The National Curricular Common Basis and the songs of Roraima Music Festivals: activities for music education

Main Article Content

Dr. Jefferson Tiago de Souza Mendes da Silva
https://orcid.org/0000-0003-1791-2877
Mestranda Andressa Sousa do Nascimento
https://orcid.org/0000-0002-6061-0252

Abstract

This article is the result of the monograph carried out in the degree course in Music at the Federal University of Roraima and aimed to present musical pedagogical activities based on regional songs presented at the Roraima Music Festivals, based on the guidelines of the National Curricular Common Basis (BNCC) and the Composition, Audition, Performance, Literature and Skills acquisition (C(L)A(S)P) by Swanwick, the songs were taken from the CD Finalistas do Festival Canto Forte. To the construction of theoretical references on the subject, it became important to discuss music festivals in Roraima, about regional identity through the artistic manifestations of the Canto Forte Music Festival, of the C(L)A(S)P model and current legislation. The result of this research is the elaboration of twelve lesson plans for basic education with regional songs and BNCC guidelines apply. The research arose in the sense of seeking other ways to teach music in Roraima, in addition to nationally known songs, and the unfolding of this research allowed the elaboration of lesson plans for basic education based on regional songs applicable to the guidelines of the BNCC.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
SILVA, J. T. de S. M. da; NASCIMENTO, A. S. do. The National Curricular Common Basis and the songs of Roraima Music Festivals: activities for music education. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–28, 2023. DOI: 10.5212/OlhaProfr.v.26.20359.025. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20359. Acesso em: 21 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Dr. Jefferson Tiago de Souza Mendes da Silva, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Professor Adjunto no Curso de Licenciatura Linguagens e Códigos: Música do Centro de Ciências de São Bernardo - Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Doutor em Ciências da Educação, pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD) - Portugal. Mestre em Música - Processos Analíticos e Criativos, pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Licenciado em Música com habilitação em Violoncelo pela Universidade Federal de São João del-Rey (UFSJ). Bacharel em Ciências Contábeis (Centro Universitário Claretiano). Coordenador da subárea Música no PIBID 2022/2024. Líder do Grupo de Pesquisa Música e Formação (UFMA). Vice-líder do Grupo de Pesquisa Cruviana: Grupo de Estudo e Pesquisa sobre Educação, Arte e Intercultura (UFRR). Membro da ação de extensão Quarta Cultural (UFMA). Realiza pesquisas e atividades nas áreas de: Educação Musical; Currículo; Formação de professores.

Mestranda Andressa Sousa do Nascimento, Governo do Estado de Roraima

Mestranda em Educação pela Universidade Federal de Roraima (UFRR). Professora da carreira do magistério da Educação Básica/Artes do Governo Estadual de Roraima e Professora substituta da Licenciatura em Música da Universidade Federal de Roraima (UFRR).

References

BAZZO, V.; SCHEIBE, L. De volta para o futuro... retrocessos na atual política de formação docente. Revista Retratos da Escola, Brasília-DF, v. 13, n. 27, p. 669-684, set./dez. 2019.

BENETTI, G. F.; SILVA, L. L. F. da; Os Festivais da Canção (1974-2017): concursos de música autoral em Boa Vista. In: BENETTI, Gustavo Frosi; ALMEIDA, Jéssica de (org.). Música em Roraima: eventos, práticas e registros. Boa Vista: Editora da UFRR, 2020, p. 63-92.

BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estáticas (IBGE). Cidades e Estados. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/rr.html. Acesso em: 25 abr. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 14 dez. 2020.

BRASIL. Presidência da República. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília-DF: Presidência da República/Ministério da Educação. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm. Acesso em: 25 abr. 2021.

BRASIL. Presidência da República. Lei n. 11.769, de 18 de agosto de 2008. Altera a Lei 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Brasília, DF: Presidência da República, 18 ago. 2008. Disponível em https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11769.htm. Acesso em: 14 dezembro 2020.

CANDAU, V. M. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa; CANDAU, Vera Maria. Multiculturalismo: diferenças culturais e prática pedagógicas. 2. ed. Petrópolis, Vozes, 2008.

FINALISTAS do Festival de Música Canto Forte. Boa Vista: Lucas Leão, 2018. 2 CDs.

COSTA, M. M. I. A. da. O valor da música na educação na perspectiva de Keith Swanwick. Lisboa: Universidade de Lisboa, 2010. 114 f. Tese de Mestrado Educação (Formação Pessoal e Social). Disponível em:< https://repositorio.ul.pt/handle/10451/2563>. Acesso em: 15. dez. 2020.

DEL-BEN, L.; PEREIRA, M. V. M. Música e Educação Básica: sentidos em disputa. In: SILVA, F. C. T.; XAVIER FILHA, C. (org.). Conhecimentos em Disputa na Base Nacional Comum Curricular. Campo Grande: Oeste, 2019. p. 189-209.

FÉLIX, J. de S.; SANTI, V. J. O Movimento Roraimeira e os Festivais: entre o local, o regional e o global. In: BENETTI, G. F.; ALMEIDA, J. de (org.). Música em Roraima: eventos, práticas e registros. Boa Vista-RR: Editora da UFRR, 2020, p. 93-108.

FRANÇA, C. C.; SWANWICK, K. Composição, apreciação e performance na educação musical: teoria, pesquisa e prática. Em Pauta, Porto Alegre-RS, v. 13, n. 21, p. 6-41, dez, 2002.

FRANÇA, C. C. BNCC e educação musical: muito barulho por nada? Música na Educação Básica, v. 10, n. 12, 2020.

FRANCO, M. A. do R. S. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. v. 97 n. 247 Brasília set./dez. 2016.

GREEN, L. Ensino da música popular em si, para si mesma e para “outra” música: uma pesquisa atual em sala de aula. Revista da ABEM, v. 20, n. 28, p. 61-80, 2012. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/ article/viewFile/104/87. Acesso em: 12/08/2021.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. 11. ed. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva, Guaracira Lopes Louro. Rio de Janeiro: Dp&A, 2006.

LIBÂNEO, J. C. Organização e gestão escolar: teoria e prática. Goiânia: Alternativa, 1993.

MACEDO, E. As demandas conservadoras do Movimento Escola Sem Partido e a Base Nacional Curricular Comum. Educ. Soc., Campinas, v. 38, n. 139, p. 507-524, abr. 2017.

MATEIRO, T.; ILARI, B. Pedagogias em Educação Musical. Curitiba: Intersaberes, 2012.

NASCIMENTO, A. S. do. Músicas Regionalistas do Festival Canto Forte: atividades para o ensino de música na educação básica. 2021. 98 f. Monografia (Licenciatura) – Curso de Licenciatura em Música, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2021.

NOGUEIRA, C. A análise do discurso. Métodos e técnicas de avaliação: novos contributos para a prática e investigação. Braga: CEEP, 2001.

OLIVEIRA, R. da S.; WANKLER, C. M.; SOUZA, C. M. de. Identidade e poesia musicada: panorama do movimento Roraimeira a partir da cidade de Boa Vista como uma das fontes de inspiração. Revista Acta Geográfica, n. 6, p. 27-37, jul. 2009.

PUCCI, M. D; ALMEIDA, M. B. Outras terras, outros sons. 2. ed. São Paulo: Callis Editora, 2015.

QUEIROZ, L. R. S. Música na escola: aspectos históricos da legislação nacional e perspectivas atuais a partir da lei n. 11.769/2008. Revista da Abem, Londrina, v. 20, n. 29, p. 23-38, dez. 2012.

SANTOS, M. C. dos; A educação musical na Base Nacional Comum Curricular (BNCC) - Ensino Médio: teias da política educacional curricular pós-golpe 2016 no Brasil. Revista da Abem, São Luís, v. 27, n. 42, p. 52-70, jan./jun. 2019.

SOUZA, E. R. de. A retórica regionalista na poética roraimeira. 2017. 100 f. Dissertação (Mestrado) – Curso de Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2017.

SPUDEIT, D. Elaboração do plano de ensino e do plano de aula. . Rio de Janeiro: Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro – UNIRIO. fev. 2014.

SWANWICK, K. Ensinando música musicalmente. Tradução de Alda Oliveira e Cristina Tourinho. São Paulo: Moderna, 2003.

WEILAND, R. Ensino instrumental – possíveis contribuições a partir do modelo C(L)A(S)P de Swanwick. In: ENCONTRO NACIONAL DA ABEM, 15, 9-11 out. 2008, São Paulo-SP, Anais [...]. São Paulo: ABEM, out. 2008.