The virtue of selfishness and the totalitarianism of the indifference: the development of the neoliberal agenda in the Brazilian Educational System
DOI:
https://doi.org/10.5212/retepe.v.8.22386.017Abstract
The main objective of this work is to discuss the development of neoliberalism in Brazilian Educational system in light of its historical and theoretical framework. In order to do so, numerous pages are dedicated to the characterization of the neoliberal agenda as a historical process, political movement and ideological matrix, entangling the different aspects of this phenomenon based on its complementarities and points of friction. More than only an economical tool in order to turn public wealth into private assets, neoliberalism stands out historically as a highly sophisticated project of power, that is implemented by sections of transnational capitalism and operated by local agents whose capillarity and influence allow it to penetrate deeply in all different areas of the globe. After the construction of a panorama regarding the constitution and the development of this international oligarchic enterprise, the neoliberal invasion of Brazilian educational system, led by expedients that range from the appropriation of the public revenue to create compulsory demand for educational business conglomerates until the snatch of the public budget through private models of management in the field of Public Education.
Keywords: Neoliberalism. Education Policy. Liberalism. Monetarism. Transnational Capitalism.
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamentodo trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
__________
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
2. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
__________
If the article is accepted for publication, copyright of this article will be vested in the The Journal of Theoretical and Epistemological Studies on Education Policy.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.