Digital Culture in the classroom: the reconfiguration of schooling processes and the new possibilities of teaching

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Prof. Dr. Leonardo Freire Marino
https://orcid.org/0000-0003-4492-1023

Abstract

Currently, an increasing number of individuals are connected to the world wide web and a considerable part of the information we access is made available in virtual environments. This process has a considerable impact on how we produce new knowledge and, consequently, interferes with the dynamics established within schools. Based on this scenario, we built this essay. Our objective is to understand how the new informational technologies and, consequently, the digital culture, interfere in the teaching practices established in Basic Education. Because it is an essay, we do not aim to build definitive arguments or expose a conclusive analysis regarding the relationship between new technologies, digital culture and school institutions. What we seek, through a literature review, is to stimulate the eye, the capacity for observation, and encourage teachers to perceive the formative potential present in the use of teaching methodologies that incorporate digital culture.

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How to Cite
MARINO, L. F. . Digital Culture in the classroom: the reconfiguration of schooling processes and the new possibilities of teaching. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–20, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.20535.019. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20535. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biography

Prof. Dr. Leonardo Freire Marino, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

É professor-pesquisador na área de Educação, com ênfase na construção de aprendizagens inovadoras e na educação em periferias urbanas. Possui os títulos de Doutor (2006-2010) e Mestre em Geografia (2002-2004) pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal Fluminense (UFF), Especialista em Políticas Territoriais no Estado do Rio de Janeiro (2000-2001) e Licenciatura Plena em Geografia (1994-1999) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Atualmente, é Professor Adjunto da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), onde atua simultaneamente nas turmas de Educação Básica do Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira (CAp-UERJ), nas disciplinas do curso de Licenciatura em Geografia do Instituto de Geografia (IGEOG) e em dois Programas de Pós-graduação: Programa de Pós-graduação de Ensino em Educação Básica (PPGEB) e Mestrado Profissional em Ensino da Geografia (PROFGEO). Integra o Laboratório de Ensino em Geografia (LEGEO), onde é líder do Grupo de Ensino e Pesquisa em Educação Geográfica (GEPEG). Também participa, como pesquisador, dos Grupos de Pesquisa: Geografia história e política (GEOBRASIL - IGEOG/UERJ) e do Núcleo de Games, atividades e Metodologia de Ensino (NUGAME - Colégio Pedro II-RJ). Tem experiência em diversos níveis de ensino e em diferentes linhas de pesquisa, merecendo destaque os estudos que envolvem temáticas associadas as juventudes urbanas, os territórios educativos, os conflitos emanados da violência e a promoção de Direitos.

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