Polycentric Accessibility: contributions to beyond centralizing inclusive practices
Main Article Content
Abstract
This theoretical essay seeks to focus on theoretical productions, documents and studies that can contribute to the understanding of the concept of polycentric accessibility and its potential in the Brazilian educational context. The purpose of this essay is to provide education professionals with a greater field of research and, mainly, ways to reframe their educational and management practices in relation to the schooling of all, including people with disabilities, global developmental disorders or high skills/giftedness.
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
a) Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution License which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
c) Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
d) This journal provides public access to all its content, as this allows a greater visibility and reach of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of the research, distributing OJS as well as other software to support the publication system of public access to academic sources.
e) The names and e-mail addresses on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and are not available for other purposes.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
BALL, S. J.; MAGUIRE, M.; BRAUN, A. Como as escolas fazem as políticas: atuação em escolas secundárias. Tradução: Janete Bridon. 1ª ed. Ponta Grossa: UEPG. 2016. 230 p.
BAUMAN, Z. A riqueza de poucos beneficia todos nós? Tradução: Renato Aguiar. 1ª ed. Rio de Janeiro: Zahar. 2015.
BAUWENS, J.; HOURCADE, J. J. Cooperative teaching: rebuilding the schoolhouse for all students. 1ª ed. Austin: Pro-Ed. 1995.
CABRAL, L. S. A. Políticas de ações afirmativas, pessoas com deficiência e o reconhecimento das identidades e diferenças no ensino superior brasileiro. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas. v. 26 n. 57. 23 abr. 2018. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6584765
CALHEIROS, D. S.; MENDES, E. G. Consultoria colaborativa à distância em tecnologia assistiva para professores. Cadernos de Pesquisa, v. 46 n. 162, p. 1100-1123, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100-15742016000401100&script=sci_abstract&tlng=pt
CANGUILHEM, G. O normal e o patológico. Tradução: Maria Thereza R. de C. Barrocas. 7ª ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária. 2019.
CAPELLINI, V. L. M. F. A inclusão de alunos com Necessidades Educacionais Especiais em classes comuns: avaliação do rendimento acadêmico. 2001, Dissertação (Mestrado em Educação Especial) Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2001. Disponível em: https://www.academia.edu/24267091/Disserta%C3%A7%C3%A3o_de_Mestrado_A_INCLUS%C3%83O_DE_ALUNOS_COM_NECESSIDADES_EDUCACIONAIS_ESPECIAIS_EM_CLASSES_COMUNS_AVALIA%C3%87%C3%83O_DO_RENDIMENTO_ACAD%C3%8AMICO Acesso em: 10 jun 2023.
CAPELLINI, V. L. M. F. Avaliação das possibilidades do ensino colaborativo no processo de inclusão escolar do aluno com deficiência mental. 2004, 302 f. Tese (Doutorado em Educação Especial). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2004. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2921. Acesso em: 10 jun 2023.
CARNEIRO, R. U. C. Formação em serviço sobre gestão de escolas inclusivas para diretores de escolas de Educação Infantil. 2006. 219 f. Tese (Doutorado em Educação Especial) Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, São Carlos, 2006. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/2826/TeseRUC.pdf?sequence=1&isAllowed=y Acesso em: 10 jun 2023.
CHOMSKY, Noam. Quem manda no mundo? Tradução de Renato Marques. 1. ed. São Paulo, SP: Planeta. 2017. 400 p.
EBERSOLD, S. Pratiques inclusives, approche polycentrée et accessibilité. Revista Educação Especial, v. 33, p. 1-22. 2020 Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/52845 Acesso em: 10 jun 2023.
ELIAS, N.; SCOTSON, J. Os estabelecidos e os outsiders: sociologia das relações de poder a partir de uma pequena comunidade. Rio de Janeiro: WVA. 2000.
FEUERSTEIN, R.; FEUERSTEIN, R. S.; FALIK, L. H. Além da inteligência: aprendizagem mediada e a capacidade de mudança do cérebro. Petrópolis: Editora Vozes. 2014.
FRANCES, A. Voltando ao normal: como o excesso de diagnósticos e a medicalização da vida estão acabando com a nossa sanidade e o que pode ser feito para retomarmos o controle. Tradução de Heitor M. Corrêa. 1a ed. Rio de Janeiro. 2016.
GARCIA, R. M. C.; MICHELS, M. H. Política de educação especial e currículo: disputas sobre natureza, perspectiva e enfoque. Teias, v. 19, p. 54-70. 2018. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/37239 Acesso em: 10 jun 2023.
GUÉRIOS, E.; STOLTZ, T. Educação e Alteridade. 1a. ed. São Carlos: EdUFSCar. 2010.
HOMEM, M. Maria Homem: O fim do Estado como núcleo social. Casa do Saber. YouTube, jul. 2017. (11 min. 30 seg). Disponível em: https://youtu.be/ZeIRKwGeNfY Acesso em: 18 mai 2021.
KEEF, E. B.; MOORE, V.; DUFF, F. The four “knows” of collaborative teaching. Teaching exceptional children, v.36 n.5, p.36-42, 2004. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/004005990403600505#articleCitationDownloadContainer Acesso em: 10 jun 2023.
LIMA, A. H.; CABRAL, L. S. A. Gestão democrática na educação superior para a diferenciação e acessibilidade curricular. Revista online de Política e Gestão Educacional, v. 24, n. 2, p. 1104–1117. 2021. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/14336 Acesso em: 10 jun 2023.
LISPECTOR, Clarice. Trechos de carta à Tania Kaufmann, escrita em 6 de janeiro de 1948. Carta. Tânia Kaufmann. Rio de Janeiro, 6 jan. 1948.
MBEMBE, A. Necropolítica: biopoder, soberania, estado de exceção, política da morte. Arte & Ensaios, v.32, p.122–151. 2016. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/ae/article/view/8993/7169 Acesso em: 10 jun 2023.
MELLO, A. G. Gênero, deficiência, cuidado e capacitismo: uma análise antropológica de experiências, narrativas e observações sobre violências contra mulheres com deficiência. 2014. 260 f. Dissertação (Mestrado em Educação) Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, Brasil. 2014. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/182556 Acesso em: 10 jun 2023.
MENDES, E. G. Inclusão escolar com colaboração: unindo conhecimentos, perspectivas e habilidades profissionais. In: Políticas e Práticas Educacionais Inclusivas. 1ª ed. Natal: Editora da UFRN. 2008.
MENDES, E. G. A política de educação inclusiva e o futuro das instituições especializadas no Brasil. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 27, n. 22. 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.14507/epaa.27.3167http://dx.doi.org/10.14507/epaa.27.3167. Acesso em: 10 jun 2023.
MENDES, E. G.; Cia, F.; Cabral, L. S. A. Inclusão Escolar e os Desafios para a Formação de Professores em Educação Especial. 1a. ed. São Carlos: Marquezine & Manzini - ABPEE. 2015.
MILANESI, J. B. Rede social virtual de professores especializados e a escolarização de estudantes com deficiência intelectual. 2017. 395 f. Tese (Doutorado em Educação Especial) Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, Brasil. 2017. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/10288?show=full Acesso em: 10 jun 2023.
MORAIS, E. S. Tecnologia instrucional em educação especial: uma revisão integrativa da literatura (2008-2018). 2020. 123 f. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, Brasil. 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/12658/moraiseduardadesouzadisserta%C3%87%C3%83odemestrado.pdf?sequence=1 Acesso em: 10 jun 2023.
MORGADO, L. A. S.; CABRAL, L. S. A. Orientação profissional para estudantes universitários com deficiências: conceitos, políticas e práticas. Revista Educação Especial, v. 33, p. 1-20. 2020 Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/53123. Acesso em: 10 jun 2023.
ORSATI, F. T. Acomodações, modificações e práticas efetivas para a sala de aula inclusiva. Temas sobre Desenvolvimento, v. 19, n. 107, p. 213-222. 2013 Disponível em: https://atividadeparaeducacaoespecial.com/wp-content/uploads/2014/07/CRIAN%C3%87AS-COM-NECESSIDADES-ESPECIAIS-NA-ESCOLA-.pdf Acesso em: 10 jun 2023.
PALOMINO, A. S.; GONZÁLVES, J. A. T. Educacion especial: centros educativos y profesores ante la diversidad. 1. ed. Madrid: Psicología Pirámide, 2002. 282p.
PICCOLO, G. M. Contribuições a um pensar sobre a deficiência. 2012. 232 p. Tese de Doutorado, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, Brasil. 2012. Disponível em https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2898. Acesso em: 10 jun 2023.
PICCOLO, G. M; MENDES, E. G. Contribuições a um pensar sociológico sobre a deficiência. Educação e Sociedade. v. 34, n. 123, p. 459-475. 2013 Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73302013000200008&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 10 jun 2023.
RABELO, L. C. C. Ensino Colaborativo como estratégia de formação continuada de professores para favorecer a inclusão escolar. 2012. 201 f. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, Brasil. 2012. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/3103/4352.pdf Acesso em: 10 jun 2023.
SILVA, A. M.; MENDES, E. G. Família de crianças com deficiência e profissionais: componentes da parceria colaborativa na escola. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 14, n. 2, p. 217-234. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=s1413-65382008000200006&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 10 jun 2023.
TOMLINSON, C. A. Diferenciação Pedagógica e Diversidade: ensino de alunos em turmas com diferentes níveis de capacidades. Coleção Educação Especial. Porto: Porto Editora, 2008.
TURNBULL, A. P.; TURNBULL, H. R. Families, professionals, and exceptionality: a special partnership, 3ª ed., New Jersey: Prentice-Hall. 1997
VILARONGA, C.A.R. Colaboração da educação especial em sala de aula: formação nas práticas pedagógicas do coensino. 2014. 216 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, Brasil. 2014. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/2934/6410.pdf?sequence=1 Acesso em: 10 jun 2023.
VILARONGA, C.A.R., MENDES, E. G.; ZERBATO, A. P. O trabalho em colaboração para apoio da inclusão escolar: da teoria à prática docente. Interfaces da Educação. v. 7, n. 19, p. 66-87. 2016. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/1029. Acesso em: 10 jun 2023.
VYGOTSKY, L.S. Obras completas. Tomo cinco: Fundamentos de Defectologia. Madrid: Visor. 1997.
ZANATA, E. M. Práticas pedagógicas inclusivas para alunos surdos numa perspectiva colaborativa. 2004. 201 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, Brasil. 2004 https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/185052 Acesso em: 10 jun 2023.
ZERBATO, A. P. O papel do professor de Educação Especial na proposta do coensino. 2014. 140 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas), Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, Brasil. 2014. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/3163?show=full Acesso em: 10 jun 2023.
ZERBATO, A. P.; MENDES, E. G. Desenho universal para a aprendizagem como estratégia de inclusão escolar. Educação Unisinos. v. 22, p. 147-155. 2018 disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2018.222.04/60746207 Acesso em: 10 jun 2023.