Reflections on the BNCC in mathematics teachers’ initial training: an experience report

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Dr.ª Luana Ferrarotto
https://orcid.org/0000-0002-2861-2127
Dr.ª Iracema Hiroko Iramina Arashiro
https://orcid.org/0000-0001-9525-4449
Dr.ª Fernanda Cristina Gaspar Lemes
https://orcid.org/0000-0002-5802-6938

Abstract

The National Common Curricular Base (BNCC) is a normative document aligned to large-scale external evaluations and to the Teachers Training Guidelines of 2019 (BNC-Training). The analysis of the BNCC is necessary due to its regulatory capacity. To problematize BNCC in teachers’ initial training, we present an experience conducted in the 2nd semester of 2021, on the Mathematics Degree course of the Federal Institute of São Paulo, Bragança Paulista campus. An interdisciplinary work was developed, involving the curricular components Mathematics Teaching Laboratory, Organization and Educational Politics, and Educational Psychology, based on the construction of lesson plans. In the plans presentations, it was possible to discuss the use of BNCC without contextualization, and to reflect on the standardization of training processes. It was noticed the undergraduates’ concern regarding the autonomy in planning, and the valorization in using manipulative materials to favor creativity.

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FERRAROTTO, L.; ARASHIRO, I. H. I.; LEMES, F. C. G. . Reflections on the BNCC in mathematics teachers’ initial training: an experience report. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–19, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.21336.037. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/21336. Acesso em: 22 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Experiências Pedagógicas
Author Biographies

Dr.ª Luana Ferrarotto, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo - IFSP

Pedagoga pela UNICAMP (2005), com Mestrado (2011) e Doutorado em Educação (2018) pela mesma universidade. Atuou como professora nas redes municipais de Amparo e de Campinas. Na rede municipal de Amparo atuou, ainda, como diretora de escola. Atualmente é professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, campus Bragança Paulista. É pesquisadora do Ares (Avaliação e Relações Escolares) do IFSP-Bra. Desenvolve pesquisas sobre avaliação educacional em seus três níveis: avaliação em sala de aula, avaliação externa em larga escala e avaliação institucional.

Dr.ª Iracema Hiroko Iramina Arashiro, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo - IFSP

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pelo Centro Universitário Fundação Santo André (1988), mestrado em Estatística pela Universidade de São Paulo (2002), doutorado em Estatística pelo Instituto de Matemática e Estatística (2008) e especialização em Matemática para Professores do Ensino Fundamental, a Partir das Séries Iniciais. Professora EBTT do IFSP, Bragança Paulista e atualmente é coordenadora do Projeto de Extensão "Oficinas Pedagógicas e o Laboratório de Ensino de Matemática" e participa do curso de extensão "práticas de ensinar e aprender matemática nos anos iniciais" no Campus Bragança Paulista. Tem interesse na área de ensino de Geometria, Probabilidade e Estatística

Dr.ª Fernanda Cristina Gaspar Lemes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo - IFSP

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (2020), Mestre em Educação pela mesma Instituição (2012). Graduada em Pedagogia pelo Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", UNESP Câmpus de São José do Rio Preto (2009). Atualmente é Professora de Educação Básica, Técnica e Tecnológica do Instituto federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) no campus de São José do Rio Preto, estando à frente da Coordenadoria Sociopedagógica (CSP). Foi Pedagoga Técnica Administrativa no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) tendo atuado nas unidades de Barretos e São Carlos. Foi docente do curso de Licenciatura em Pedagogia na União das Instituições Educacionais do Estado de São Paulo (UNIESP), Unidade de São José do Rio Preto (SP) - (2013 - 2017). Lecionou como Professora de Educação Básica I na Prefeitura municipal de São José do Rio Preto (2012 - 2014). Foi Tutora Virtual do curso de Pedagogia da Universidade Aberta do Brasil (UAB) pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) - (2010 - 2016).

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