CURRÍCULO E EDUCAÇÃO: ORIGENS, TENDÊNCIAS E PERSPECTIVAS NA SOCIEDADE CONTEMPORANEA - Doi: http://dx.doi.org/10.5212/OlharProfr.v.12i2.207231
Main Article Content
Abstract
A presente pesquisa, intitulada Currículo e Educação: origens, tendências e perspectivas na sociedade contemporânea, tem como objetivo fazer uma análise crítica em relação à origem e ao contexto do currículo, tendo como parâmetro o pensamento pedagógico brasileiro, podendo, dessa maneira, perceber as ideologias, valores e relações de poder presentes no contexto educacional, bem como suas implicações na formação do professor e no cotidiano escolar. Para o desenvolvimento deste estudo, utilizou-se, como metodologia de pesquisa, a abordagem qualitativa, tendo como parâmetro a pesquisa bibliográfica. Por meio dele, foi possível perceber que o contexto histórico do currículo e do pensamento pedagógico brasileiro estão permeados de ideologias, relações de poder, valores e concepções diferenciadas em relação ao processo educacional como um todo. Isso posto, o discurso e a construção curricular no Mundo e no Brasil não se deram sob uma única ideologia, mas sob a influência de tendências, objetivos e interesses diferentes.
Metrics
Article Details
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
a) Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution License which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
c) Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
d) This journal provides public access to all its content, as this allows a greater visibility and reach of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of the research, distributing OJS as well as other software to support the publication system of public access to academic sources.
e) The names and e-mail addresses on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and are not available for other purposes.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.