Professional identity of Elementary School first grade teachers: narratives of trajectories

Main Article Content

Augustto de Paula Guimarães
https://orcid.org/0009-0007-7576-7037
Dr.ª Adair Mendes Nacarato
https://orcid.org/0000-0001-6724-2125

Abstract

In this text, the focus was on the professional identity of pedagogue-teachers working in the first grades of Elementary School. The aim was to answer the following question: What do teachers narrate about their professional trajectory and the constitution of their pedagogical ideology? It was sought to investigate the aspects that interfere in the constitution of the pedagogue-teacher's identity, considering the narratives produced by five teachers. The empirical material consisted of interviews, in the narrative modality, with five pedagogue-teachers. The analysis, from a comprehensive-interpretative perspective, points out signs of the marks of the experiences lived as students in their way of conceiving teaching and student learning; unveils the influence of the affective relationships experienced in the choice of teaching; reveals the challenges of the early days of teaching and the ways of overcoming them, narrated by the teachers; shows how much this contributes to identity constitution. The teachers perceive themselves as being in a continuing process of education, assuming themselves to be unfinished subjects.

Downloads

Metrics

PDF views
392
Apr 04 '24Apr 07 '24Apr 10 '24Apr 13 '24Apr 16 '24Apr 19 '24Apr 22 '24Apr 25 '24Apr 28 '24May 01 '247.0
|

Article Details

How to Cite
GUIMARÃES, A. de P.; NACARATO, A. M. . Professional identity of Elementary School first grade teachers: narratives of trajectories. Olhar de Professor, [S. l.], v. 27, p. 1–21, 2024. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.27.22225.011. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/22225. Acesso em: 3 may. 2025.
Conference Proceedings Volume
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Augustto de Paula Guimarães, Universidade São Francisco

Professor da rede pública municipal de Itatiba. Bolsista de Iniciação Científica PIBIC/CNPq da Universidade São Francisco

Dr.ª Adair Mendes Nacarato, Universidade São Francisco

Licenciada em Matemática pela PUC Campinas; mestre e doutora em Educação pela FE/Unicamp; professora do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação da Universidade São Francisco e do curso de Pedagogia.

References

DEWEY, J. Vida e Educação. Tradução: Anísio Teixeira. 6. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1967.

DOMINICÉ, P. O processo de formação e alguns dos seus componentes relacionais. In: NÓVOA, A.; FINGER, M. (org.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010. p. 81-95.

FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. Tradução: Joice Elias Costa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

FORTES, F. A. M.; NACARATO, A. M. As tensões do início da carreira docente. Linhas Críticas, Brasília, v. 26, p. 1-17, 2020. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.32069 DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.32069

FREIRE, P. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho d’Água, 1994.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 28. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

JOVCHELOVITCH, S.; BAUER, M. W. Entrevista narrativa. In: BAUER, M. W.; GASKELL, G. (org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2005. p. 90-113.

LIBÂNEO, J. C. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 1985.

LUIZA NETO, I.; SANTOS, H. B. dos. Investigação das memórias escolares de estudantes universitários. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 21, n. 3, p. 561-571, set./dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-353920170213111110 DOI: https://doi.org/10.1590/2175-353920170213111110

MARCELO, C. A identidade docente: constantes e desafios. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação Docente, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 109-131, ago./dez. 2009. Disponível em http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br. Acesso em: 12 jun. 2021.

MOTTA, P. C.; ROMANI, P. F. A educação socioemocional e suas implicações no contexto escolar: uma revisão de literatura. Psicologia da Educação, São Paulo, n. 49, p. 49-56, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.5935/2175-3520.20190018 DOI: https://doi.org/10.5935/2175-3520.20190018

SOUZA, E. C. de. Diálogos cruzados sobre pesquisa (auto)biográfica: análise compreensiva-interpretativa e política de sentido. Educação, Santa Maria, v. 39, n. 1, p. 39-50, jan./abr. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.5902/1984644411344 DOI: https://doi.org/10.5902/1984644411344

THOMPSON, A. A relação entre concepções de matemática e de ensino de matemática de professores na prática pedagógica. Zetetiké, Campinas, v. 5, n. 8, p. 11-44, jul./dez. 1997. DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v5i8.8646846