Sociopolitical function of education and the role of pedagogues in non-school education: political-pedagogical areas of action and theoretical-professional fields

Main Article Content

Dr. Jonas Emanuel Pinto Magalhães
https://orcid.org/0000-0001-6144-9854

Abstract

The present essay explores the different roles and forms taken on by education in the latest centuries, with emphasis on its school and non-school conformation and the existence of different educational practices which permeate the set of organizations and private apparatuses of hegemony. In this scenario, the role of educationists in these spaces of non-school education is defended, given the necessity to imprint a proper pedagogical approach to the practices developed in these locations. In order to contribute to the building of such curricular and methodological devices aimed at the training and qualification of educationists and the investigation of their practices in non-school contexts, a theoretical-investigative matrix composed of political-pedagogical areas of action and theoretical-pedagogical fields is proposed. This mold blends and organizes the theoretical-normative, the ethical-political and the didactic-pedagogical foundations specific to the proposed scopes and fields.


 

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
PINTO MAGALHÃES, J. E. P. . Sociopolitical function of education and the role of pedagogues in non-school education: political-pedagogical areas of action and theoretical-professional fields. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–23, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.21101.039. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/21101. Acesso em: 22 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Dossiê: O campo teórico da Pedagogia e seus desdobramentos na formação de pedagogos/as
Author Biography

Dr. Jonas Emanuel Pinto Magalhães, Universidade Federal Fluminense - UFF

Graduated in Pedagogy from the State University of Rio de Janeiro and Master in Public Policy and Human Education. He is currently a doctoral candidate in Policies and Human Training (PPFH/UERJ), where he develops research on the political, epistemological and pedagogical foundations of socio-emotional skills. of Youth and Adults, Secondary Education (pedagogical disciplines) and Post-Graduation (semi-attendance courses), as a pedagogue and as a researcher in the areas of Epistemology, Teacher Training, Work and Education and Public Education Policies. He works as a pedagogue at the School of Social Service of the Fluminense Federal University and as a teacher in the training course for teachers at the secondary level of the State Education Network of Rio de Janeiro, teaching the discipline "Didactic and Pedagogical Knowledge of Early Childhood Education". extension project "Pedagogues and pedagogy: science, pedagogical knowledge and spaces for professional performance? developed at UERJ, through the Development Program "Theotônio dos Santos" and the study group "Work, Praxis and Teacher Training". research group THESE - Integrated projects in Work, History, Education and Health (UFF-UERJ-EPSJV-Fiocruz) and one of the coordinators of the research group Work, Praxis and Teacher Training.

References

ADORNO, T. W. O ensaio como forma. In: ADORNO, Teodor. W. Notas de literatura. São Paulo: Duas Cidades; Editora 34, 2003, p.15-45.

BEILLEROT, J. A sociedade pedagógica. Porto: RÉS Editora, 1985.

BELL, D. O advento da sociedade pós-industrial: uma tentativa de previsão social. São Paulo: Abril Cultural, 1976.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais (INEP). Tipologia da educação extra-escolar. Brasília. 1980. (Série estudos e pesquisas, 5)

CLOT, Y. A função psicológica do trabalho. Petrópolis: Vozes, 2007.

CLOT, Y. Trabalho e poder de agir. Belo Horizonte: Fabrefactum, 2010.

CONTRERAS, J. D. Autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2002.

COUTINHO, C. N. Marxismo e política: a dualidade de poderes e outros ensaios. São Paulo: Cortez, 1994.

DOMINGUES, J. A. O Ensaio como Método. Lusosofia, Universidade da Beira Interior Covilhã, 2019.

ENGUITA, M. F. A ambiguidade da docência: entre o profissionalismo e a proletarização. Teoria & Educação, v. 4, p. 41-61, 1991.

FÁVERO, O.; VALLA, V. Educação extra-escolar no Brasil: revisão de conceitos básicos. In: Fórum Educacional, Rio de Janeiro. 1977. p. 53-61.

FRANCO, M. A. R. S. Pedagogia como ciência da educação. São Paulo: Cortez, 2008.

FREIRE, P. Política e Educação: Ensaios. São Paulo: Cortez Editora, 1993. (Coleção Questões de Nossa Época. v.23).

FORMOSINHO, J. Dilemas e tensões da atuação da universidade frente à formação de profissionais de desenvolvimento humano. Cadernos de Pedagogia Universitária, v. 8, 2009.

GIROUX, H. A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

GRAMSCI, A. Concepção dialética da história. 9. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1991.

IFSW‐ International Federation of Social Workers. GlobalDefinitionofSocial Work. 2000. Disponível em:https://www.ifsw.org/what-is-social-work/global-definition-of-social-work/. Acesso em: 13/10/2022.

KOWARZIK, W. S. Pedagogia dialética: de Aristóteles a Paulo Freire. São Paulo: Editora Brasiliense, 1988.

LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e pedagogos: para quê? São Paulo: Cortez, 2005.

LYOTARD, Jean-François. A condição pós-moderna. Rio de Janeiro: J. Olympio, 1998.

MENEGHETTI, F. K. O que é um ensaio-teórico? Revista de administração contemporânea, v. 15, p. 320-332, 2011.

MÉZAROS, I. A educação para além do capital. São Paulo: Boitempo editorial, 2005.

PIMENTA, S.G. Panorama atual da didática no quadro das ciências da educação: educação, pedagogia e didática. In: PIMENTA, S. G. (Org.) Pedagogia, ciência da educação? São Paulo: Cortez, 2005.

SAVIANI, D. A pedagogia no Brasil: história e teoria. Campinas: Autores Associados, 2012

SAVIANI, D. Escola e democracia.Campinas: Autores associados, 2018.

SEVERO, J. L. R de L. Pedagogia e educação não escolar no Brasil: crítica epistemológica, formativa e profissional. 2015. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa.

SEVERO, J. L. R de L. Os lugares teóricos das práticas educativas para além da escola: educação não escolar, não formal, social. In: SEVERO, José L. R de L e POSSEBON, Elisa G (Orgs.). Fundamentos e temas em pedagogia social e educação não escolar. João Pessoa: Editora UFPB, 2019.

SEVERO, J. L R de L.; ZUCCHETTI, D. T. Pedagogia na/para educação não escolar: pistas conceituais e apostas para o trabalho do pedagogo. In: PIMENTA, S. G.; SEVERO, J. L. R. de L. Pedagogia: teoria, formação, profissão. Cortez Editora, 2021.