The inclusion of migrant children in the municipal education of Goiânia: a pedagogical, education policy, and welcoming issue
DOI:
https://doi.org/10.5212/retepe.v.9.23774.015Abstract
This article analyzes the guidelines of the Municipal Education Network of Goiânia regarding the school inclusion of migrant children. The analysis is based on the four principles of the right to education established by the Committee on Economic, Social, and Cultural Rights, an entity linked to the United Nations. Based on that, the study was developed from the 2023 document “Linhas Guias – Orientações para recepção e acolhimento às crianças/estudantes imigrantes na RME de Goiânia” [Guiding Lines – Guidelines for the reception and welcoming of migrant children/students in the Municipal Education Network of Goiânia]. Content analysis was applied in data processing, with Atlas T.I. software used as an auxiliary tool. The results indicate: (1) the inclusion of children is not addressed in the document through a single approach but through three interconnected perspectives: education policy perspective, pedagogical perspective, and welcoming perspective; (2) cultural, social, and linguistic differences must be considered in the inclusion process. It is concluded that the document encompasses additional dimensions beyond enrollment that impact the permanence and success of children in school. However, empirical studies are required to assess the effectiveness of these guidelines in institutions.
Keywords: Education policy. International migrations. Inclusion. Right to education.
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamentodo trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
__________
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
2. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
__________
If the article is accepted for publication, copyright of this article will be vested in the The Journal of Theoretical and Epistemological Studies on Education Policy.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.