The use of the Ant Man’s stories as a context for Physics Teaching

Main Article Content

Kremmellin Barbosa dos Santos
https://orcid.org/0000-0001-9586-8141
Dr.ª Maria Cristina do Amaral Moreira
https://orcid.org/0000-0002-8760-6341

Abstract

In view of technological advances, which make knowledge to be disseminated in different ways and through increasingly sophisticated resources, this paper proposes the analysis of the superhero Ant-Man’s movies, from the perspective of Physics Teaching, for themes of Modern and Contemporary Physics. Our analysis aimed to select scenes from the film that can be used to explain complex and abstract concepts, such as those related to Quantum Physics, in addition to analyzing the veracity of physical phenomena present in the films. To support the relevance of these discussions, a survey was made of the works published in the two largest events related to Physics Teaching in Brazil: the EPEF and the SNEF, where we found a considerable number of works produced in this sense. From this research, we can see the effectiveness of using these films in the classroom, making the teaching-learning process more meaningful.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
SANTOS, K. B. dos; MOREIRA, M. C. do A. . The use of the Ant Man’s stories as a context for Physics Teaching. Olhar de Professor, [S. l.], v. 25, p. 1–25, 2022. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.25.20055.037. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20055. Acesso em: 17 may. 2024.
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Kremmellin Barbosa dos Santos, Instituto Federal do Rio de Janeiro - IFRJ

Graduado em Física pelo Instituto Federal do Rio de Janeiro - IFRJ. Membro do Grupo de Estudo de Materiais Educacionais em Ciência (GEMEC)/IFRJ. E-mail: kremmellin@outlook.com.

Dr.ª Maria Cristina do Amaral Moreira, Instituto Federal do Rio de Janeiro - IFRJ

Doutora em Educação em Ciências e Saúde, pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Docente do Instituto Federal do Rio de Janeiro (IFRJ). Líder do Grupo de Estudo de Materiais Educacionais em Ciência (GEMEC/IFRJ).

References

ALLAIN, Rhett. The fictional science of science fiction. Physics World, v. 32, n. 11, p. 49, 2019. Disponível em: https://physicsworld.com/a/the-fictional-science-of%E2%80%AFscience-fiction/. Acesso em: 18 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.1088/2058-7058/32/11/39

ARENDT, H. A Condição Humana. Tradução: Roberto Raposo, revisão técnica: Adriano Correia. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2013.

BONFIM, D. D. S.; NASCIMENTO, W. J. Os três momentos pedagógicos no ensino de física: uma revisão sistemática de literatura. Ensino & Pesquisa, v. 16, n° 3, 2018. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/ensinoepesquisa/article/view/2173. Acesso em: 27 ago. 2020.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Base Nacional Comum Curricular de 2018. Ministério da Educação. Brasil, 2018.

CERUTI, F. C. Interações entre feromônios de insetos e semioquímicos de plantas. Revista Acadêmica Ciência Animal, v. 5, n. 1, p. 73-82, 2007. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/cienciaanimal/article/view/9606/0. Acesso em: 3 mai. 2021. DOI: https://doi.org/10.7213/cienciaanimal.v5i1.9606

CHRISTOFOLETTI, R. Filmes na sala de aula: recurso didático, abordagem pedagógica ou recreação? Educação (UFSM), v. 34, n. 3, p. 603-616, 2009. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/871. Acesso em: 30 jun. 2020.

COUTINHO, L. M. Audiovisuais: arte, técnica e linguagem. Brasília: Universidade de Brasília, 2006.

FEYNMAN, R. P. et al. Feynman lectures on physics. Addinson-Wesley, 1963.

FRAGA, W. G. Utilização do cinema como estratégia em ensino de física: relato de caso do filme Interestelar. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Física) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016.

FRANCISCO, E. Ant-man could destroy Superman, says Quantum Physics. Inverse, 24 abr. 2017. Disponível em: https://www.inverse.com/article/32022-ant-man-quantum-physics-dr-spiros-superman-captain-marvel. Acesso em: 18 dez. 2021.

GHIZONI, H. S. INTERSTELLAR: OS EFEITOS RELATIVÍSTICOS NA FICÇÃO CIENTÍFICA. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Física) – Universidade Estadual de Maringá, p. 46, 2016.

GIL, G. Quanta. CD Quanta, Warner Music, Manaus, 1997.

GOMES-MALUF, M. C.; SOUZA, A. R. A ficção científica e o ensino de ciências: o imaginário como formador do real e do racional. Ciência & Educação (Bauru), v. 14, n. 2, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/MT658NsDTcjbwGpP6NgXTJQ/abstract/?lang=pt. Acesso em: 28 abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132008000200006

GONÇALVES, A. F.; TOSCANO C. Física e realidade. 3a ed. São Paulo: Scipione; 2010.

HEISENBERG, W. Über den anschaulichen Inhalt der quantentheoretischen Kinematik und Mechanik. In: Original Scientific Papers Wissenschaftliche Originalarbeiten. Springer, Berlin, Heidelberg, p. 478-504, 1985. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-61659-4_30

JACKSON, D. E.; RATNIEKS, F. LW. Communication in ants. Current biology, v. 16, n. 15, p. R570-R574, 2006. Disponível em: https://www.cell.com/current-biology/fulltext/S0960-9822(06)01834-3. Acesso em: 11 fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cub.2006.07.015

KAKALIOS, J. The physics of superheroes. 2 ed. Sheridan: Gotham Books, 2009.

KUBRICK, S. 2001: Uma Odisseia no Espaço. Cor, 142 min. Estados Unidos: Warner Bros, 1968.

KUHN, T. S., La estructura de las revoluciones científicas. Cidade do México: Fondo de Cultura Económica, 1971.

LIMA, M. C. A.; ALMEIDA, M. J. P. Articulação de textos sobre nanociência e nanotecnologia para a formação inicial de professores de física. Revista brasileira de Ensino de Física, v. 34, n. 4, p. 4401, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbef/a/95TthYQ6fJ8krHymHj4yD7J/abstract/?lang=pt. Acesso em: 4 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1806-11172012000400019

MACHADO, A. Pré-cinemas e pós-cinemas. Campinas: Papirus Editora, 2002.

MARTÍNEZ PÉREZ, L. F.; CARVALHO, W. L. P. Contribuições e dificuldades da abordagem de questões sociocientíficas na prática de professores de ciências. Educação e Pesquisa, v. 38, n. 3, p. 727-741, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/brk5yyk6PGHMmGprtWpDGft/?lang=pt. Acesso em: 18 jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022012005000014

MÉLIÈS, M. G. J. (dir.). Viagem à Lua. p&b, 14 min. França: Star Film, 1902.

MORAIS, V. D. O uso de filmes cinematográficos no Ensino de Física: uma proposta metodológica. Trabalho de Conclusão de Curso. Faculdade de Educação e Meio Ambiente, Rondônia, 2015.

MOREIRA, M. A. Grandes desafios para o ensino da física na educação contemporânea. Revista do professor de física, v. 1, n. 1, 2017. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/7074. Acesso em: 12 set. 2020. DOI: https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.7074

MOURA, F. A.; VIANNA, P. O. O Ensino de Física Moderna baseado no filme Interestelar: Abordagem didática para a aprendizagem significativa. Research, Society And Development, v. 8, n. 3, p. 14, 2019. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/5606/560662194015/html/. Acesso em: 8 jul. 2021. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v8i3.823

NAPOLITANO, M. Como usar o cinema em sala de aula. São Paulo: Editora Contexto, 2003.

NOLAN, C. E. Interestelar. Cor, 169 min. Estados Unidos: Warner Bros, 2014.

OLIVEIRA, B. J. Cinema e imaginário científico. História, Ciências, Saúde - Manguinhos, v. 13, p. 133-150, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/hcsm/a/sj4GXK3M9Xhn7TsgPFZpzsJ/abstract/?lang=pt. Acesso em: 12 set. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-59702006000500009

OLIVEIRA, L. A.; GONÇALVES, J. P. O uso de filmes de ficção como recursos pedagógicos ou "ver por meio de uma gramática desconhecida". HOLOS, v. 7, p. 117-131, 2018. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/4899. Acesso em: 30 set. 2020. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2018.4899

OSBORNE, J. Towards a more social pedagogy in science education: the role of argumentation. Revista Brasileira de pesquisa em educação em Ciências, v. 7, n. 1, 2007. Disponível em: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0187-893X2009000200009&script=sci_abstract&tlng=en. Acesso em 25 out. 2020.

OSTERMANN, F.; MOREIRA, M. A. Uma revisão bibliográfica sobre a área de pesquisa “Física Moderna e Contemporânea no Ensino Médio”. Investigações em ensino de ciências, v. 5, n. 1, 2000. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/600. Acesso em: 12 set. 2020.

PASSOS, C. M. B. Novos projetos pedagógicos para formação de professores: registros de um percurso. Tese de Doutorado. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2007.

PEREIRA, M. C. Efeito do campo magnético alterado sobre o comportamento de formigas. Tese de doutorado. Universidade Federal da Grande Dourados, Mato Grosso do Sul, 2017.

PIASSI, L. P. Clássicos do cinema nas aulas de ciências - A física em 2001: uma odisseia no espaço. Ciência & Educação (Bauru), v. 19, n. 3, p. 517-534, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/c5JLYk9SrmtBBJBh9mSJ7Zm/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 mai. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132013000300003

PIRES, E. G. A experiência audiovisual nos espaços educativos: possíveis interseções entre educação e comunicação. Educação e pesquisa, v. 36, n. 1, p. 281-295, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/w7hTMM4d6gsYgDRtjscDNVp/abstract/?lang=pt. Acesso em: 13 nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022010000100006

REED, P. T. (dir.). Homem Formiga e a Vespa. Cor, 118 min. Estados Unidos: Disney/Buena Vista, 2018.

REED, P. T. (dir.). Homem Formiga. Cor, 117 min. Estados Unidos: Disney/Buena Vista, 2015.

REIS, J. C.; GUERRA, A.; BRAGA, M.: Ciência e arte: relações improváveis? História, Ciências, Saúde – Manguinhos, v. 13, (suplemento), p. 71-87, out. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/hcsm/a/5BmmbQZ7hCm8BxJ36tyK4bd/abstract/?lang=pt. Acesso em: 3 jul. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-59702006000500005

SADLER, T. D; ZEIDLER, D. L. The morality of sócio-scientific issues construal and resolution of genetic engineering dilemmas. Science Education, v.88, n.1, 2004. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/sce.10101. Acesso: 4 dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.1002/sce.10101

SAGAN, C. Cosmos. Barcelona: Edicions Universitat Barcelona, 2006.

SBF. A Física no Brasil na Próxima Década. São Paulo, Sociedade Brasileira de Física, Instituto de Física da USP, 1990. pt. ilust.

SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

SIQUEIRA, D. C. O. O cientista na animação televisiva: discurso, poder e representações sociais. Em questão, v. 12, n. 1, 2006. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/14. Acesso em: 9 JAN 2021.

SOUSA, P. S.; GEHLEN, S. T. Questões Sociocientíficas no Ensino de Ciências: algumas características das pesquisas brasileiras. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 19, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/9939. Acesso em: 13 nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172017190109

STANTON, A. (dir.). Wall-E. Cor, 97 min. Estados Unidos: Disney, 2008.

SUPPIA, A. L. P. O. A divulgação científica contida nos filmes de ficção. Ciência e Cultura, v. 58, n. 1, p. 56-58, 2006. Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252006000100024. Acesso em 8 dez. 2020.

TAKATA, R. Ficção científica ajuda no ensino de ciência, desde que haja tempo adequado, infraestrutura e articulação curricular. Com Ciência, dossiê 190, jul. 2017. Disponível em: https://www.comciencia.br/ficcao-cientifica-ajuda-ensino-de-ciencia-desde-que-haja-tempo-adequado-infraestrutura-e-articulacao-curricular/. Acesso em: 13 out. 2020.

TIPLER, P. A.; MOSCA, G. Física para Cientistas e Engenheiros. Vol. 2, 5 ed. Rio de Janeiro: LTC, 2006.

TOMAN, B.; FISCHER, J.; ELSTER, C. Alternative analyses of measurements of the Planck constant. Metrologia, v. 49, n. 4, p. 567, 2012. Disponível em: https://www.nist.gov/publications/alternative-analyses-measurements-planck-constant. Acesso em: 4 dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.1088/0026-1394/49/4/567

TONELLO, L. P.; GÜILLICH, R. I. C. O Uso do Filme Comercial Interestelar como Alternativa para Abordar e Integrar Temáticas de Ciência, Tecnologia, Sociedade, Ambiente e Saúde. In: GÜLLICH, R. I. C.; GÜNZEL, R. E. Aprendendo Ciências: ensino e extensão. Bagé (RS): Faith, 2018, p. 48-56.

TORRES, C. M. A.; FERRARO, N. G.; SOARES, P. A. T.; PENTEADO, P. C. M. Física: Ciência e Tecnologia. Volume 2. 3. ed. São Paulo: Moderna, 2013.

VANDER MEER, R. K.; BREED, M. D.; ESPELIE, K. E.; WINSTON, M. L. Pheromone communication in social insects: ants, wasps, bees, and termites. CRC Press, 2019. DOI: https://doi.org/10.1201/9780429301575

VIDAL, D. G. Cinema, laboratórios, ciências físicas e escola nova. Cadernos de Pesquisa, n. 89, p. 24-28, 2013. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/cp/article/view/900. Acesso em: 29 set. 2020.

XAVIER, C. H. G.; PASSOS, C. M. B.; FREIRE, P. T. C.; COELHOS, A. A. O uso do Cinema para o ensino de física no ensino médio. Experiências em Ensino de Ciências, Mato Grosso, MT, V5(2), pp. 93-106, 2010. Disponível em: https://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID111/v5_n2_a2010.pdf. Acesso em: 10 MAI 2021.

XAVIER, I. A experiência do cinema. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2018.

ZANETIC, J. Física e Arte: uma ponte entre duas culturas. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 17, n. 1, p. 39–57, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643654. Acesso em: 21 abr. 2021.