The pedagogical coordinator in public policies on education in Brazil

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Me. Eliane Guimarães de Oliveira
https://orcid.org/0000-0002-5513-3287
Dr. Claudio Pinto Nunes
https://orcid.org/0000-0003-1514-6961

Abstract

This article presents an investigation on public policies aimed at professionals working in pedagogical coordination in Brazil and seeks to analyze, among other aspects, public policies that refer, directly or indirectly, to the work of professionals working in coordination, from the idea from labor to current legislation. As a tool, documentary research was used and the results demonstrate that, despite some achievements in current legislation, such as the guarantee of PSPN in the Law on the Floor, there is much to be done in terms of public policies and the work of pedagogical coordination., because what is observed in the analysis of legislation, throughout the history of Brazil, is an imprecision and lack of clarity regarding the work of this professional, starting with the very name of the function, which has numerous nomenclatures and attributions in different entities federated.

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OLIVEIRA, . E. G. de .; NUNES, C. P. The pedagogical coordinator in public policies on education in Brazil. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–25, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.21110.057. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/21110. Acesso em: 25 nov. 2024.
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Author Biographies

Me. Eliane Guimarães de Oliveira, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Universidade do Estado da Bahia (UNEB); coordenadora pedagógica da Rede Pública Municipal de Ensino de Guanambi - Bahia; membro do Grupo de Estudos sobre Didática, Formação e Trabalho Docente Mestre em Educação na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB); pedagoga da (Difort/CNPq).

Dr. Claudio Pinto Nunes, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN); Professor Titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB); Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UESB e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe (UFS); Líder do Grupo de Estudos sobre Didática, Formação e Trabalho Docente (Difort/CNPq). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq.

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