Suddenly, online classes: a report of teaching experience in Higher Education in Law during the pandemic

Main Article Content

Olívia de Quintana Figueiredo Pasqualeto
https://orcid.org/0000-0001-5218-4954
Salete de Oliveira Domingos
Vinícius Custódio Rios
https://orcid.org/0000-0002-0132-917X

Abstract

The Covid-19 pandemic caused unexpected reflexes in the most diverse fields, including education. In a short period, teachers used to the day-to-day classroom experience had to adapt their routine to online classes. Considering this context, based on bibliographic research and case study this study aims to describe how our adaptation to online classes in Higher Education in Law took place, analyzing what were the main challenges and the strategies used to face them. We initially noticed a transition phase, marked by the lack of knowledge about technologies, adaptation to new protocols and virtual dynamics. Subsequently, it was possible to identify long-term challenges, such as poor student participation, difficulty with the peculiarities of virtual time and adaptation to technological tools. Finally, it was possible to identify good practices for remote teaching, with emphasis on the use of active methodologies and the creation of moments of welcoming students.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
FIGUEIREDO PASQUALETO, O. de Q.; DE OLIVEIRA DOMINGOS, S.; CUSTÓDIO RIOS, V. Suddenly, online classes: a report of teaching experience in Higher Education in Law during the pandemic. Olhar de Professor, [S. l.], v. 24, p. 1–8, 2021. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.24.16043.043. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/16043. Acesso em: 5 jul. 2024.
Section
Caderno Temático: Covid 19 - Educação em tempo de Pandemia (Volume 2)
Author Biographies

Olívia de Quintana Figueiredo Pasqualeto, Universidade São Judas Tadeu / Universidade Paulista

Doutora e Mestra em Direito do Trabalho e da Seguridade Social pela Faculdade de Direito da Universidade de São Paulo. Pesquisadora da Escola Superior da Advocacia de São Paulo. Professora da Universidade Paulista. Professora da Universidade São Judas Tadeu. Professora na Escola de Direito de São Paulo da Fundação Getúlio Vargas. Pesquisadora sênior do Centro de Ensino e Pesquisa em Inovação da Fundação Getúlio Vargas. Atualmente realiza Pós-Doutorado com apoio do CNPq na Universidade de São Paulo.

Salete de Oliveira Domingos

Doutora e Mestre em Direito, pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP. Professora de Direito Empresarial e Civil da Universidade Paulista e da Universidade São Judas Tadeu. Atualmente realiza Pós-Doutorado na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. 

Vinícius Custódio Rios

Mestre em Direito pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC. Doutorando em Direito pela PUC. Possui graduação em Direito pela Universidade Cruzeiro do Sul. Tem experiência na área de Direito do Consumidor, Contratual e Empresarial. Docente da Universidade Paulista e do Centro Universitário Estácio de São Paulo.