Private hegemony devices and implementation of the national common curricular base in the municipal public education system of Paraná State
DOI:
https://doi.org/10.5212/retepe.v.10.24110.001Abstract
This paper contemplates the implementing process of the National Common Curricular Base (BNCC in its Portuguese acronym) in the municipal public education networks of Paraná, focusing on Private Hegemony Apparatuses (PHAs), as well as the role played by the State Secretariat of Education (SEED/PR) and the National Union of Municipal Education Directors (UNDIME/PR) in this process. Gramsci contributes with theoretical and methodological support that makes it possible to understand the State as integral, constituted by political society and civil society. In this State Model, the PHAs are allocated, considered institutes, associations and political parties around which the collective aspirations of the rising group are organized. As a result, the PHAs Instituto Reúna and Movimento Colabora Educação (MCE) are understood in connection with large conglomerates, among them the Lemann Foundation (LF), which have been dedicated to implementing the BNCC in Paraná municipalities. This is bibliographic and documentary research with searches on websites of the SEED/PR, National Union of Municipal Education Directors (UNDIME), UNDIME (PR), Movimento pela Base (MPB), as well as data and news regarding the topic. It was clear that UNDIME/PR, SEED/PR and the Municipal Education Secretariats legitimized the process, producing consensus and validating private participation through seminars, live broadcasts and teacher training, offering and indicating inputs organized by these institutes.
Keywords: Private Hegemony Apparatuses. Municipal Public Education Networks of Paraná. BNCC.
Downloads
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamentodo trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
__________
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
2. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
__________
If the article is accepted for publication, copyright of this article will be vested in the The Journal of Theoretical and Epistemological Studies on Education Policy.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.