Contributions to the didactics of historical- philosophical foundations in teacher training

Main Article Content

Dr. Alcivam Paulo de Oliveira
https://orcid.org/0000-0002-5637-0890

Abstract

This paper problematizes the didactics of historical-philosophical foundations in teacher training, taking official Brazilian documents, such as the BNCC 2015 and BNC 2019, as a starting point. The primary aim is to investigate the importance of historical-philosophical foundation content for the effectiveness of the didactic practice and the continued formation of these teachers, besides proposing a methodology of didactic work. In epistemological terms, the work is rooted in the dialectic relationship between theory and practice within the epistemology of education, materialized in the discipline of didactics, with an integrative literature review and the elaboration of teachers’ experiential knowledge as epistemetodologies. The study concludes by affirming the need for historical-philosophical foundations in the establishment of didactic awareness and the elaboration of teachers’ experiential knowledge. Furthermore, active learning methodologies are indicated as relevant resources for teaching the historical-philosophical foundations of education.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
OLIVEIRA, A. P. de. Contributions to the didactics of historical- philosophical foundations in teacher training. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–26, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.21988.062. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/21988. Acesso em: 26 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biography

Dr. Alcivam Paulo de Oliveira, observatory of the right to inclusion and educational quality - OBQUALI/PROEXT/UFAL

Doctor and Master in Education, Bachelor in Forest Engineering, Degree in Mathematics, Degree in Pedagogy;Professor at UFPE and UNICAP;Manager (General Extension Coordinator) at UNICAP;Consultant in the areas of education management and evaluation; Management and evaluation of social public policies;Member of the Observatory of Inclusion and Quality in Education at UFAL/PROEXT

References

ABBAGNANO, N. Dicionário de filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

ALVES, P. C. A teoria sociológica contemporânea. Da superdeterminação pela teoria à historicidade. Sociedade e Estado, [S. l.], v. 25, n. 1, 2010. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/5510. Acesso em: 14 jun. 2023.

ARAÚJO, D. S.; BRZEZINSKI, I.; DE SÁ, H. G. M. Políticas públicas para formação de professores: entre conquistas, retrocessos e resistências. Revista de Educação Pública, v. 29, p. 1-26, jan./dez. 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/9912. Acesso em: 13 jun. 2020.

ARAUJO, R. M. L.; FRIGOTTO, G. Práticas pedagógicas e ensino integrado. Revista Educação em Questão, Natal, v. 52, n. 38, p. 61-80, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/7956. Acessado em 13 jun. 2020.

ARAÚJO, U. F. Temas transversais, pedagogia de projetos e as mudanças na educação. São Paulo, SP: Summus, 2014. 120p.

AUSUBEL, D. P. Aquisição e Retenção de Conhecimentos: Uma Perspectiva Cognitiva. Lisboa: Plantano Edições técnicas. 2003

AZEVEDO, J. M. L.. A educação como política pública. 3. ed. Campinas, SP : Autores Associados, 2004.

BARROS, J. D.. Os Campos da História: uma introdução às especialidades da História. Revista HISTEDBR Online, Campinas, SP: n. 16, p. 17 – 35. 2004.

BAUER, C. Apontamentos sobre a produção do conhecimento científico e a construção do conceito de historicidade. História & Ensino, Londrina, PR: v. 18, n. 1, p. 71-87, jan./jun. 2012.

BERTALANFFY, L. Teoria geral dos sistemas: fundamentos, desenvolvimento e aplicações. 5. ed. Petrópolis, RJ : Vozes, 2010.

BOROCHOVICIUS, E. & TORTELLA, J. C. B. Aprendizagem Baseada em Problemas: um método de ensino-aprendizagem e suas práticas educativas. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, RJ: v.22, n. 83, p. 263-294, abr./jun. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/QQXPb5SbP54VJtpmvThLBTc/?lang=pt. Acessado em 16 de Jul de 2023.

BOURDIEU, P. Escritos de Educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf. Acesso em: 22 de dezembro de 2017.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 02/2015, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília, Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, seção 1, n. 124, p. 8-12, 02 de julho de 2015.

BRASIL. Parecer CNE/CES 334/2019. Institui a Orientação às Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos Superiores. Brasília: MEC, 2019.

BRASIL. RESOLUÇÃO CNE/CP Nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Diário Oficial da União, Brasília, 15 de abril de 2020, Seção 1, p. 46-49

CABANAS, J. M. Q. La filosofía de la educación como “crítica de la razón pedagógica” y como una “filosofía aplicada”. Disponível em: http://ler.letras.up.pt/uploads/ficheiros/6199.pdf. Acessado em 14 jun. 2023.

CAMBI, F. História da pedagogia. São Paulo, SP: Editora UNESP, 1999.

COOL, C. Construtivismo e educação escolar: nem sempre falamos do mesmo, nem o fazemos sempre da mesma perspectiva epistemológica. In: Anuário de Psicologia. n. 153-178, Barcelona: Facultat de Psicologia Universitat de Barcelona, 1996.

DEWEY, J. Experiência e Educação. 3ª Edição. São Paulo,SP: Cia. Editora Nacional, 1979.

FERREIRA, E. S. La Nouvelle Histoire e o ressurgimento da História Local: contribuições para a pesquisa em História da Educação. Cadernos de História da Educação, [S. l.], v. 21, n. Contínua, p. e126, 2022. DOI: 10.14393/che-v21-2022-126. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/che/article/view/66387. Acesso em: 17 maio. 2023.

FERREIRA, R. A.; OLIVEIRA, A. P. A pesquisa em política educacional: contribuições para superar os déficits epistemológicos. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 16, n. 46, p. 46-68, 2019. Disponível em: https://mestradoedoutoradoestacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/reeduc/article/view/6750/47966320. Acessado em 13 nov. 2023.

FIDELIS, M. Entre epistemologia e política: utopia e crítica da identidade na Dialética Negativa de Theodor Adorno. Orientador: Repa, Luiz Sergio. 194p. (Tese de Doutorado). Universidade de São Paulo. Ano de obtenção: 2021.

FONSECA, V. Papel das funções cognitivas, conativas e executivas na aprendizagem: uma abordagem neuropsicopedagógica. Rev. psicopedag., São Paulo , v. 31, n. 96, p. 236-253, 2014 . Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862014000300002&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 13 nov. 2023.

FORQUIN, J-C. Saberes escolares, imperativos didáticos e dinâmicas sociais. Teoria e Educação, Porto Alegre, RS: n. 5, p. 28-49, 1992.

FREIRE, P. Educação e mudança. 12 ed. Rio de Janeiro, RJ: Editora Paz e terra, 2014.

FREITAS, L. C. et al. Avaliação educacional: caminhando pela contramão. 2 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

GIL, A. C. Didática do ensino superior. 1. ed. - 9. reimpr. - São Paulo, SP: Atlas, 2015.

KANT, I. Crítica da Razão Pura. 5ª Edição. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2001.

KONDER, L. O que é dialética / Leandro Konder. — São Paulo, SP: Brasiliense, 2008. — (Coleção Primeiros Passos: 23).

KUHN, T. S. A estrutura das revoluções científicas. 12. ed. São Paulo, SP: Perspectiva, 2013. (Debates; 115)

LARROYO, F. História geral da pedagogia. São Paulo, SP: Mestre Jou, 1982.

LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e pedagogos, para quê?. 12. ed, - São Paulo, SP: Cortez, 2010.

LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo, SP: Cortez, 1990.

LOCATELLI, C.; DINIZ-PEREIRA, J. E. Quem são os atuais estudantes das licenciaturas no brasil? Perfil socioeconômico e relação com o magistério. Cadernos de Pesquisa, São Luís, MA: v. 26, n. 3, p. 225–243, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.18764/2178-2229.v26n3p225-243. Acessado em 16 de Jul de 2023.

LOMBARDI, J. C.; NASCIMENTO, M. I. M. Fontes, história e historiografia da educação. Campinas: Autores Associados, 2004.

LOPES, E. M. S. T.; GALVÃO, A. M. O. História da Educação. Rio de Janeiro, RJ: DP&A, 2001.

LOPES, E. M. T. História da Educação e Literatura: algumas ideias e notas. Educação, [S. l.], v. 30, n. 2, p. 157–176, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/3744. Acesso em: 18 maio. 2023

LOPES, R. M.; SILVA FILHO, M. V.; ALVES, N. G. (orgs). Aprendizagem baseada em problemas: fundamentos para a aplicação no ensino médio e na formação de professores. Rio de Janeiro: Publiki, 2019.

MAINARDES, J. (2018). A pesquisa no campo da política educacional: perspectivas teórico-epistemológicas e o lugar do pluralismo. Revista Brasileira de Educação, 23, e230034, 1-20. https://doi.org/10.1590/S1413-24782018230034

MELO, J. J. P. Fontes e métodos: sua importância na descoberta das heranças educacionais. In: COSTA, C. J.; MELO, J. J. P.; FABIANO, L. H. (Org.) Fontes e métodos em história da educação. Dourados, MS: Ed. UFGD, 2010. 350p. 13-34.

MENEZES, K. M.; CANDITO, V.; RODRIGUES, C. B. C. Aprendizagem baseada em projetos: possibilidades para a educação em saúde no contexto escolar. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. Esp2, p. 453–464, 2021. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/11356. Acesso em: 21 ma. de 2023.

OLIVEIRA, A. P. de; FERREIRA, R. A. A construção do problema na pesquisa sobre política educacional: contribuições para o debate. Rev. Bras. Polít. Adm. Educ. - v. 37, n. 1, p. 243 - 265, jan./abr. 2021. DOI 10.21573/vol37n12021.104644

DE OLIVEIRA, M. M. Sequência didática interativa no processo de formação de professores. Petrópolis, RJ: Editora Vozes Limitada, 2013.

PIAGET, Jean. Piaget. Trad. Nathanael C. Caxeiro, Zilda Abujarama Daeir, Celia E. A. Di Piero. 2 ed. São Paulo: Abril Cultural, 1983. (Os Pensadores

RAMOS, A.; FARIA, P. M.; FARIA, Á. Revisão sistemática de literatura: contributo para a inovação na investigação em ciências da educação. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, PR: v. 14, n. 41, p. 17-36, abr. 2014. Disponível em <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416X2014000100002&lng=pt&nrm=iso>. acesso em: 16 jul. 2023.

RAMOS, M. N. É possível uma pedagogia das competências contra-hegemônica?: relações entre pedagogia das competências, construtivismo e neopragmatismo. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 93-114, 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1981-77462003000100008. Acesso em: 16 Jul. 2023.

RAVITCH, D. Vida c morte do grande sistema escolar americano: como os testes padronizados e o modelo de mercado ameaçam a educação. Porto: 2011.

ROMANELLI, O. de O. História da educação no Brasil (1930/1973). Petrópolis, RJ: Vozes, 1978.

ROSA, C. A. de P. História da ciência: o pensamento científico e a ciência no século XIX ─ 2. ed. ─ Brasília, DF: FUNAG, 2012.

SANFELICE, J. L. Prefácio. In: SIUELLI, S. A.; SANFELICE, J. L.; ALMEIDA, L. C. (Org.) Fundamentos da Educação compreensões e contribuições. Uberlândia, MG: Navegando Publicações, 2017. p. 1-6.

SAVIANI, D. Contribuições da filosofia para a educação. Em aberto, Brasília, v. 9, n. 45, p. 3-9, jan./mar. 1990. https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.9i45.%25p .

SAVIANI, D. Educação brasileira: estrutura e sistema. 5. ed. São Paulo, SP: Saraiva, 1983.

SAVIANI, D. A filosofia da educação e o problema da inovação em educação. In: GARCIA, W. E. (Org.) Inovação Educacional no Brasil: problemas e perspectivas. São Paulo: Cortez / Autores Associados, 1980.

SEVERINO, A. J. (2013). Comunicações: Revista do Programa de Pós-Graduação da Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, v. 20, n. 1, p. 43-52, jan./jun., 2013. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/1593. Acesso em: 13 nov. 2023.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. — Petrópolis, Rj: Vozes, 2014.

VEIGA, I. P. de A. Projeto político-pedagógico da escola: uma construção coletiva. In VEIGA, I. P. de A. (org.). Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. Campinas: Papirus, 1998. p.11-35

WHITROW, G. J. O Tempo na História. Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar Editor, 1993.

ZABALA, A.; ARNAU, L. Como aprender e ensinar competências. Porto Alegre, RS: Penso, 2014.