Reflections on teacher malaise in the field of Early Childhood Education

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Dr.ª Roberta Melo de Andrade Abreu
https://orcid.org/0000-0001-8167-1567
Estefani dos Reis Melo
https://orcid.org/0009-0004-9224-2193

Abstract

The professional practice in Early Childhood Education presents a complex trajectory intertwined with teacher malaise, characterized as a permanent negative consequence of the social conditions in which professional practice takes place, affecting professionals in their psychological and physical state. The objective of this research is to understand and analyze the origins of this malaise through content analysis methodology as a data analysis technique in the context of the qualitative approach. The findings point to direct and indirect factors as the origin of teachers' malaise. The DIRECT FACTORS indicate the historical construction of the profession based on welfarism, in addition to ultra-liberal and conservative educational policies that see public education as a source of wealth accumulation and teachers as enemies. The INDIRECT FACTORS point to the permanent connection made by society between the maternal figure and the female teachers of Early Childhood Education.

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How to Cite
ABREU, R. M. de A. .; MELO, E. dos R. . Reflections on teacher malaise in the field of Early Childhood Education. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–23, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.21242.060. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/21242. Acesso em: 22 dec. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Dossiê: O campo teórico da Pedagogia e seus desdobramentos na formação de pedagogos/as
Author Biographies

Dr.ª Roberta Melo de Andrade Abreu, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Graduação em Pedagogia, Especialização em Metodologia o Ensino Superior. Cursou DEA (Diplomas de Estudos Aprofundados na Universidade de Paris X), na França trabalhando sobre formação e saberes docentes. Possui Mestrado em Educação na Universidade Metodista de São Paulo. Doutorou-se em Educação e Contemporaneidade na Universidade do Estado da Bahia. Realizou estágio pós-doutoral na Universidade Federal da Bahia. Atualmente é docente das disciplinas Didática, e Estágio Curricular Supervisionado na Universidade Federal do Recôncavo da Bahia. Membro pesquisadora do GRIFO, Grupo de Pesquisa em Infâncias, Formação de professores e Políticas públicas(UFRB) e do GEPEL Grupo de Pesquisa Educação, Didática e Ludicidade da Universidade (UFBA).

Estefani dos Reis Melo, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB

Graduanda do curso de Licenciatura em Pedagogia. Bolsista PIBIC/ Universidade Federal do Recôncavo da Bahia.

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