Epistemology of education policies: some conceptual accuracies
DOI:
https://doi.org/10.5212/retepe.v.2.002Abstract
Abstract: This paper addresses the meaning of the expression. “epistemologies of education policies” clarifying concepts linked to it such as gnosiology, theory of knowledge, science and politics and practical sciences. Taking into consideration that practical sciences imply the dialectic relation between theory and practice, we got to the conclusion that the epistemological analysis of education practices implies the comprehension of the education policy as an activity carried out in the intersection between two practical sciences: the political science and the pedagogical science.
Keywords: Research. Theory of knowledge. Epistemology. Education policies. Practical sciences. Political science. Pedagogical science.
Metrics
References
Bobbio, N. (1999). “Verbete Ciência Política”. In: Bobbio, N., Matteucci, N. & Pasquino, G. Dicionário de política, (pp. 164 - 169). 12ª ed. Brasília: Ed.UnB, p. 164-169.
Descartes, R. (1962). Obra escolhida. São Paulo: Difusão Européia do Livro.
Pereira, I. (1976). Dicionário grego-português e português-grego. Porto: Livraria Apostolado da Imprensa.
Schmied-Kowarzik, W. (1983). Pedagogia dialética: de Aristóteles a Paulo Freire. São Paulo: Brasiliense.
Tello, C. (2013). Las epistemologías de la política educativa – notas históricas y epistemológicas sobre el campo. En Tello, C. Epistemologías de la política educativa – posicionamientos, perspectivas y enfoques (pp. 23-68). Campinas: Mercado de Letras.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamentodo trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
__________
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
2. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
__________
If the article is accepted for publication, copyright of this article will be vested in the The Journal of Theoretical and Epistemological Studies on Education Policy.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.