Planning History class: political, pedagogical and ethical act

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Dr. Nilton Mullet Pereira
https://orcid.org/0000-0002-2280-1920

Abstract

This article is a study of the act of planning made from a teaching experience of History supervised internship in public university, which was realized with classes from Middle and High School. This experience includes preparing class plans with the students who are going to teach these classes. Drawing on the philosophies of Deleuze, Foucault, and Spinoza, this article seeks to analyze each element that constitutes planning, using a thematic example as a guide. The article develops a perspective on planning grounded in problematization and affect. It concludes that planning can extend beyond the mere establishment and definition of themes, concepts, and historical processes, toward the creation and problematization of the ways of life that shape our world.

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PEREIRA, N. M. Planning History class: political, pedagogical and ethical act. Olhar de Professor, [S. l.], v. 27, p. 1–18, 2024. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.27.23311.047. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/23311. Acesso em: 24 nov. 2024.
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Author Biography

Dr. Nilton Mullet Pereira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Licenciado em História pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1992), Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1998) e Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2004). Pós-doutorado em História Medieval, na UFRGS. Pós-Doutorado em Educação, na UFSC. Atualmente é professor titular da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), da área de Ensino de História. Professor do Mestrado Profissional em ensino de História - UFRGS. Pesquisa as relações entre a imaginação e aprendizagem histórica e Aprendizagem em História como arte de criar encontros alegres.

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