National Curricular Common Core (BNCC), High School Reform and gender issues: disputes around knowledge control

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Doutoranda Carolina Giovannetti
https://orcid.org/0000-0003-1640-4803
Dr.ª Shirlei Rezende Sales
https://orcid.org/0000-0003-4446-9508

Abstract

This research paper analyzes educational reforms implemented in Brazil in the last decade, namely the High School Reform and implementation of the National Curricular Common Core. Qualitative document analysis focused on the National Curricular Common Core document and the website “Novo Ensino Médio” (“New High School”) as sources. Extracts of websites belonging to the organizations “Escola Sem Partido” ("Nonpartisan School”) and “Todos Pela Educação” (“All For Education”), as well as journalistic pieces on the subject, were also scrutinized. It is argued that educational reforms and the resolution to adopt one unified curriculum are political strategies of imposing specific knowledge and understading under the justification of improving teaching, enhancing High School efficiency, and overall increasing of quality in education. Knowledge regarding gender is neglected under such curriculum, which aims to cast out any knowledge considered to be idological.

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GIOVANNETTI, C.; SALES, S. R. National Curricular Common Core (BNCC), High School Reform and gender issues: disputes around knowledge control. Olhar de Professor, [S. l.], v. 25, p. 1–26, 2022. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.25.20385.064. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20385. Acesso em: 22 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
The National Curricular Common Base (BNCC) in the context of basic education ed
Author Biographies

Doutoranda Carolina Giovannetti, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Mestra em Educação. Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Bacharela e licenciada em História (PUC - Minas).

Dr.ª Shirlei Rezende Sales, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Professora do Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da UFMG, no qual atuou como coordenadora da Linha de Pesquisa Currículos, culturas e diferença. Professora Associada do Departamento de Administração Escolar. Pós doutora pela University of Illinois at Urbana-Champaign, USA. Doutora em educação pela UFMG e membro dos seguintes grupos de pesquisa: Observatório da Juventude da UFMG; Ensino Médio em Pesquisa (EMPesquisa); Educação, Redes Sociotécnicas e Culturas e Digitais e do GECC (Grupo de Estudos e Pesquisas em Currículos e Culturas da FaE/UFMG). Atualmente integra o Conselho Editorial Externo da Alteridad Revista de Educación. Já integrou o Conselho Editorial do Periódico Educação em Revista e o Conselho Consultivo da Revista Docência no Ensino Superior. Recentemente foi vice-coordenadora do curso de Pedagogia da UFMG. Tem experiência no campo educacional, com ênfase nas seguintes temáticas: Currículo, Ensino Médio, juventude, gênero, sexualidade, cibercultura, redes sociais digitais, política educacional.

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