Neoliberalism, (bio)medicalization and education: a reflection based on articles from dossiers published between 2014 and 2020

Main Article Content

Mestranda Débora Santos da Silva
https://orcid.org/0000-0003-2863-5991
Dr. José Luís Ferraro
https://orcid.org/0000-0003-4932-1051

Abstract

This work sought to carry out a bibliographical review on the concepts of neoliberalism, biopolitics and (bio)medicalization in their relationship with Education. Furthermore, articles were analyzed from dossiers addressing (bio)medicalization in Education. Works related to these themes and their links with neoliberalism were selected. We opted for qualitative analysis of the texts, based on Foucauldian discourse analysis and the creation of analytical categories. The aim was to understand how the articles gathered and employed concepts and theoretical tools to discuss the topic of (bio)medicalization, creating two categories based on their reading. We observed that two of the three selected articles presented more comprehensive analyses on the concepts of (bio)medicalization and neoliberalism, in addition to the understanding that the former is about the use of medicines by students, while the latter addresses the motivation for productivity and income.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
SILVA, D. S. da .; FERRARO, J. L. Neoliberalism, (bio)medicalization and education: a reflection based on articles from dossiers published between 2014 and 2020. Olhar de Professor, [S. l.], v. 27, p. 1–18, 2024. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.27.22411.013. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/22411. Acesso em: 19 may. 2024.
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Mestranda Débora Santos da Silva, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS

Pedagoga e pós-graduanda em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.

Dr. José Luís Ferraro, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Bolsista Produtividade do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Professor dos Programas de Pós-Graduação em Educação e Educação em Ciências e Matemática da PUCRS. Pesquisador-Líder do Grupo de Pesquisa Currículo, Cultura e Contemporaneidade (CNPq).

References

BECKER, G. S. Crime and punishment: an economic approach. Journal of political economy, v. 76, n. 2, p. 169-217, 1968. Disponível em: https://www.nber.org/system/files/chapters/c3625/c3625.pdf. Acesso em: 05 abr. 2024.

BEDOYA-HERNÁNDEZ, M.; FRANCISCO-LEÓN, P. A.; OSORIO, L. J. M. A medicalização da infância como estratégia de governo. Política & Sociedade, Florianópolis, v. 19, n. 46, p. 175-203, set./dez. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/view/75325/45350. Acesso em: 18 set. 2023.

BENETTI, A. DSM IV: o Mc Donald’s da Psiquiatria. Dora: Revista de Psicanálise e Cultura, n. 1, p. 42-44, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.

BRODT, R. M. O dispositivo de medicalização na escola: nas tramas da produção infantil contemporânea. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde) –Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2015.

CAPONI, S.; DARÉ, P. K. Neoliberalismo e sofrimento psíquico: a psiquiatrização dos padecimentos no âmbito laboral e escolar. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 25, n. 2, p. 302-320, 2020. DOI: https://doi.org/10.5433/2176-6665.2020v25n2p302

CASTEL, R. A ordem psiquiátrica: a idade de ouro do alienismo. Rio de Janeiro: Graal, 1978.

COLLARES, C. A. L.; MOYSÉS, M. A. A.; RIBEIRO, M. C. F. (Orgs.). Novas Capturas, Antigos Diagnósticos na Era dos Transtornos. Campinas: Mercado de Letras, 2013.

CONSELHO REGIONAL DE PSICOLOGIA DE SÃO PAULO [CRP SP]. Manifesto do Fórum sobre Medicalização da Educação e da Sociedade. CRP SP [online]. São Paulo, 2010. Disponível em: http://www.crpsp.org.br/medicalizacao/manifesto_forum.aspx. Acesso em: 29 jul. 2023.

DARDOT, P.; LAVAL, C. La nueva razón del mundo: ensayo sobre la sociedad neoliberal. Barcelona: Gedisa, 2013.

DARDOT, P.; LAVAL, C. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.

DUNKER, C. I. L. Questões entre a psicanálise e o DSM. J. psicanal., São Paulo, v. 47, n. 87, p. 79-107, dez. 2014. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-58352014000200006&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 27 ago. 2023.

FALABELLA, Alejandra. The ethics of competition: accountability policy enactment in Chilean’s schools everyday life. Journal of Educational Policy, v. 35, n. 1, p. 23-45, 2019. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02680939.2019.1635272. Acesso em: 05 abr. 2024.

FOUCAULT, M. O Nascimento da Clínica. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1977a. v. 1.

FOUCAULT, M. What is the dispositif? Foucault Blog [site], 1977b/2007. Disponível em: https://foucaultblog.wordpress.com/2007/04/01/what-is-the-dispositif/. Acesso em: 03 fev. 2024.

FOUCAULT, M. As palavras e as coisas. 8. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

FOUCAULT, M. A Verdade e as Formas Jurídicas. 3. ed. Rio de Janeiro: NAU Editora, 2002.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 2006a.

FOUCAULT, M. O poder psiquiátrico: curso dado no Collège de France (1973-74). São Paulo: Martins Fontes, 2006b.

FOUCAULT, M. Nascimento da biopolítica: curso dado no Collège de France (1978-1979). Martins Fontes, 2008a.

FOUCAULT, M. Segurança, território, população: curso dado no Collège de France (1977-1978). São Paulo: Martins Fontes, 2008b.

FOUCAULT, M. O que é a crítica? Rio de Janeiro: LUG Editora, 2019. Disponível em: https://clinicand.com/wp-content/uploads/2021/04/O-que-e-a-critica-versao-final.pdf. Acesso em: 17 set. 2023.

GADELHA COSTA, S. de S. Governamentalidade Neoliberal, Teoria do Capital Humano e Empreendedorismo. Educação & Realidade, [s. l.], v. 34, n. 2, 2009. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/8299. Acesso em: 29 jul. 2023.

HAN, B. C. La sociedad de la transparencia. Barcelona: Herder, 2013.

HAN, B. C. Sociedade do cansaço. Petrópolis: Vozes, 2015.

HAN, B. C. Psicopolítica: o neoliberalismo e as novas técnicas de poder. Belo Horizonte: Âyné, 2020.

IRIART, C.; IGLESIAS-RIOS, L. La (re)creación del consumidor de salud y la biomedicalización de la infancia. In: COLLARES, C. A. L.; MOYSÉS, M. A. A.; RIBEIRO, M. C. F. (Orgs.). Novas Capturas, Antigos Diagnósticos na Era dos Transtornos. Campinas: Mercado de Letras, 2013. p. 21-40.

NAVARRO, S. R. Medicalización y neoliberalismo: imaginando otros futuros en los colegios. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 15, n. 36, p. 245-264, 2019. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v15i36.5867

RIBEIRO, A. S.; GONÇALVES, G. A.; TEODORO, E. F.; BATISTA, S. A.; FERREIRA, P. H. E. Psicopatologia na contemporaneidade: análise comparativa entre o DSM-IV e o DSM-V. Fractal: Revista de Psicologia, v. 32, n. 1, p. 46-56, abr. 2020. DOI https://doi.org/10.22409/1984-0292/v32i1/5674.

SAFATLE, V.; SILVA JUNIOR, N.; DUNKER, C. (Orgs.). Patologias do social: arqueologias do sofrimento psíquico. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

SAFATLE, V.; SILVA JUNIOR, N.; DUNKER, C. (Orgs.). Neoliberalismo como Gestão do Sofrimento Psíquico. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.

SANTOMÉ, J. T. A Reforma Educativa e a Psicologização dos Problemas Sociais. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 21, n. 1, p. 23-46, jan./jun. 1996. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71639/40635. Acesso em: 18 set. 2023.

SCHULTZ, T. W. Capital formation by education. Journal of political economy, v. 68, n. 6, p. 571-583, 1960. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/1829945. Acesso em: 27 nov. 2023.

SCHULTZ, T. W. Investment in human capital. The American Economic Review, v. 51, n. 1, p. 1-17, 1961. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/1818907. Acesso em: 27 nov. 2023.

VEIGA-NETO, A. Governo ou governamento. Currículo sem fronteiras, [s.l.], v. 5, n. 2, p. 79-85, 2005. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol5iss2articles/veiga-neto.pdf. Acesso em: 17 nov. 2023.

VIÉGAS, L. de S.; CARVALHAL, T. L. A medicalização da/na Educação em uma perspectiva interseccional: desafios à formação docente. Movimento, v. 7, n. 15, 23 dez. 2020. DOI https://doi.org/10.22409/mov.v7i15.42660

ZAMORA, D.; BEHRENT, M. C. Foucault and Neoliberalism. Cambridge: Polity Press, 2015.