Children’s Participation in the Design of Ludic Spaces in Early Childhood Education Schools

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Dr. Rogerio Correia da Silva
https://orcid.org/0000-0002-8662-9242
Mestranda Alexânia de Avelar Campos
https://orcid.org/0009-0004-5773-1688
Prof.ª Kelly Fernandes Pereira Sena
https://orcid.org/0009-0003-9678-9949

Abstract

This article proposes some reflection upon the relationship between architecture and early childhood education, mainly regarding the children’s participation in the design of spaces. We introduce the educational thoughts of authors who conceived space as an education environment. In the study on the architecture of school buildings, we emphasize external spaces and the importance of the children’s participation in the creation of such environments. Finally, we analyze the experience of the project of building a model road for toy cars in a municipal early childhood education school (EMEI - Escola Municipal de Educação Infantil) in Belo Horizonte as part of an action in the qualification of students from the Education Course in the Teaching Initiation Scholarship Institutional Program, PIBID/UFMG. The new environment was integrated to the children’s ludic activities and broadened the possibilities of external use of the school space. It also enabled a strong case study to be considered in the education of new teachers.

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How to Cite
SILVA, R. C. da; CAMPOS, A. de A. .; SENA, K. F. P. . Children’s Participation in the Design of Ludic Spaces in Early Childhood Education Schools. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–23, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.22009.073. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/22009. Acesso em: 12 may. 2024.
Section
Experiências Pedagógicas
Author Biographies

Dr. Rogerio Correia da Silva, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Pós Doutor em Antropologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Pedagogo. Professor Associado da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), atuando no Programa Mestrado Profissional (PROMESTRE), linha Infâncias e Educação Infantil. Tem experiência em pesquisas sobre o brincar na Educação Infantil, organização de espaços e ambientes de aprendizagem, crianças indígenas.

Mestranda Alexânia de Avelar Campos, Federal University of the Minas Gerais - UFMG

Mestranda em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais, pedagoga e bacharel em Gestão Pública pela mesma instituição. Integra o Centro de Alfabetização e Leitura - CeALe, o Grupo de Estudo e Pesquisa do Letramento Literário - GPELL e o Grupo de Estudos e Pesquisas em Literatura Infantil - GEPLI. Atuou como bolsista do PIBID / Educação Infantil. Foi bolsista de iniciação científica na área de Políticas Públicas. Tem experiência e interesse na área de educação infantil e literatura infantil.

Prof.ª Kelly Fernandes Pereira Sena, Federal University of the Minas Gerais - UFMG

Graduated in Letters and Pedagogy teacher municipal network of Belo Horizonte, Portuguese language.

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