Teacher training for early childhood education and first years - senses, meanings and diversity of knowledge and practices in the context of deaf education

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Dr.ª Flávia Roldan Viana
https://orcid.org/0000-0002-7289-4512
Igor Rauan Soares da Silva
https://orcid.org/0009-0006-6551-8822
Lucas Toshio Nascimento da Silva
https://orcid.org/0009-0004-3750-6723

Abstract

This article discusses the relationship between the pedagogues training and the construction of senses, meanings, and diversity of knowledge of practices in the context of deaf education in Early Childhood Education and the initial years of Elementary School. The research presented here articulated issues related to the initial training, knowledge and skills of the pedagogue teacher and the production of teaching materials in the teaching and learning process of deaf people, in a Pedagogy course, in the year 2023. The research carried out is framed in the case study modality, with a qualitative-interpretative bias and used Discursive Textual Analysis in the discussion of the data. The main results point to a reflection on the deaf person as a subject who communicates and expresses himself through sign language, which makes it necessary to overcome hearing-based pedagogical practices.

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How to Cite
VIANA, F. R.; SILVA, I. R. S. da; SILVA, L. T. N. da. Teacher training for early childhood education and first years - senses, meanings and diversity of knowledge and practices in the context of deaf education. Olhar de Professor, [S. l.], v. 27, p. 1–25, 2024. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.27.23473.049. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/23473. Acesso em: 3 may. 2025.
Conference Proceedings Volume
Section
Dossiê: Práticas de linguagem na infância: ensinar e aprender na perspectiva discursiva e enunciativa
Author Biographies

Dr.ª Flávia Roldan Viana, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Pedagoga (2015), Especialista em Libras (2013), Mestre em Educação (2013) e Doutora em Educação Brasileira (2016). É Professora da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), vinculado ao Centro de Educação (CE), atuante na graduação, principalmente, nos cursos de Licenciatura em Letras/Libras e em Pedagogia, na ênfase dos componentes curriculares Didática e Estágios Supervisionados; e nos Programas de Pós-graduação: Programa de Pós-Graduação em Educação Especial (PPGEEsp/UFRN), no qual é a atual coordenadora; no Programa de Pós-Graduação em Inovação em Tecnologias Educacionais (PPgITE) (IMD/UFRN) e no Programa de Pós-graduação em Educação (PPGED) (CE/UFRN). Participa do Grupo Interdisciplinar de Estudos e Pesquisas em Informática na Educação (GIIfE) da UFRN, fazendo parte do Projeto Objetos de Aprendizagem para Matemática (OBAMA - obama.imd.ufrn.br) no qual lidera o GT OBAMA Care (Componente de Acessibilidade e Responsividade). Suas principais áreas de pesquisa e atuação são: Práticas educativas inclusivas com tecnologias digitais; Acessibilidade; Formação Docente no contexto da inclusão; Educação Matemática e Educação de Surdos; Práticas didático-metodológicas no contexto da Educação Especial e Desenvolvimento de recursos educativos digitais acessíveis. OCID ID: 0000-0002-7289-4512

Igor Rauan Soares da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Estudante de TECNOLOGIA DA INFORMAÇÃO/IMD. Bolsista PIBIC UFRN (IC).

Lucas Toshio Nascimento da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Artista Visual multidisciplinar, graduando no bacharelado em TI, desenvolvedor web/mobile/games, Técnico em TI - REDES com habilidades em montagem e manutenção sistemas e de computadores e suporte multiskill

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