Professional identity of Elementary School first grade teachers: narratives of trajectories

Main Article Content

Augustto de Paula Guimarães
https://orcid.org/0009-0007-7576-7037
Dr.ª Adair Mendes Nacarato
https://orcid.org/0000-0001-6724-2125

Abstract

In this text, the focus was on the professional identity of pedagogue-teachers working in the first grades of Elementary School. The aim was to answer the following question: What do teachers narrate about their professional trajectory and the constitution of their pedagogical ideology? It was sought to investigate the aspects that interfere in the constitution of the pedagogue-teacher's identity, considering the narratives produced by five teachers. The empirical material consisted of interviews, in the narrative modality, with five pedagogue-teachers. The analysis, from a comprehensive-interpretative perspective, points out signs of the marks of the experiences lived as students in their way of conceiving teaching and student learning; unveils the influence of the affective relationships experienced in the choice of teaching; reveals the challenges of the early days of teaching and the ways of overcoming them, narrated by the teachers; shows how much this contributes to identity constitution. The teachers perceive themselves as being in a continuing process of education, assuming themselves to be unfinished subjects.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
GUIMARÃES, A. de P.; NACARATO, A. M. . Professional identity of Elementary School first grade teachers: narratives of trajectories. Olhar de Professor, [S. l.], v. 27, p. 1–21, 2024. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.27.22225.011. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/22225. Acesso em: 21 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Augustto de Paula Guimarães, Universidade São Francisco

Professor da rede pública municipal de Itatiba. Bolsista de Iniciação Científica PIBIC/CNPq da Universidade São Francisco

Dr.ª Adair Mendes Nacarato, Universidade São Francisco

Licenciada em Matemática pela PUC Campinas; mestre e doutora em Educação pela FE/Unicamp; professora do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação da Universidade São Francisco e do curso de Pedagogia.

References

DEWEY, J. Vida e Educação. Tradução: Anísio Teixeira. 6. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1967.

DOMINICÉ, P. O processo de formação e alguns dos seus componentes relacionais. In: NÓVOA, A.; FINGER, M. (org.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010. p. 81-95.

FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. Tradução: Joice Elias Costa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

FORTES, F. A. M.; NACARATO, A. M. As tensões do início da carreira docente. Linhas Críticas, Brasília, v. 26, p. 1-17, 2020. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.32069 DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.32069

FREIRE, P. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho d’Água, 1994.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 28. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

JOVCHELOVITCH, S.; BAUER, M. W. Entrevista narrativa. In: BAUER, M. W.; GASKELL, G. (org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2005. p. 90-113.

LIBÂNEO, J. C. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 1985.

LUIZA NETO, I.; SANTOS, H. B. dos. Investigação das memórias escolares de estudantes universitários. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 21, n. 3, p. 561-571, set./dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-353920170213111110 DOI: https://doi.org/10.1590/2175-353920170213111110

MARCELO, C. A identidade docente: constantes e desafios. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação Docente, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 109-131, ago./dez. 2009. Disponível em http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br. Acesso em: 12 jun. 2021.

MOTTA, P. C.; ROMANI, P. F. A educação socioemocional e suas implicações no contexto escolar: uma revisão de literatura. Psicologia da Educação, São Paulo, n. 49, p. 49-56, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.5935/2175-3520.20190018 DOI: https://doi.org/10.5935/2175-3520.20190018

SOUZA, E. C. de. Diálogos cruzados sobre pesquisa (auto)biográfica: análise compreensiva-interpretativa e política de sentido. Educação, Santa Maria, v. 39, n. 1, p. 39-50, jan./abr. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.5902/1984644411344 DOI: https://doi.org/10.5902/1984644411344

THOMPSON, A. A relação entre concepções de matemática e de ensino de matemática de professores na prática pedagógica. Zetetiké, Campinas, v. 5, n. 8, p. 11-44, jul./dez. 1997. DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v5i8.8646846