Public policies on Environmental Education and teacher training in Brazil: a critical study
DOI:
https://doi.org/10.5212/retepe.v.10.24876.009Abstract
The foundations of historical-dialectical materialism have significantly contributed to the development of a critical understanding of the guidelines for public policies on Environmental Education in Brazil, enabling an educational approach aimed at transforming concrete reality and fostering the emancipation of historical subjects. Considering the interconnected pathways that Environmental Education has promoted within Brazilian education, it becomes relevant to discuss teacher training in the national educational context. The aim of this research is to critically analyze the evolution of the main public policies for teacher education, beginning with the Curricular Guidelines for Environmental Education and the National Education Guidelines and Framework Law, and concluding with the National Common Framework for the Continuing Education of Basic Education Teachers (BNC-Formação, acronym in Potuguese). Specifically, the study seeks to interconnect Brazilian Environmental Education policies, their historical milestones, and new perspectives for action in the educational field. The methodology is based on a qualitative approach, supported by documentary and bibliographic research. For the literature review, databases from the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and the Scientific Electronic Library Online (SciELO) were used, from which relevant articles published in the last five years (2020–2024) were selected. The study concludes by highlighting the scarcity of publications on teacher training in Environmental Education, reinforcing the need for further research on the subject.
Keywords: Public policies. Teacher education. Environmental Education.
Downloads
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamentodo trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
__________
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
2. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
__________
If the article is accepted for publication, copyright of this article will be vested in the The Journal of Theoretical and Epistemological Studies on Education Policy.

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.