Paulo Freire: an education in caring for life, dialogue and love for the world

Main Article Content

Rafael Furtado da Silva
https://orcid.org/0000-0001-9531-1546
Peri Mesquida
https://orcid.org/0000-0003-4882-6808

Abstract

This article seeks to approach Paulo Freire's liberating pedagogy, in view of his centenary, as a pedagogical using of caring for life, dialogue and love for the world. We question whether Freire's reflective and critical thinking enables an education based on the life and care of others and the world in “dark times”. Based on a bibliographic and documentary research of the works of Paulo Freire (1996, 2001, 2003, 2006, 2013, 2016, 2018), we present, in the article, a pedagogy that emerges from the reality of and with (oppressed, allowing critical awareness as an explanation of oppression and an education built from love and care. Finally, it is concluded that the Brazilian educator remains present in the struggle for human dignity and his thought feeds hope and universal ethics.Este artículo busca acercarse a la pedagogía liberadora de Paulo Freire, en vista de su centenario, como una praxis pedagógica del cuidado de la vida, el diálogo y el amor al mundo. Nos preguntamos si el pensamiento reflexivo y crítico de Freire posibilita una educación basada en la vida y el cuidado de los demás y del mundo en “tiempos oscuros”. A partir de una investigación bibliográfica y documental de las obras de Paulo Freire (1996, 2001, 2003, 2006, 2013, 2016, 2018), presentamos, en el artículo, una pedagogía que emerge de la realidad de y con los (as) oprimidos (as), permitiendo la conciencia crítica como explicación de la opresión y una educación construida desde el amor y el cuidado. Finalmente, se concluye que el educador brasileño permanece presente en la lucha por la dignidad humana y su pensamiento alimenta la esperanza y la ética universal.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
SILVA, R. F. da; MESQUIDA, P. Paulo Freire: an education in caring for life, dialogue and love for the world. Olhar de Professor, [S. l.], v. 25, p. 1–18, 2022. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.25.17035.006. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17035. Acesso em: 27 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Rafael Furtado da Silva, Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR

Licenciado em Pedagogia pela Uninter (2019). Bacharel e Licenciado em Filosofia pela Faculdade Jesuíta de Filosofia e Teologia (FAJE - 2012-2014). Mestrando em Educação na Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR).

Peri Mesquida, Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR

Graduação em Filosofia pela Universidade de Mogi das Cruzes (1972) e doutorado em Ciências da Educação - University of Génève (1986). Atualmente é professor Titular da Pontifícia Universidade Católica do Paraná.

References

AMORIN, F. V; CALLONI, H. Sobre o conceito de amorosidade em Paulo Freire. Conjectura: Filos. Educ., Caxias do Sul, v. 22, n. 2, p. 380-392, mai./ago. 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.18226/21784612.V22.N2.09. Acesso em: 18 jul. 2020. DOI: https://doi.org/10.18226/21784612.v22.n2.9

ARENDT, H. Homens em Tempos Sombrios. Tradução de Denise Bottmann. Prefácio de Celso Lafet. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

ARENDT, H. A Crise na Educação. In: ARENDT, H. Entre o Passado e o Futuro. 7a. ed. São Paulo: Perspectiva, 2011.

ARENDT, H. A Condição Humana. Tradução de Roberto Raposo. Revisão de Adriano Correia. 13a. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2018.

BOFF, L. Saber Cuidar: ética do humano-compaixão pela terra. 20a. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2014.

BOFF, L. O cuidado necessário: na vida, na saúde, na educação, na ecologia, na ética e na espiritualidade. 2a. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2013.

BORGES, V. A reconstrução de uma ética pedagógica libertadora à luz de Paulo Freire. 1a. ed. Curitiba: CVR, 2013. DOI: https://doi.org/10.24824/978858042697.7

BORGES, V. O princípio ético-crítico freireano. Rev. Diálogo Educ. Curitiba, v. 14, n. 41, p. 213-231, jan./abr. 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.AO01 Acesso em: 20 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.AO01

BUBER, M. Eu e Tu. Tradução do alemão, introdução e notas por Newton Aquiles Von Zuben. 10a. ed. São Paulo: Centauro, 2001.

BRIGHENTE, M. F; MESQUIDA, P. Paulo Freire: da denúncia da educação bancária ao anúncio de uma pedagogia libertadora. Pro-Posições, v. 27, n. 1 (79), p. 155-177, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103-7307201607909. Acesso em: 22 fev. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-7307201607909

DUSSEL, E. Ética da Libertação na idade da globalização e da exclusão. Petrópolis: Vozes, 2000.

FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. 3a. ed. São Paulo: Centauro, 2001.

FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 5a. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.

FREIRE, P. Educação e atualidade brasileira. 3a. ed. São Paulo: Cortez; Instituto Paulo Freire, 2003.

FREIRE, P. Educação como Prática da Libertação. 22a. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P; SHOR, I. Medo e Ousadia: o cotidiano do professor. Tradução de Adriana Lopez. Revisão técnica de Lólio Lourenço de Oliveira. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 57a. ed. Rio de Janeiro; São Paulo: Paz e Terra, 2018.

FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 23a. ed. São Paulo; Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.

FREIRE P. Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. 3a. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2016.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 55a. ed. ver. e atual. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

FOUCAULT, M. Em defesa da sociedade: curso no Collége de France (1975-1976). Tradução de Maria Ermatina Galvão. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

GUTIÉRREZ, F. Educação como práxis política. Tradução de Antônio Negrino. São Paulo: Summus, 1988.

KANT, I. Textos Seletos. Tradução de Raimundo Vier. 2a. ed. Petrópolis: Vozes, 1985.

MESQUIDA, P. Paulo Freire e Antonio Gramsci: a filosofia da práxis na ação pedagógica e na educação de educadores. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 43, p. 32-41, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.20396/rho.v11i43.8639926. Acesso em: 25 fev. 2020. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v11i43.8639926

STRECK, D. R. (org.). Paulo Freire: ética, utopia e educação. Petrópolis: Vozes, 2014.