Analysis of conditioning factors to pedagogical disinvestment in school Physical Education

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Igor Vargas Ferreira Teixeira
https://orcid.org/0000-0001-8283-6378
Dr.ª Soraya Dayanna Guimarães Santos
https://orcid.org/0000-0003-2623-4430

Abstract

In the context of pedagogical practice in Brazil, some teachers have been showing constant discouragement with the profession, which makes them give up their pedagogical role, thus entering a state of pedagogical disinvestment. The aim of the study was to analyze the factors that contribute to the pedagogical disinvestment of Physical Education teachers. Two Physical Education teachers with characteristics of disinvestment participated, as well as the director and pedagogical supervisor of the school where these teachers work. Semi-structured interviews and non-participant observations were used in the development of this research. For data processing, content analysis was used. The results demonstrate that the pedagogical disinvestment in school Physical Education is a multifactorial phenomenon, since it was made possible by several factors, such as procedures and characteristics of the school institution and the teaching profile.

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TEIXEIRA, I. V. F. .; SANTOS, S. D. G. . Analysis of conditioning factors to pedagogical disinvestment in school Physical Education. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–21, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.20453.042. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20453. Acesso em: 23 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Igor Vargas Ferreira Teixeira, Universidade Federal de Viçosa - UFV

Licenciado em Educação Física. Universidade Federal de Viçosa (UFV).

Dr.ª Soraya Dayanna Guimarães Santos, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Doutora em Educação PPGE/CEDU/UFAL (2016). Mestre em Educação Brasileira PPGE/CEDU/UFAL (2011). Graduada em Educação Física pela Universidade Federal de Alagoas (2008). Especialista em Educação Física na Educação Básica pela Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas (2009). É Membro-pesquisadora do Núcleo de Estudos em Educação e Diversidades (NEEDI/UFAL). Tem experiência nas áreas da Educação, da Educação Especial e da Educação Física Escolar, atuando principalmente nos seguintes temas: a prática e a formação docente da Educação Básica à Educação Superior na perspectiva da inclusão educacional; Educação Física Adaptada; Fundamentos da Educação Física Escolar. Realizou um intercâmbio de mestrado na Pontífica Universidade Católica-SP (2010). Participou do PROCAD-PROJETO DE COOPERAÇÃO ACADÊMICA: UFAL, PUC/SP e UNIVERSIDADE ESTÁCIO DE SÁ/RJ (2009-2012). Realizou doutorado Sanduíche na Universidade de Coimbra-Portugal (2013/2014). Foi Bolsista de Doutorado Capes (2012-2016). Docente do Instituto de Educação Física e Esporte (IEFE/UFAL) e do PPGE/UFV. Atualmente é membro da Comissão Coordenadora da Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação - PPGE/UFV.

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