The National Curricular Common Basis and the songs of Roraima Music Festivals: activities for music education

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Dr. Jefferson Tiago de Souza Mendes da Silva
https://orcid.org/0000-0003-1791-2877
Mestranda Andressa Sousa do Nascimento
https://orcid.org/0000-0002-6061-0252

Abstract

This article is the result of the monograph carried out in the degree course in Music at the Federal University of Roraima and aimed to present musical pedagogical activities based on regional songs presented at the Roraima Music Festivals, based on the guidelines of the National Curricular Common Basis (BNCC) and the Composition, Audition, Performance, Literature and Skills acquisition (C(L)A(S)P) by Swanwick, the songs were taken from the CD Finalistas do Festival Canto Forte. To the construction of theoretical references on the subject, it became important to discuss music festivals in Roraima, about regional identity through the artistic manifestations of the Canto Forte Music Festival, of the C(L)A(S)P model and current legislation. The result of this research is the elaboration of twelve lesson plans for basic education with regional songs and BNCC guidelines apply. The research arose in the sense of seeking other ways to teach music in Roraima, in addition to nationally known songs, and the unfolding of this research allowed the elaboration of lesson plans for basic education based on regional songs applicable to the guidelines of the BNCC.

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SILVA, J. T. de S. M. da; NASCIMENTO, A. S. do. The National Curricular Common Basis and the songs of Roraima Music Festivals: activities for music education. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–28, 2023. DOI: 10.5212/OlhaProfr.v.26.20359.025. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20359. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Dr. Jefferson Tiago de Souza Mendes da Silva, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Professor Adjunto no Curso de Licenciatura Linguagens e Códigos: Música do Centro de Ciências de São Bernardo - Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Doutor em Ciências da Educação, pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD) - Portugal. Mestre em Música - Processos Analíticos e Criativos, pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Licenciado em Música com habilitação em Violoncelo pela Universidade Federal de São João del-Rey (UFSJ). Bacharel em Ciências Contábeis (Centro Universitário Claretiano). Coordenador da subárea Música no PIBID 2022/2024. Líder do Grupo de Pesquisa Música e Formação (UFMA). Vice-líder do Grupo de Pesquisa Cruviana: Grupo de Estudo e Pesquisa sobre Educação, Arte e Intercultura (UFRR). Membro da ação de extensão Quarta Cultural (UFMA). Realiza pesquisas e atividades nas áreas de: Educação Musical; Currículo; Formação de professores.

Mestranda Andressa Sousa do Nascimento, Governo do Estado de Roraima

Mestranda em Educação pela Universidade Federal de Roraima (UFRR). Professora da carreira do magistério da Educação Básica/Artes do Governo Estadual de Roraima e Professora substituta da Licenciatura em Música da Universidade Federal de Roraima (UFRR).

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