:<http://bd.camara.gov.br/bd/handle/bdcamara/13076> Acessado no mês de janeiro, 2015.

Dutra, A. (1993). “A Questão Política da Alfabetização no Rio de Janeiro de 1983 a 1987”. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 85, pp. 33-42.

Eyng, A. M. (2007). Currículo Escolar. Curitiba: Ibpex.

Gatti, B. A. (2014). “Formação inicial de Professores para a Educação Básica: Pesquisas e Políticas Educacionais”. Estudos em Avaliação Educacional, v.25, n.57, pp.24-54..

Faria, C. A. P. A. (2005). “Política da Avaliação de Políticas Públicas”. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 20, n. 59, pp. 97-109.

Figueiredo; M. F. e Figueiredo, A. M. C. (1986). “Avaliação política e avaliação de políticas: um quadro de referência teórica”. Análise & Conjuntura, v. 1, n.3, pp. 107-127.

Jakimiu, V. C. L. (2014). Políticas Educacionais e o Currículo Vivo da Escola: Do texto ao contexto. Anais... II Jornada Latinoamericanas - Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa - ReLePe. 2014. Disponível em:<http://www.relepe.org/images/671.pdf> Acessado no mês de abril, 2015.

Lendvai, N. e Stubbs, P. (2012). “Políticas como tradução: situando as políticas sociais transnacionais”. Práxis Educativa, v. 7, n. 1, pp. 11-31.

Maar, L. W. (1982). O que é Política. São Paulo: Editora Brasiliense.

Mainardes, J. (2007). Reinterpretando os Ciclos de Aprendizagem. São Paulo: Cortez.

Mainardes, J. e Stremel, S. (2010). A teoria de Basil Bernstein e algumas de suas contribuições para as pesquisas sobre políticas educacionais e curriculares. Revista Teias, v. 11, n. 22. pp. 31-54.

Martins, A. M. (2013). “O Campo das Políticas Públicas de Educação: Uma revisão da literatura.” Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 24, n. 56, pp. 276-299.

Hofling, E. M. (2001). “Estado e Políticas (Públicas) Sociais.” Cadernos Cedes, ano XXI, n. 55, pp. 30-41.

Reis, E. P. (2003). “Reflexões legais para a formulação de uma agenda de pesquisa em políticas públicas.” Revista Brasileira de Ciências Sociais. v. 18, n. 51, pp. 11-14.

ReLePe. (2014). Rede Latinoamericana de Estudios Epistemológicos em Política Educativa. Sítio eletrônico. Disponível em: Acessado no mês de dezembro, 2014.

Souza, C. (2003). ““Estado do Campo” da Pesquisa em Políticas Públicas no Brasil.” Revista Brasileira de Ciências Sociais. São Paulo, v. 18, n. 51, pp. 15-20.

Tello, C. e Mainardes, J. (2015). Revisitando o enfoque das epistemologias da política educacional. Práxis Educativa, v. 10, n. 1, pp. 153-178.

Worthen, B.; Sanders, J. e Fitzpatrick, J. (2004). Avaliação de programas: concepções e práticas. São Paulo: Editora Gente.

Published

2017-08-14

How to Cite

JAKIMIU, V. C. de L. Considerations about the disciplinary field of educational policies. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 211–229, 2017. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/10459. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artículos