The subject Education Policy in pedagogy courses: a preliminary study

Authors

  • Gislaine Macedo Marçal Perão Universidade Estadual do Centro Oeste
  • Michelle Fernandes Lima Universidade Estadual do Centro-Oeste

DOI:

https://doi.org/10.5212/retepe.v.2.017

Abstract

Abstract: The article presents the results of a research that has as its central theme the subject Educational Policy in the Pedagogy courses, performed within the scope of the UNICENTRO (PR) Pedagogy course. The objective was to identify the nomenclature, time and year of offer the subject Educational Policy in three Pedagogy courses of State University of Paraná, as well as the main challenges encountered by teachers regarding to this field of study. Data collection and analysis were carried out through researches of the pedagogical projects of courses in the institutional websites and questionnaire emailed to the teachers who work with the subject Educational Policy in the Pedagogy courses of the three institutions surveyed. From the research performed, we can observe the subject Educational Policy is paramount for teachers formation, occupies a mandatory space in undergraduate courses and contemplates economic, political, historical and social Education issues.

 

Keywords: Educational Policies. Subject Educational Policy. Pedagogy Course. Course Pedagogical Project. Research in Educational Policy.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Brasil. Decreto 19.851, de 11 de abril de 1931. Estatuto das Universidades Brasileiras.

Brasil. Decreto-Lei nº1190 de 04/04/1939. Organiza a Faculdade Nacional de Filosofia. 1939. Disponível em www.senado.gov.br. Último acesso em 11 de novembro de 2006.

Brasil. Parecer CFE nº 252, de 11 de abril de 1969. Fixa a duração do currículo mínimo do curso de Pedagogia.

Costa, A. C., Muranaka, M. A. S., & Borghi, R. F. (2016). A contribuição da disciplina PEB à formação de professores do ensino básico: estudo do caso das licenciaturas em uma universidade estadual. Anais do I Encontro Latino-americano de professores de política educativa e II Seminário Internacional de questões de pesquisa em educação, 2015, São Paulo, SP, Brasil, 1, pp. 1-24.

Cristofoli, M. S. (2015). “O estudo da política educacional como componente curricular dos cursos de formação de professores nas universidades públicas”. Políticas Educativas, 8 (2), 1-15.

Flach, S. F., & Masson, G. (2014). “A disciplina de política educacional em cursos de formação de professores”. Revista Pedagógica, 16 (33), 205-220.

Giovine, R. (2016). El oficio de enseñar política educativa: desplazamientos políticos y epistemológicos en los programas de formación docente universitaria en Argentina. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, 1 (2) 451-476.

Guimarães-Iosif, R., Limeira, L. C. & Santos, A.V. (2018) O ensino de Política e Gestão Educacional nos cursos de licenciatura. Práxis Educativa, 13 (1), 1-22.

Júnior, M. S., & Galvão, A. M. O. (2005). “História das disciplinas escolares e história da educação: algumas reflexões”. Educação e Pesquisa, 31 (3), 391-408.

Mainardes, J., & Stremel, S. (2017). Aspectos da formação do pesquisador em Política Educacional na Pós-Graduação no Brasil. Anais do Congreso Latinoamericano y Caribeño de Ciencias Sociales, Salamanca, Espanha, 4.

Mainardes, J., Stremel, S., & Rosa, G. L. R. (2017). “A pesquisa sobre a disciplina Política Educacional no Brasil: situação e perspectivas”. Revista Brasileira de Política e Administração de Educação, 33 (2), 287-307.

Mancebo, M. E. (2017). La enseñanza de Política Educativa en Uruguay: ¿acumulación incipiente o rezago? Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, 2, 1-15.

Mendes, V. (2015). “O estudo da política educacional nos cursos de licenciatura de uma instituição federal de ensino superior”. Anais do I Encontro Latino-americano de professores de política educativa e II Seminário Internacional de questões de pesquisa em educação, São Paulo, SP, Brasil, pp. 1-21.

Moreira, L. P., & Iulianelli, J. A. S. (2017). “Formação docente e ensino de política educacional em instituições de educação superior do Rio de Janeiro”. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, 25 (97), 854-873.

Oliveira, D. A. Política educacional. Dicionário - Verbetes. Grupo de Estudos sobre Política Educacional e Trabalho Docente – Gestrado – UFMG, 2010. Recuperado de http://www.gestrado.net.br/?pg=dicionario-verbetes&id=420

Pronko, M. A. (2015). Desafios teórico-metodológicos para o ensino de políticas educacionais na perspectiva do materialismo histórico. In: Anais do I Encontro Latino-americano de professores de política educativa e II Seminário Internacional de questões de pesquisa em educação, Guarulhos-SP. Anais... Guarulhos-SP: UNIFESP. p. 1-17.

Pronko, M. A. (2016). “Desafios teórico-metodológicos para o ensino de políticas educacionais na perspectiva do materialismo histórico”. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, 1 (2), 1-17.

Rosa, G. L. R. (2016). A disciplina Política Educacional no curso de Pedagogia e Licenciaturas da Universidade Estadual de Ponta Grossa. Trabalho de Conclusão de Curso (Pedagogia), Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, PR, Brasil.

Sheen, M. R. C. C. (2007). “A política educacional como momento de hegemonia: notas metodológicas a partir das contribuições de Antonio Gramsci”. Revista HISTEDBR On-line, 25, 3-12.

Stremel, S. (2016). A constituição do campo acadêmico da política educacional no Brasil. 2016. 315 f. Tese de Doutorado em Educação, Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, PR, Brasil.

Stremel, S. (2017). “Aspectos teórico-metodológicos para a análise da constituição do campo acadêmico da política educacional no Brasil”. Revista de Estudios teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, 2, 1-4.

Stremel, S., & Mainardes, J. (2015). “A disciplina Política Educacional em cursos de Pedagogia no Brasil: primeiras aproximações”. Jornal de Políticas Educacionais, 9 (17-18), 137-155.

Stremel, S., & Mainardes, J. (2016). A emergência do campo acadêmico da política educacional em diferentes países. Tópicos Educacionais, 22 (1), 62-85.

UEL. Ementa curso de Pedagogia UEL. Recuperado de http://www.uel.br/prograd/catalogo-cursos/catalogo_2016/ementas/pedagogia_noturno.pdf

UEL. Matriz curricular curso de Pedagogia UEL. Recuperado de http://www.uel.br/prograd/catalogo-cursos/catalogo_2016/organizacao_curricular/pedagogia_noturno.pdf

UEM. Ementa e Matriz curricular curso de Pedagogia UEM. Recuperado de http://sites.uem.br/pen/deg/apoio-aos-colegiados-aco/documentos/cursos-1/cursos/pedagogia-matutino-noturno

UENP. Universidade Estadual do Norte do Paraná. Recuperado de http://www.uenp.edu.br/

UEPG. Ementa e Matriz curricular curso de Pedagogia UEPG. Recuperado de http://www.uepg.br/catalogo/cursos/2016/pedagogo.pdf

UNESPAR. Ementa e Matriz curricular curso de Pedagogia UNESPAR/ Campus Apucarana. Recuperado de http://www.fecea.br/userfiles/MATRIZ%20CURRICULAR%20DO%20CURO%20DE%20PEDAGOGIA.pdf

UNICENTRO. Ementa curso de Pedagogia UNICENTRO/Campus Irati. Recuperado de http://sguweb.unicentro.br/pdplanoensinos/visualizar/4e2a8866-014f-f013-fcb3-e9393e716197/id2:0918%7CI/url_return:%7Cpdplanoensinos%7Cpesquisa%7C%7C%7CPddisciplina1.cds_disciplina:Pol%C3%ADtica

UNICENTRO. Matriz Curricular curso de Pedagogia UNICENTRO/Campus Irati. Recuperado de http://www2.unicentro.br/proen/files/2016/12/Pedagogia-I.pdf?x34126

UNIOESTE. Ementa e Matriz curricular curso de Pedagogia UNIOESTE. Recuperado de http://www5.unioeste.br/portalunioeste/cascavel/graduacao?campi=0&curso=CSC0047.

Published

2017-11-28

How to Cite

MACEDO MARÇAL PERÃO, G.; FERNANDES LIMA, M. The subject Education Policy in pedagogy courses: a preliminary study. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, [S. l.], v. 2, p. 1–14, 2017. DOI: 10.5212/retepe.v.2.017. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/10606. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artículos