The quality of university education in a federal institution: management, identity and scenarios

Main Article Content

Dr.ª Rita Eliana Masaro
https://orcid.org/0000-0003-4348-0385
Dr. Alessandro Vinicius de Paula
https://orcid.org/0000-0001-7366-5095
Me. Emerson José da Silva

Abstract

The present study aimed to analyze the perceptions about the quality of university education at a Federal Institution of Higher Education (FIHE) in the Midwest of Brazil, using a qualitative approach through the technique of completing sentences. The 202 research participants were organized into three groups: 23 Administrative Technicians in Education (ATEs), 56 professors and 123 students. Three categories were identified that correspond to the perception of quality in university education: management (75.1%); identity (15.1%); and scenario (9.6%). The predominant indicators came from the academic management subcategory, that the university and its leaders require: quality of university education, commitment to university education, increased practice, and methods to the detriment of theory, support, increased research and projects, connection between the institution, the community and society, university education aimed at the job market and the construction of knowledge in search of shared solutions.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
MASARO, R. E.; PAULA, A. V. de; SILVA, E. J. da . The quality of university education in a federal institution: management, identity and scenarios. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–18, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.20830.027. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20830. Acesso em: 23 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Dr.ª Rita Eliana Masaro, Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT

Doutora e pós-doutora em Psicologia Social e do Trabalho pela Universidade de São Paulo (USP). Docente e Pesquisadora do Departamento de Psicologia no Instituto de Educação  da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), campus Cuiabá – MT, Brasil.

Dr. Alessandro Vinicius de Paula, Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT

Psicólogo; Especialista em Psicologia Organizacional e do Trabalho & Psicologia Social; Mestre em Psicologia Social; Doutor em Administração. Atua como professor/pesquisador no Departamento de Psicologia do Instituto de Educação da Universidade Federal de Mato Grosso (IE/UFMT).

Me. Emerson José da Silva, Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT

Mestre em Psicologia pela Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT (2019); Especialista em Gestão Pública pela Faculdade de Administração e Ciências Contábeis da UFMT (2014); Graduado em Educação Física pela UFMT (2006) e graduado em Administração pela UFMT (2000). Trabalha com capacitação e qualificação de pessoal na Secretaria de Gestão de Pessoas da UFMT e iniciou curso de graduação em Psicologia na FASIPE-Cuiabá-MT (2021-).

References

ALVARADO-LAGUNAS, E.; LUYANDO-CUEVAS, J. R.; PICAZZO-PALENCIA, E. Percepción de los estudiantes sobre la calidad de las universidades privadas en Monterrey. Revista Iberoamericana de Educación Superior, v. 06, n. 17, p. 58–76, 2015. DOI 10.22201/iisue.20072872e.2015.17.162

AMORIM, W. A. C. D.; COMINI, G. M.; FISCHER, A. L. Ensino e pesquisa em gestão de pessoas/gestão de recursos humanos no Brasil: convergência ou divergência. Revista de Administração de Empresas, v. 59, n. 03, p. 215–221, 2019. DOI https://doi.org/10.1590/S0034-759020190307

ARAÚJO, M. F.; PAULA, A. V.; PALAZIN, N. A. O. N.; QUEIROZ, K. K. R. Impactos da pandemia de Covid-19 em docentes que exercem cargos de gestão/ administrativo. In: FINELLI, L. A. C.; RUAS, A. M. G. (orgs.). Experiências de educação em tempos de educação híbrida. Guarujá: Editora Científica Digital, 2022, p. 97–107. DOI http://dx.doi.org/10.37885/220809797

ARAÚJO, M. F.; PAULA, A. V.; QUEIROZ, K. K. R.; PALAZIN, N. A. O. N. A Qualidade de Vida no Trabalho (QVT) e o exercício de funções administrativas - investigando as universidades federais do Centro-Oeste brasileiro. In: SILVA, P. F. (org.). Saúde biopsicossocial: cuidado, acolhimento e valorização da vida. 1. ed. Guarujá: Editora Científica Digital, 2022. v. 2, p. 11–26. DOI http://dx.doi.org/10.37885/220910213

BARBOSA, M. A. C.; MENDONÇA, J. R. C. O Professor-Gestor em Universidades Federais: alguns apontamentos e reflexões. Teoria e Prática em Administração, v. 04, n. 02, p. 131–154, 2014. DOI https://doi.org/10.21714/2238-104X2014v4i2-18175

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

COSTA, A. C.; DEMO, G.; PASCHOAL, T. Políticas e práticas de gestão de pessoas produzem servidores públicos resilientes? Evidência da validação de um modelo estrutural e de modelos de mensuração. Review of Business Management, v. 21, n. 01, p. 70–85, 2019. DOI https://doi.org/10.7819/rbgn.v21i1.3965.

COSTA, D. M.; BARBOSA, F. V.; ZHA, Q.; TRILOKEKAR, R. D. Sistemas de Educação Superior e a Cobrança de Taxas Acadêmicas: Perspectivas e Percepções no Brasil, Canadá e China. BBR. Brazilian Business Review, v. 16, n. 02, p. 136–153, 2019. DOI https://doi.org/10.15728/bbr.2019.16.2.3

CUNHA, J. A. Psicodiagnóstico – V. 5ª. Edição. Porto Alegre: Artmed, 2007.

CUNHA, M. I. A formação docente na universidade e a ressignificação do senso comum. Educar em Revista, v. 35, n. 75, p. 121–133, 2019. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/67029. Acesso em: 19 nov. 2022.

CUNHA, M. I. A qualidade e ensino de graduação e o complexo exercício de propor indicadores: é possível obter avanços? Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 19, n. 02, p. 453–462, 2014. DOI https://doi.org/10.1590/S1414-40772014000200011.

CUNHA, M. I. Projeto Observatório da Educação Superior/RIES. CAPES/INEP/MEC. Relatório de Pesquisa. Porto Alegre. 2011.

FRANCO, M. E. D. P.; AFONSO, M. R.; BORDIGNON, L. S. Gestão universitária: qualidade, investigação científica e inovação educacional. Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, v. 05, n. 01, p. 83–103, 2012. DOI https://doi.org/10.5007/1983-4535.2012v5n1p83.

LANG, D. W. “World Class” or the curse of comparison? Canadian Journal of Higher Education, v. 35, n. 03, p. 27–55, 2005. DOI https://doi.org/10.47678/cjhe.v35i3.183513.

LIMA, C. C. A.; ROWE, D. E. O. Percepção das políticas de gestão de pessoas e comprometimento organizacional em uma universidade pública. Revista Gestão Organizacional, v. 12, n. 04, p. 118–137, 2019. DOI https://doi.org/10.22277/rgo.v12i4.4791.

MARTINS, H. F.; MARINI, C. Governança Pública Contemporânea: uma tentativa de dissecação conceitual. Revista do TCU, n. 130, p. 42–53, 2014. Disponível em: https://revista.tcu.gov.br/ojs/index.php/RTCU/article/view/40. Acesso em: 29 nov. 2022.

MARTINS, H. F.; MARINI, C. Um guia de governança para resultados na administração pública. Brasília: Publix, 2010 - 253 p. (Coleção Publix Conhecimento). Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/guia_governanca_resultados_administracao_publica.pdf Acesso em: 28 nov. 2022.

MASARO, R. E.; PAULA, A. V. Fatores de qualidade no ensino superior e o desempenho no trabalho dos docentes universitários. Revista Educação e Políticas em Debate, v. 11, n. 02, p. 705–724, 2022. DOI https://doi.org/10.14393/REPOD-v11n2a2022-64729.

MAZARO, R. E. O desempenho docente no ensino superior: uma análise dos fatores de qualidade. 2014. 172 f. Tese (Doutorado em Psicologia Social) – Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014. DOI https://doi.org/10.11606/T.47.2014.tde-13102014-105453.

MUSSELIN, C. Redefinition of the relationships between academics and their university. Higher Education, v. 65, n. 01, p. 25–37, 2013. DOI https://doi.org/10.1007/s10734-012-9579-3.

PALOMBINO PRIMO, P.; OLIVA, E. C.; KUBO, E. K. M. Gestão estratégica de pessoas para pesquisadores em administração nas universidades privadas. REAd. Revista Eletrônica de Administração, v. 20, n. 02, p. 371–396, 2014. DOI https://doi.org/10.1590/1413-2311063201238442.

RIBEIRO, R. M. C. A natureza da gestão universitária: influência de aspectos político-institucionais, econômicos e culturais. Revista Internacional de Educação Superior, v. 03, n. 02, p. 357–378, 2017. DOI https://doi.org/10.22348/riesup.v3i2.7787.

SAMPAIO, R. M.; LANIADO, R. N. Uma experiência de mudança da gestão universitária: o percurso ambivalente entre proposições e realizações. Revista de Administração Pública, v. 43, n. 01, p. 151–174, 2009. DOI https://doi.org/10.1590/S0034-76122009000100008.

SOARES, P. C. Contradições na pesquisa e pós-graduação no Brasil. Estudos Avançados, v. 32, n. 92, p. 289–313, 2018. DOI https://doi.org/10.5935/0103-4014.20180020.

SOARES, S. R.; CUNHA, M. I. Qualidade do ensino de graduação: concepções de docentes pesquisadores. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 22, n. 02, p. 316–331, 2017. DOI https://doi.org/10.1590/S1414-40772017000200003.

WECKENMANN, A.; AKKASOGLU, G.; WERNER, T. Quality management – history and trends. The TQM Journal, v. 27, n. 03, p. 281–293, 2015. DOI https://doi.org/10.1108/TQM-11-2013-0125.