Learning the teaching profession “in practice”: notes and questions about the education of Geography teachers at the beginning of their careers

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Alessandra Bernardes Faria Campos
https://orcid.org/0000-0002-7063-539X
Prof. Dr. Júlio Emílio Diniz-Pereira
https://orcid.org/0000-0002-5401-4788

Abstract

A fundamental milestone in teacher education is career entry. It is a moment of rapid and intense teaching learning that often happens under strong pressure and without any support. Supported by references from teacher education and studies on beginner teachers, we analyzed the trajectory of young Geography teachers in the metropolitan region of Belo Horizonte, in the state of Minas Gerais, in Brazil. Through data produced from questionnaires and semi-structured interviews, we analyzed the processes of professional insertion of these teachers, identifying difficulties faced and paths built to follow in the profession, as well as consequences of these forms of insertion for schoolteachers. Identifying objects, sources, and learning processes of these teachers allowed a broad and problematizing analysis of the teacher education process at this stage of the teachers’ life cycle, pointing to the need to build forms of insertion in teaching that are different from those that have predominated in Brazilian schools.

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How to Cite
CAMPOS, A. B. F.; DINIZ-PEREIRA, J. E. Learning the teaching profession “in practice”: notes and questions about the education of Geography teachers at the beginning of their careers. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–15, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.22342.061. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/22342. Acesso em: 22 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Dossiê Comemorativo 25 anos
Author Biographies

Alessandra Bernardes Faria Campos, Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP

Mestrado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais. Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação (UFOP).

Prof. Dr. Júlio Emílio Diniz-Pereira, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Professor Titular da Faculdade de Educação (FaE) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). É Doutor (Ph.D.) em Educação pela University of Wisconsin-Madison, nos Estados Unidos (2004). Como Professor em Dedicação Exclusiva (D.E.) da UFMG desde 1997. Coordenou o Núcleo de Assessoramento à Pesquisa da Faculdade de Educação (NAPq/FaE/UFMG; 2013-2015; 2015-2017) e a Coordenação Pedagógica do Programa Institucional de Iniciação à Docência (PIBID/FaE/UFMG; 2014-2017).  Professor Visitante nas universidades: Monash University, em Melbourne (Austrália) - (2022-2023); lecionou o curso Paulo Freire and Education for Social Justice (2023); North Carolina State University (2016) e University of Wisconsin-Madison (2005, 2006, 2008, 2012, 2013, 2014 e 2015); University of Washington-Seattle (2011-2012); e no Centro de Estudios Avanzados da Universidad de Playa Ancha (Chile) com bolsa da Comissión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica (CONICYT) (2015-2016). É membro-fundador do Núcleo de Pesquisas sobre a Profissão Docente (PRODOC-UFMG) e o Núcleo de Educação de Jovens e Adultos: Formação e Pesquisa (NEJA-UFMG). No Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) da UFMG coordenou o curso de Doutorado Latino Americano (DLA; 2019-2021; 2021-2022). Desenvolve e orienta pesquisas nas temáticas: políticas públicas, legislação e reformas curriculares na formação de professores; profissão, trabalho e identidade docente; aprendizagem da docência e construção de saberes docentes; a epistemologia da experiência na formação docente; pesquisas narrativas na formação de professores; pesquisa sobre e na formação docente; formação de educadores, diversidade cultural e movimentos de luta por justiça social.

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