Research in Educational Policies: thematic choices and sources in debate (2000-2010)
DOI:
https://doi.org/10.5212/retepe.v.4.002Abstract
Abstract: The study problematizes the characteristics of master's and doctoral research and their delineations regarding thematic choices and research’s sources in the field of educational policies. In order to accomplish this, we use a database of theses and dissertations presented from 2000 to 2010 in Postgraduate Programs of Education in Brazil, organized by two research projects developed between 2012 and 2017, which allows the debate between empirical findings and analyzes of influential authors in the area, identified as those most mentioned in the productions. The analysis made dialogue with the diagnostics of the scarce accumulation of knowledge, the abundance of sectorial studies and without the desired verticalization. The results point to thematic dispersion, with studies focusing on specific educational policies, especially those of recent periods. The main sources used by post-graduate students were official documents on government actions and legislation, especially on education.
Keywords: Thematic choices. Academic field. Research’ sources Educational Policies.
Metrics
References
AZEVEDO, J. M. L. de. A educação como política pública. Campinas, SP: Autores Associados, 1997.
AZEVEDO, J. M. L.; AGUIAR, M. A. da S. Políticas de educação: concepções e programas. In: WITTMANN, L. C.; GRACINDO, R. V. (Orgs.). O estado da arte em política e gestão da educação no Brasil (1991-1997). Campinas: Autores Associados, 2001, p. 71-108.
BELLO, I. M; JACOMINI, M. A.; MINHOTO, M. A. P. Produção acadêmica em política educacional no Brasil: análises de teses e dissertações (2000-2010). In: SILVA, A. A; JACOMINI, M. A. (Orgs.). Políticas em políticas educacionais: características e tendências. Feira de Santana: UEFS Editora, 2016. p. 63-92
BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Planilhas comparativas de avaliação trienal /CAPES /2010. Brasília, DF: CAPES, 2010. Disponível em:< www.capes.gov.br>. Acesso em: 17 e 18 maio 2011.
CELLARD, A. A análise documental. IN: POUPART, J. et al. (Orgs.). Pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2008.
KRAWCZYK, N. Pesquisa e formação em política educacional: um desafio interdisciplinar. Olhares, Guarulhos, v. 3, n. 2, p. 8-14, nov. 2015.
LESSARD, C. Pesquisa e políticas educativas. In: ZANTEN, A. V. (Org.) Dicionário de educação. Petrópolis: Vozes, 2011.
LIBÂNEO, J. C. Alguns aspectos da política educacional do governo Lula e sua repercussão no funcionamento das escolas. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 32, p. 168-178, dez. 2008.
MELO, M. A. Estado, governo e políticas públicas. IN: MICELI, S. (Org.). O que ler na ciência social brasileira (1970-1995). 2. ed. São Paulo: Sumaré: ANPOCS; Brasília, DF: CAPES, 1999.
MULLER, P; SUREL, Y. A análise das políticas públicas. Pelotas: Educat, 2002.
PALUMBO, D. J. A abordagem de política pública para o desenvolvimento político na América. In: SOUZA, E. C. B. M. de (Org.). Avaliação e formulação de políticas públicas em educação: leituras complementares. Brasília: MEC/UnB, 1998. p. 35-62.
PARO, V. H. Políticas educacionais: considerações sobre o discurso genérico e a abstração da realidade. In: DOURADO, L. F.; PARO, V. H. (Orgs.). Políticas públicas e educação básica. São Paulo: Xamã, 2001. p. 29-48
SEPULVEDA, J. A. M. O papel da Escola Superior de Guerra na projeção do campo militar sobre o campo educacional. 2010. 238 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2010.
SILVA, A. A. (Coord.) et al. Produção acadêmica em políticas educacionais no Brasil - 2000-2010: dados dos programas conceito 5 ou mais. [Banco de dados]. Pesquisa financiada pelo CNPq, Edital/Chamada CNPq/CAPES nº 07/2011. Feira de Santana: Cede, 2014. Disponível em: <http://www2.uefs.br/cede/docs/a-producao-academica-em-politicas-educacinais-2000-2010.pdf>. Acesso em: 12 fev. 2016.
SILVA, A. A.; JACOMINI, M. A. Introdução. In: SILVA, A. A.; JACOMINI, M. A. (Orgs.) Pesquisa em políticas educacionais: características e tendências. Feira de Santana: UEFS, 2016a. p. 13-32.
SILVA, A. A.; JACOMINI, M. A. Escolhas políticas e (re)direcionamentos epistemológicos: um panorama das teses e dissertações. In: SILVA, A. A; JACOMINI, M. A. (Orgs). Políticas em políticas educacionais: características e tendências. Feira de Santana: UEFS Editora, 2016b. p. 93-122.
SOUZA, C. Políticas públicas: uma revisão de literatura. Sociologias, Porto Alegre, ano 8, n. 16, p. 20-45, jul./dez. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/s1517-45222006000200003
TELLO, C.; MAINARDES, J. Revistando o enfoque das epistemologias da política educacional. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 10, n. 1, p. 153-178, jan./jun. 2015. DOI: https://doi.org/10.5212/praxeduc.v.10i1.0007
TELLO, C.; MAINARDES, J. La posición epistemológica de los investigadores en Política Educativa: debates teóricos en torno a las perspectivas pos-estructuralista, neo-marxista y pluralista. Revista Archivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 20, n. 9, p. 1-31, mar. 2012. DOI: http://dx.doi.org/10.14507/epaa.v20n9.2012
VIEIRA, C. E. Jornal diário como fonte e como tema para a pesquisa em História da Educação: um estudo da relação entre imprensa, intelectuais e modernidade nos anos de 1920. IN: OLIVEIRA, M. A. T. de (Org.). Cinco estudos em História e Historiografia da Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 11-40.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamentodo trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
__________
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
2. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
__________
If the article is accepted for publication, copyright of this article will be vested in the The Journal of Theoretical and Epistemological Studies on Education Policy.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.