Theoretical and methodological principles for the analysis of the implementation of an in-service teacher education program

Authors

  • Fabiana Silva Fernandes Fundação Carlos Chagas
  • Nelson Antonio Simão Gimenes Fundação Carlos Chagas e Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Vandré Gomes da Silva Fundação Carlos Chagas e Universidade Cidade de São Paulo
  • Cláudia Oliveira Pimenta Fundação Carlos Chagas e Rede Estadual de Educação de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5212/retepe.v.4.011

Abstract

Abstract: The purpose of this article is to present the theoretical and methodological principles of the analysis of the implementation of Tutoria, an in-service teacher education program for school managers and teachers. It focuses not on the results, but rather on strategies and methodological procedures developed in the light of the bottom up approach of studies on public action and the figure of the street bureaucrat. The text is organized to make the theoretical references explicit and then discuss the theoretical-methodological articulations created in the research, which allowed developing categories of analysis and data collection instruments. The research sought to focus on the actions of those who were responsible for implementing the program, the so-called implementing agents, to understand their work routine and the consistency between their actions and the guiding principles of the program. Consequently, the theoretical framework of analysis was studies on the implementation of public policies. As the research was carried out in two different municipalities, an effort of analysis was added: collecting information on the socio-educational context of these municipalities, to understand how the program was executed in different realities. In the implementation study, we sought to understand not only how the program was conceived and structured but also how municipal departments and schools appropriated it. To promote a dialogue that contributes to the advancement of research in the field of analysis of the implementation of public education policies, sharing the methodological paths taken is more important than presenting results.

 

Keywords: Educational policies. Implementation analysis. Public action. Research methodology.

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Author Biographies

Fabiana Silva Fernandes, Fundação Carlos Chagas

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista e pesquisadora da Fundação Carlos Chagas.

Nelson Antonio Simão Gimenes, Fundação Carlos Chagas e Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Bacharel em Ciências Sociais pela Universidade de São Paulo, com mestrado e doutorado em Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Atualmente é pesquisador da Fundação Carlos Chagas e professor do mestrado profissional em Educação: Formação de Formadores da PUC-SP. Tem experiência em projetos de pesquisa e consultoria na área educacional voltados para a avaliação educacional e formação docente.

Vandré Gomes da Silva, Fundação Carlos Chagas e Universidade Cidade de São Paulo

Possui graduação em Pedagogia (1996), mestrado (2001) e doutorado em Educação (2008) pela Universidade de São Paulo. Atualmente é pesquisador da Fundação Carlos Chagas e professor do programa de pós graduação em educação da Universidade Cidade de São Paulo. Integra o comitê editorial do periódico Estudos em Avaliação Educacional. No campo educacional já exerceu atividades de docência no ensino fundamental e médio, direção e supervisão escolar e formação de professores e gestores escolares. Tem como foco os seguintes temas: política e avaliação Educacional, gestão Escolar, Formação de professores e análise conceitual do discurso educacional.

Cláudia Oliveira Pimenta, Fundação Carlos Chagas e Rede Estadual de Educação de São Paulo

Doutora em educação pela Universidade de São Paulo. É pesquisadora da Fundação Carlos Chagas, professora da rede estadual de São Paulo.

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Published

2019-05-04

How to Cite

FERNANDES, F. S.; GIMENES, N. A. S.; SILVA, V. G. da; PIMENTA, C. O. Theoretical and methodological principles for the analysis of the implementation of an in-service teacher education program. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, [S. l.], v. 4, p. 1–22, 2019. DOI: 10.5212/retepe.v.4.011. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/12906. Acesso em: 4 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Implementação de Políticas Educacionais: debates teóricos e problematizações