Research in Educational Policies: thematic choices and sources in debate (2000-2010)

Authors

  • Antonia Almeida Silva Universidade Estadual de Feira de Santana.
  • Márcia Aparecida Jacomini Universidade Federal de São Paulo http://orcid.org/0000-0003-2936-3174

DOI:

https://doi.org/10.5212/retepe.v.4.002

Abstract

Abstract: The study problematizes the characteristics of master's and doctoral research and their delineations regarding thematic choices and research’s sources in the field of educational policies. In order to accomplish this, we use a database of theses and dissertations presented from 2000 to 2010 in Postgraduate Programs of Education in Brazil, organized by two research projects developed between 2012 and 2017, which allows the debate between empirical findings and analyzes of influential authors in the area, identified as those most mentioned in the productions. The analysis made dialogue with the diagnostics of the scarce accumulation of knowledge, the abundance of sectorial studies and without the desired verticalization. The results point to thematic dispersion, with studies focusing on specific educational policies, especially those of recent periods. The main sources used by post-graduate students were official documents on government actions and legislation, especially on education.

 

Keywords: Thematic choices. Academic field. Research’ sources Educational Policies.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Antonia Almeida Silva, Universidade Estadual de Feira de Santana.

Doutora em Educação pela USP e professora titular do departamento de Educação da UEFS, onde atua na área de política educacional tanto na graduação quanto na pós-graduação.

Márcia Aparecida Jacomini, Universidade Federal de São Paulo

Professora do Departamento de Educação da Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade Federal de São Paulo.

Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo

References

AZEVEDO, J. M. L. de. A educação como política pública. Campinas, SP: Autores Associados, 1997.

AZEVEDO, J. M. L.; AGUIAR, M. A. da S. Políticas de educação: concepções e programas. In: WITTMANN, L. C.; GRACINDO, R. V. (Orgs.). O estado da arte em política e gestão da educação no Brasil (1991-1997). Campinas: Autores Associados, 2001, p. 71-108.

BELLO, I. M; JACOMINI, M. A.; MINHOTO, M. A. P. Produção acadêmica em política educacional no Brasil: análises de teses e dissertações (2000-2010). In: SILVA, A. A; JACOMINI, M. A. (Orgs.). Políticas em políticas educacionais: características e tendências. Feira de Santana: UEFS Editora, 2016. p. 63-92

BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Planilhas comparativas de avaliação trienal /CAPES /2010. Brasília, DF: CAPES, 2010. Disponível em:< www.capes.gov.br>. Acesso em: 17 e 18 maio 2011.

CELLARD, A. A análise documental. IN: POUPART, J. et al. (Orgs.). Pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2008.

KRAWCZYK, N. Pesquisa e formação em política educacional: um desafio interdisciplinar. Olhares, Guarulhos, v. 3, n. 2, p. 8-14, nov. 2015.

LESSARD, C. Pesquisa e políticas educativas. In: ZANTEN, A. V. (Org.) Dicionário de educação. Petrópolis: Vozes, 2011.

LIBÂNEO, J. C. Alguns aspectos da política educacional do governo Lula e sua repercussão no funcionamento das escolas. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 32, p. 168-178, dez. 2008.

MELO, M. A. Estado, governo e políticas públicas. IN: MICELI, S. (Org.). O que ler na ciência social brasileira (1970-1995). 2. ed. São Paulo: Sumaré: ANPOCS; Brasília, DF: CAPES, 1999.

MULLER, P; SUREL, Y. A análise das políticas públicas. Pelotas: Educat, 2002.

PALUMBO, D. J. A abordagem de política pública para o desenvolvimento político na América. In: SOUZA, E. C. B. M. de (Org.). Avaliação e formulação de políticas públicas em educação: leituras complementares. Brasília: MEC/UnB, 1998. p. 35-62.

PARO, V. H. Políticas educacionais: considerações sobre o discurso genérico e a abstração da realidade. In: DOURADO, L. F.; PARO, V. H. (Orgs.). Políticas públicas e educação básica. São Paulo: Xamã, 2001. p. 29-48

SEPULVEDA, J. A. M. O papel da Escola Superior de Guerra na projeção do campo militar sobre o campo educacional. 2010. 238 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2010.

SILVA, A. A. (Coord.) et al. Produção acadêmica em políticas educacionais no Brasil - 2000-2010: dados dos programas conceito 5 ou mais. [Banco de dados]. Pesquisa financiada pelo CNPq, Edital/Chamada CNPq/CAPES nº 07/2011. Feira de Santana: Cede, 2014. Disponível em: <http://www2.uefs.br/cede/docs/a-producao-academica-em-politicas-educacinais-2000-2010.pdf>. Acesso em: 12 fev. 2016.

SILVA, A. A.; JACOMINI, M. A. Introdução. In: SILVA, A. A.; JACOMINI, M. A. (Orgs.) Pesquisa em políticas educacionais: características e tendências. Feira de Santana: UEFS, 2016a. p. 13-32.

SILVA, A. A.; JACOMINI, M. A. Escolhas políticas e (re)direcionamentos epistemológicos: um panorama das teses e dissertações. In: SILVA, A. A; JACOMINI, M. A. (Orgs). Políticas em políticas educacionais: características e tendências. Feira de Santana: UEFS Editora, 2016b. p. 93-122.

SOUZA, C. Políticas públicas: uma revisão de literatura. Sociologias, Porto Alegre, ano 8, n. 16, p. 20-45, jul./dez. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/s1517-45222006000200003

TELLO, C.; MAINARDES, J. Revistando o enfoque das epistemologias da política educacional. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 10, n. 1, p. 153-178, jan./jun. 2015. DOI: https://doi.org/10.5212/praxeduc.v.10i1.0007

TELLO, C.; MAINARDES, J. La posición epistemológica de los investigadores en Política Educativa: debates teóricos en torno a las perspectivas pos-estructuralista, neo-marxista y pluralista. Revista Archivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 20, n. 9, p. 1-31, mar. 2012. DOI: http://dx.doi.org/10.14507/epaa.v20n9.2012

VIEIRA, C. E. Jornal diário como fonte e como tema para a pesquisa em História da Educação: um estudo da relação entre imprensa, intelectuais e modernidade nos anos de 1920. IN: OLIVEIRA, M. A. T. de (Org.). Cinco estudos em História e Historiografia da Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 11-40.

Published

2018-12-18

How to Cite

SILVA, A. A.; JACOMINI, M. A. Research in Educational Policies: thematic choices and sources in debate (2000-2010). Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, [S. l.], v. 4, p. 1–17, 2018. DOI: 10.5212/retepe.v.4.002. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/12820. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artículos