Experience report: augmented reality as a tool for dialogic creative writing in the classroom

Main Article Content

Prof.ª Bianca de Lima Maia
https://orcid.org/0009-0003-3095-450X
Dr. Artur Antônio Melo de Lira Brandt
https://orcid.org/0000-0003-4540-9195

Abstract

This article aims to present the active methodology combined with augmented reality technology in the approach to creative writing in the classroom. The research is qualitative, with an interpretive and critical view of the analyzed works. The use of active methodology combined with augmented reality was organized respecting the educational context and the needs of 35 5th-grade students. One of the objectives was to encourage active participation of students in the learning process, as the active method was used as a tool to engage students, allowing them to explore, interact, and create content. Authors such as Assunção (2020) and Moran (2015) emphasize that active methodologies prioritize student involvement in knowledge construction, in contrast to traditional teaching methods where the teacher plays a central role. The results indicate that through augmented reality, it is possible to stimulate critical and creative thinking, offering opportunities for students to develop reflective and creative thinking skills.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
MAIA, B. de L.; BRANDT, A. A. M. de L. Experience report: augmented reality as a tool for dialogic creative writing in the classroom. Olhar de Professor, [S. l.], v. 27, p. 1–25, 2024. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.27.22509.018. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/22509. Acesso em: 22 jul. 2024.
Section
Experiências Pedagógicas
Author Biographies

Prof.ª Bianca de Lima Maia, Universidade do Grande Rio Afya - Unigranrio Afya

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estácio de Sá e graduação em Direito pela Universidade Estácio de Sá. Atualmente é professora coordenadora - COLETIVO ATELIÊ DOS JOVENS ESCRITORES, professora da Prefeitura Municipal de Duque de Caxias e diretora da Prefeitura Municipal de Duque de Caxias.

Dr. Artur Antônio Melo de Lira Brandt, Universidade do Grande Rio Afya - Unigranrio Afya

He has a doctorate in Computational Biology and Systems from Fundação Oswaldo Cruz (2015), a master's degree in Production Engineering from the Federal University of Rio de Janeiro (2000), a postgraduate degree in Systems Analysis from PUC-Rio (1991) and a degree in Mathematics from Fluminense Federal University (1986). He is currently a professor at FAETERJ-RIO - FAETEC - State Secretariat for Science and Technology and at Univeritas - Grupo SER Educacional, teaching subjects such as: Linear Algebra, Database, Programming, Software Engineering, among others. He also has experience in management in the areas of Information Technology, Administration and Finance. Currently developing a project to use high-performance computing to simulate molecular dynamics of proteins.

References

AMABILE, L. R. Do que estamos falando quando falamos de Escrita Criativa. Revista Criação & Crítica, v.28, p.132-149, 2020. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i28p132-149. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/criacaoecritica/article/view/172813. Acesso em: 16 mai. 2023.

ASSIS BRASIL, L. A. de; et al. Ensinar escrita criativa. Palavras-revista em linha, v.2, n.2, p.55-60, 2019. Disponível em: https://repositorio.pucrs.br/dspace/handle/10923/19451. Acesso em: 21 mai. 2023.

ASSUNÇÃO, B. G.; SILVA, J. T. da. Metodologias ativas: uma reflexão sobre a aprendizagem na atualidade. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (CONEDU), 7., 2020, Curitiba. Anais [...] Curitiba: Editora Realize, 2020. p. 10-15. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD1_SA1_ID2434_01102020223933.pdf. Acesso em: 25 abr. 2023.

BACICH, L; MORAN, J. Metodologias ativas para a educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

BESSA, Sônia; COSTA, Váldina Gonçalves da. Apropriação do conceito de divisão por meio de intervenção pedagógica com metodologias ativas. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 33, p. 155-176, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/xVwsrLfgZZQCXJZgTcCn8Rc/?lang=pt. Acesso em: 12 jul. 2023.

BRANDÃO, T. B.; SANCHES, C.; MARTINEZ, V. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD1_SA1_ID2434_01102020223933.pdf In: SENNA, Instituto Ayrton. Competências socioemocionais: a importância do desenvolvimento e monitoramento para a educação integral. São Paulo: Instituto Ayrton Senna, 2021. Cap. 1. p. 7-10.

CARNAZ, M. E. A. R. Da criatividade à escrita criativa. 2013. 244 f. Dissertação (Mestrado em Didática da Língua Portuguesa) – Escola Superior de Educação – ESEC, Coimbra, 2013. Disponível em: https://comum.rcaap.pt/bitstream/10400.26/12238/1/ELIZABETE_CARNAZ.pdf Acesso em: 13 abr. 2023.

GRINSPUN, Mirian P. S. Zippin (Org.). Educação tecnológica: desafios e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2002.

ILDEBRAND, I. dos S.; ROSA, S. H. D. Realidade virtual e aumentada no processo final de alfabetização: problematizando as leituras, as tecnologias e as ciências humanas. Revista Educação & Tecnologia, v. 20, n. 20, p. 65-79, 2020. Disponível em: https://revistas.utfpr.edu.br/pb/index.php/revedutec-ct/article/view/2650. Acesso em: 24 jun. 2023.

MORÁN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, C. A. de; MORALES, O. E. T. (orgs.). PG: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015. V.II. (Coleção Mídias Contemporâneas). Disponível em: https://moran.eca.usp.br/wp-content/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf. Acesso em: 13 mai. 2023.

MOREIRA, M. A.; MASINI, E. A. F. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.

MOTA, A.; WERNER, R. C. Ensaio sobre metodologias ativas: reflexões e propostas. Revista Espaço Pedagógico, v. 25, n. 2, p. 261-276, 2018. Disponível em: https://attena.ufpe.br/handle/123456789/39778. Acesso em: 03 jun. 2023.

NUNES, F.; et. al. The use of augmented reality in pedagogical practices in the areas of sciences and letters: a systematic literature review. SciELO Preprints, 2021. DOI: 10.1590/SciELOPreprints.3020. Disponível em: https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/3020. Acesso em: 24 ago. 2023.

PIAGET. J. Psicologia e Pedagogia. Tradução: Dirceu A. Lindoso; Rosa M. R. Silva. 6. ed. São Paulo: Forense Universitária, 2010.

PIMENTEL, F. S. C. Formação de Professores e Novas Tecnologias: possibilidades e desafios da utilização de webquest e webfólio na formação continuada. Especialização (Docência do Ensino Superior) – Universidade Castelo Branco e Departamento de Educação e Cultura do Exército (DECEx). Coordenação de Ensino a Distância. Rio de Janeiro, 2007. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Fernando-Pimentel-5/publication/266291850. Acesso em: 15 jul. 2023.

SILVA, Y. M. da. Da leitura e produção textual à escrita criativa literária em sala de aula. Anais VII ENLIJE. Campina Grande: Realize Editora, 2018. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/enlije/2018/TRABALHO_EV120_MD1_SA2_ID20_11052018214555.pdf. Acesso em: 11 jun. 2023.

SOARES, V. T. Jogos digitais e o ensino aprendizagem: gamificação. Revista Santa Rita, p. 20, 2020. Disponível em: https://unisan-uni.edu.br/wp-content/uploads/2020/12/Revista-SRita-34-122020.pdf#page=20. Acesso em: 11 ago. 2023.