The quality of university education in a federal institution: management, identity and scenarios

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Dr.ª Rita Eliana Masaro
https://orcid.org/0000-0003-4348-0385
Dr. Alessandro Vinicius de Paula
https://orcid.org/0000-0001-7366-5095
Me. Emerson José da Silva

Abstract

The present study aimed to analyze the perceptions about the quality of university education at a Federal Institution of Higher Education (FIHE) in the Midwest of Brazil, using a qualitative approach through the technique of completing sentences. The 202 research participants were organized into three groups: 23 Administrative Technicians in Education (ATEs), 56 professors and 123 students. Three categories were identified that correspond to the perception of quality in university education: management (75.1%); identity (15.1%); and scenario (9.6%). The predominant indicators came from the academic management subcategory, that the university and its leaders require: quality of university education, commitment to university education, increased practice, and methods to the detriment of theory, support, increased research and projects, connection between the institution, the community and society, university education aimed at the job market and the construction of knowledge in search of shared solutions.

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How to Cite
MASARO, R. E.; PAULA, A. V. de; SILVA, E. J. da . The quality of university education in a federal institution: management, identity and scenarios. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–18, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.20830.027. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20830. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Dr.ª Rita Eliana Masaro, Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT

Doutora e pós-doutora em Psicologia Social e do Trabalho pela Universidade de São Paulo (USP). Docente e Pesquisadora do Departamento de Psicologia no Instituto de Educação  da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), campus Cuiabá – MT, Brasil.

Dr. Alessandro Vinicius de Paula, Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT

Psicólogo; Especialista em Psicologia Organizacional e do Trabalho & Psicologia Social; Mestre em Psicologia Social; Doutor em Administração. Atua como professor/pesquisador no Departamento de Psicologia do Instituto de Educação da Universidade Federal de Mato Grosso (IE/UFMT).

Me. Emerson José da Silva, Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT

Mestre em Psicologia pela Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT (2019); Especialista em Gestão Pública pela Faculdade de Administração e Ciências Contábeis da UFMT (2014); Graduado em Educação Física pela UFMT (2006) e graduado em Administração pela UFMT (2000). Trabalha com capacitação e qualificação de pessoal na Secretaria de Gestão de Pessoas da UFMT e iniciou curso de graduação em Psicologia na FASIPE-Cuiabá-MT (2021-).

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