Cultural identity, literacy and language teaching in Mozambique: (mis)matches between nationality and ethnicity

Main Article Content

Prof. Dr. Enísio Guilhermina Cuamba
https://orcid.org/0000-0002-7468-7226
Prof. Dr. Maurício Bernardo Cigarros
https://orcid.org/0000-0003-1866-4684

Abstract

The discursive and pedagogical practices of literacy are linked to the autonomous model that conceives language as neutral, discrediting the individual demands. In this paper, from the perspective of the New Literacy Studies, it is elected, as an objective, to analyze how the national and ethnic identity is constituted in the pedagogical practices of teachers. The theoretical framework followed the approaches of Dias (2008), Hall (2000), Patel (2012) and Street (2014), among others. The agency materiality is made up of statements given by teachers analyzed in the light of that perspective, through a qualitative approach. The results suggest that the constitution of national identity relates to the domain of the Portuguese language and the ethnicity with the Bantu languages.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
CUAMBA, E. G. .; CIGARROS, M. B. Cultural identity, literacy and language teaching in Mozambique: (mis)matches between nationality and ethnicity. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–17, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.20321.009. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20321. Acesso em: 27 jul. 2024.
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Prof. Dr. Enísio Guilhermina Cuamba, Universidade Licungo

Enísio Guilhermina Cuamba holds a PhD in Letters - Linguistic Studies from the State University of Maringá - PR, Brazil. He holds a Master's degree in Portuguese Education/Teaching from the Universidade Pedagógica de Maputo - Mozambique. He holds Honour’s degree and as well as Bachelor's degree in Letters (Teaching Portuguese) from the Universidade Pedagógica, Nampula branch - Mozambique. He is a Lecturer at Universidade Licungo – Mozambique, a researcher at the Center for Research in Education and Humanity and a member of GEDUEM/CNPq (www.geduem.com.br).

Prof. Dr. Maurício Bernardo Cigarros, Universidade Licungo

Maurício Bernardo Cigarros is doctorate in Letters - Linguistic Studies. State University of Maringá - PR, Brazil. He was a CAPES scholarship holder. He holds a Master's degree in Journalism and Editorial Studies from Universidade Pedagógica de Maputo - Mozambique. He holds Honour’s degree as well as a Bachelor's degree in Letters (Teaching Portuguese) from Universidade Pedagógica – Quelimane branch - Mozambique. He is a Lecturer at Universidade Licungo - Mozambique. He is a student in the research group Studies on the acquisition of writing, at UEM, PR - Brazil/CNPq.

References

BLOMMAERT, J. Citizenship, language and superdiversity: towards complexity. Journal of Language, Identity and Education, [s. l.], v. 1, n. 12, p. 193-196, 2013.

CASTIANO, J. P.; NGOENHA, S. E. A Longa Marcha duma “Educação para Todos” em Moçambique. 3. ed. Maputo: Publifix, 2013.

DIAS, H. N. As desigualdades sociolinguísticas e o fracasso escolar: em direcção a uma prática linguística-escolar libertadora. Maputo: Texto Editores, 2008.

FERGUSON, C. A. Diglossia. Word, [s. l.], v. 15, p. 325-340. DOI: https://doi.org/10.1080/00437956.1959.11659702

FIRMINO, G. A questão linguística na África pós-colonial: o caso do Português e das Línguas autóctones em Moçambique. Maputo: Texto Editores, 2006.

GOMÉZ, M. B. Educação Moçambicana: História de um Processo: 1962-1984. Maputo: Livraria Universitária, 1999.

HALL, S. Quem precisa da identidade? In: SILVA, T. (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000. p. 103-133.

JUNG, N. Letramento em um contexto multilíngue no Brasil: a articulação da escrita em português com as identidades de gênero social e etnicidade. EntreVer, Florianópolis, v. 3, n. 5, p. 103-105, jul./dez. 2013.

KHOSA, U. B. Ungulani Ba Ka Khosa: a literatura tem que transportar os valores das culturas e das línguas. [Entrevista concedida a] Rosália Estelita Gregório Diogo. SCRIPTA, Belo Horizonte, v. 14, n. 27, p. 187-193, 2º sem. 2010.

LOPES, A. A batalha das línguas: perspectivas sobre a linguística aplicada em Moçambique. Maputo: Imprensa Universitária da Universidade Eduardo Mondlane, 2012.

LOPES, A. Política linguística: princípios e problemas. Maputo: Livraria Universitária, 2012.

MARINHO, M. Letramento: a criação de um neologismo e a construção de um conceito. In: MARINHO, M.; CARVALHO, G. T. (org.). Cultura escrita e letramento. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2012. p. 68-100.

MOÇAMBIQUE. Constituição da República de Moçambique. Maputo: Imprensa Nacional de Moçambique, 2004.

NGUNGA, A.; BAVO, N. Práticas linguísticas em Moçambique: avaliação da vitalidade linguística em seis distritos. Maputo: Centro de Estudos Africanos, 2011. Disponível em: http://www.letras.ufmg.br/laliafro/PDF/Ngunga_Armindo_Praticas_linguistica_Mocambique_PORTUGUES. Acesso: 20 out. 2022.

OLIVEIRA, R. C. Os (des)caminhos da identidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 15, n. 42, p. 7-21, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69092000000100001

PATEL, S. Um olhar para a formação de professores de educação bilingue em Moçambique: foco na construção de posicionamentos a partir do lócus da enunciação e actuação. 2012. 266 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2012. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/Busca/Download?codigoArquivo=492860. Acesso em: 10 nov. 2022.

RIBEIRO, F. Educação e ensino de história em contextos coloniais e pós-coloniais. Mneme – Revista de humanidades, Caicó, v. 16, n. 36, p. 27-53, jan./jul. 2015.

RITA-FERREIRA, A. Fixação portuguesa e História pré-colonial de Moçambique. Lisboa: Instituto de Investigação Científica Tropical/Junta de Investigações Científicas do Ultramar, 1982.

ROCKWELL, E. Culturas orais ou múltiplos letramentos? A escrita em contextos de bilinguismo. In: MARINHO, M.; CARVALHO, G. T. (org.). Cultura escrita e letramento. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2010. p. 101-124.

SOARES, M. Prática de letramento e implicações para a pesquisa e para as políticas de alfabetização e letramento. In: MARINHO, M.; CARVALHO, G. T. (org.). Cultura escrita e letramento. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2012. p. 54-67.

STREET, B. Letramentos Sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.