The (self) biographical trajectories of a history teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5935/2177-6644.20240021

Abstract

This article focuses on the life, training, work and professional development trajectories of a history teacher, with the aim of understanding and analyzing these paths, considering the various nuances of the theoretical-methodological lenses of the (self) biographical approach in the educational field and in the constitution of teacher training and research. To this end, the article has undertaken a discussion of specialized literature to support proposals for possible understandings of teacher narratives, as well as presenting excerpts from teacher narratives. The text has thus gone through a process of recognizing the teacher's experiences, memories and subjectivities in interface with the collective aspects of the social world, drawing attention to the proposition of possible further research.


Keywords: (Self) biographical research. Teacher training. Professional development.

Downloads

Metrics

Affichages PDF
53
Jun 10 '24Jun 13 '24Jun 16 '24Jun 19 '24Jun 22 '24Jun 25 '24Jun 28 '24Jul 01 '24Jul 04 '24Jul 07 '248
|

Author Biography

Caio Corrêa Derossi (UENF), Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - UENF

Mestre em Educação (2021) e Licenciado em História (2018) ambos pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). É especialista em Docência com Ênfase na Educação Básica (2022) pelo Instituto de Educação Ciência e Tecnologia do Estado de Minas Gerais (IFMG) e em Docência e Prática de Ensino em História (2022) pela UniAmérica/Faculdade Descomplica. Atualmente curso Pedagogia pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF), de modo semipresencial pelo Consórcio CECIERJ. Foi aluno-pesquisador e bolsista (2013-2014) de pré-iniciação científica pelo projeto Jovens Talentos para a Ciência da Fundação Carlos Chagas Filho de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro (FAPERJ). Foi bolsista Capes\CNPq (2017-2018), do Projeto Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID). Foi membro fundador e foi Diretor de Gestão de Pessoas da ConHis (Consultoria em História), Empresa Júnior de História da UFV (2017-2018). Representante Discente (2017-2018) da Comissão Coordenadora do Curso de História da UFV. Foi Monitor Bolsista Níveis I e II (2018-2019) das áreas de Psicologia e de Fundamentos do Departamento de Educação da UFV. Realizou Estágio em Docência durante o mestrado (2019) na disciplina de Avaliação do curso de Pedagogia da UFV. Integra os seguintes grupos de estudos e pesquisas registrados no Diretório do CNPq: Interpretação do Tempo: ensino, memória, narrativa e política (iTemnpo - UFPA); Laboratório de Pesquisas em Teoria da História e Interdisciplinaridades (LAPETHI - UFRRJ), do Grupo de Estudos e Pesquisas (Auto) biográficas (GEPAS - UVA - Universidade Estadual do Vale do Acaraú) e do Grupo de Pesquisa Vivências e Didáticas Autorais (VIDA - UFF). Têm interesse na áreas: Formação de Professores, Formação Continuada, Desenvolvimento Profissional da Docência, Aprendizagem Docente, Socialização Profissional da Docência, Narrativas e História da Educação.

Published

2024-06-10