Concept of the isolation effect and analysis of competencies in educational reforms
DOI:
https://doi.org/10.5212/retepe.v.9.22748.002Abstract
This paper is about a theoretical and exploratory study on the possibilities of using the concept of the isolation effect, developed by the Greek Marxist philosopher Nicos Poulantzas (1936-1979), to analyze the notion of competencies in neoliberal educational reforms, more specifically in the High School Reform (HSR). Poulantzas’ concept of the isolation effect helps to shed light on the individualistic nature of the training of new generations, adapted to a scenario of structural crisis that characterizes this historical period. This character can be seen in the HSR in various aspects: in the competences themselves, derived from the Brazilian Common Core State Standards (known by the acronym BNCC), replicated in the HSR; in the equivalence of rights and learning objectives to competences and skills; in the emphasis on life projects and entrepreneurship. The thesis defended is that the effect of isolation as a mediated effect of competences removes from the subjects the horizon of their belonging to the social class, reducing the conception of the world to individual life, to one’s own interests and needs for competition to overcome the crisis, thereby deepening an individualistic sociability. In this sense, subjective competences overdetermine knowledge competences, thereby emptying the human formation role of education.
Keywords: Isolation effect. High School Reform. Educational reforms. Neoliberalism and education. Nicos Poulantzas.
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamentodo trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
__________
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
2. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
__________
If the article is accepted for publication, copyright of this article will be vested in the The Journal of Theoretical and Epistemological Studies on Education Policy.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.