The theory-practice binomial in the initial training of future teachers: experience report of the Pedagogical Residency Program

Main Article Content

Dr.ª Raimunda Maria da Cunha Ribeiro
https://orcid.org/0000-0001-6196-731X

Abstract

The Pedagogical Residency Program is a federal government initiative, under the governance of the Coordination and Improvement of Higher Education Personnel (Capes). The purpose of the program is to promote institutional projects designed specially for the initial training of basic education teachers in undergraduate courses. This text has the following objective: to present an account of the experience carried out within the scope of the Pedagogical Residency Program, linked to the State University of Piauí (UESPI), in the Pedagogy course at Campus Jesualdo Cavalcanti, in the area of Literacy. Composition of the subproject nucleus: 1 area coordinator (teacher at UESPI); 1 preceptor (professor of the municipal public school system); 8 residents (students of the pedagogy course at UESPI). The total workload was 414 hours, distributed in three modules, planned and executed considering increasing levels of complexity. The results of this experience allow us to make some observations, such as: training of the licentiate, considering the link between theory and practice; encouragement and appreciation of the literacy teacher; promotion of actions in rural schools, with the support of the management team and the teaching team, to encourage the learning and development of children in early childhood education; stimulus, through daily activities and reading projects, for the improvement of the literacy process and for the formation of a literary education.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
RIBEIRO, R. M. da C. . The theory-practice binomial in the initial training of future teachers: experience report of the Pedagogical Residency Program. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–19, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.20650.044. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20650. Acesso em: 23 jul. 2024.
Section
Experiências Pedagógicas
Author Biography

Dr.ª Raimunda Maria da Cunha Ribeiro, Universidade Estadual do Piauí - UESPI

Doutora em Educação pela PUCRS. Professora da Universidade Estadual do Piauí no curso de Pedagogia.

References

ALMEIDA, P. C. A. de; BIAJONE, J. Saberes docentes e formação inicial de professores: implicações e desafios para as propostas de formação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 33, n. 2, p. 281-295, maio/ago. 2007.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, DF: MEC/Consed/Undime, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Censo Escolar 2019. Brasília, DF: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira/INEP, 2019. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/resultados-e-resumos. Acesso em: 20 maio 2022.

DAY, C. Formar docentes: cómo, cuándo y en qué condiciones aprende el presorado. Madrid/Espanha: Narcea, 2005.

FONTOURA, H. Formação de Professores para a Justiça Social: uma reflexão sobre a docência na Residência Pedagógica. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, p. 120-133, 2017. DOI: 10.21723/riaee.v12.n1.7932.

FREIRE, P. A importância do ato de ler. São Paulo: Paz e Terra, 1982.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1996.

FREITAS, M. C. de; FREITAS, B. M. de; ALMEIDA, D. M. Residência pedagógica e sua contribuição na formação docente. Ensino em Perspectivas, v. 1, n. 2, p. 1-12, 2020.

GARCIA, C. M. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto, PT: Porto Editora, 1999.

IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua 2017-2018. Diretoria de Pesquisas, Coordenação de Trabalho e Rendimento, 2018. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101657_informativo.pdf. Acesso em: 20 maio 2022.

NÓVOA, A. Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, e84910, 2019.

RIBEIRO, R. M. da C. Responsabilidade social e a formação cidadã. Teresina: EDUFPI, 2014.

SANTOS, D, B. E.; MARTINS, M.; SILVEIRA RAMOS, M.; NETO, H.; MAZOCCO PANIZ, C. A importância do Programa de Residência Pedagógica na formação de professores no Instituto Federal Farroupilha, Campus São Vicente do Sul. Revista Insignare Scientia - RIS, v. 3, n. 1, p. 42-56, 4 jun. 2020.

SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

TARDIF, M. Saberes docentes e Formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2003.

TINTI, D. da S.; SILVA, J. F. da. Estudo das repercussões do Programa Residência Pedagógica na formação de Professores de Matemática. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 12, n. 25, p. 151-172, 2020. DOI: 10.31639/rbpfp.v13i25.404.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DO PIAUÍ. Projeto pedagógico do curso de Pedagogia. Corrente, PI: Campus Jesualdo Cavalcanti, 2021.