Model of stations by rotation as a proposal for the teaching of genetics: observation of learning and perception of students in the face of the developed method

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Lariza Gomes Holanda
https://orcid.org/0000-0003-1418-8465
Dr. Fabrício Bonfim Sudério
https://orcid.org/0000-0001-5937-5681
Rejane Pereira Dias Gomes
https://orcid.org/0000-0003-4394-4004

Abstract

The objectives of this research were to develop the model of stations by rotation as a proposal for the teaching of genetics, as well as to observe indicators of learning and the perception of students in the face of this methodology. With a qualitative approach, the research was carried out with a 3rd grade class of a Full-Time High School in the municipality of Crateús-CE. Data were generated throughout the stages of the research, which were: Diagnosis of prior knowledge; Application of the Rotation by Learning Stations method; and Evaluation of the method. The activities proposed in the method were: Mind map; Strips; Crossword; and Quiz. The results revealed an increase in the number of correct answers to the questions about the objects of knowledge of inheritance and sex after the application of the method. The station with the highest rate of interest was the Quiz and the learning stations method was well accepted by most students.

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How to Cite
HOLANDA, L. G. .; SUDÉRIO, F. B.; GOMES, R. P. D. Model of stations by rotation as a proposal for the teaching of genetics: observation of learning and perception of students in the face of the developed method. Olhar de Professor, [S. l.], v. 27, p. 1–25, 2024. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.27.22141.006. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/22141. Acesso em: 22 jul. 2024.
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Lariza Gomes Holanda, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Licenciada em Ciências biológicas pela Faculdade de Educação Crateús, da Universidade Estadual do Ceará (FAEC/UECE). Atuação como bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID), do Programa Residência Pedagógica (PRP), do Programa de Monitoria Acadêmica da UECE (PROMAC/UECE) e da Fundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico (FUNCAP/UECE).

Dr. Fabrício Bonfim Sudério, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Pós-Doutor em Educação (PPGE-UFC). Mestre e Doutor em Bioquímica (UFC). Bacharel em Ciências Biológicas (UFC). Licenciado em Ciências Biológicas (UECE). Professor Associado da UECE, vinculado ao Curso de Ciências Biológicas da FAEC/UECE e Docente Permanente do Mestrado Profissional em Ensino de Biologia (PROFBIO/UECE). Docente Orientador do Programa Residência Pedagógica (PRP/CAPES) no edital atual da Capes (2022-2024). Atuação em pesquisas nas áreas de Formação Docente e Ensino de Ciências e Biologia. Experiências anteriores como Coordenador de Área do PIBID/CAPES, como Docente Orientador do Programa Residência Pedagógica (PRP/CAPES), como Coordenador Institucional do Programa Licenciaturas Internacionais (PLI/CAPES) e como membro do PRODOCÊNCIA.

Rejane Pereira Dias Gomes, Escola de Ensino Médio em Tempo Integral Lions Club - SEDUC Crateús/CE

Licenciada em Ciências biológicas pela Faculdade de Educação de Crateús, Universidade Estadual do Ceará - FAEC/UECE (2006). Foi professora supervisora do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - PIBID. É professora do Ensino Médio, atuando como docente da disciplina de biologia na Escola de Ensino Médio em Tempo Integral Lions Club - CREDE 13 - SEDUC/CE. Atualmente é Professora Preceptora do Programa Residência Pedagógica (PRP) do subprojeto Biologia/FAEC/UECE. Tem experiência na criação e utilização de estratégia metodológicas no Ensino de Biologia.

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