Educational practices with Educational Technologies in basic education: programming, robotic toys, and creative processes

Main Article Content

Dr.ª Viviane Lima Ferreira
Dr.ª Elisiana Frizzoni Candian

Abstract

This article seeks to discuss Educational Technologies, programming, and robotics in relation to pedagogical practices in basic education. By using Freirean limit-situations and generative themes as methodology, the discussion unfolds through three interrelated scenes that argue how technologies, understood as frameworks (Feenberg, 2003), shape and guide pedagogical practice. It questions how the integration of these technologies can occur through critical dialogue with educators and the school community, in order to prevent these tools from becoming a burden for teachers and reducing pedagogical practice to the mere execution of pre-packaged lessons. The article concludes that Educational Technologies are intertwined with pedagogical practices, transforming them. Even though there is a tendency for them to function as closed methodologies, with little connection to students' realities and needs, it is possible to create custom frameworks to move beyond merely carrying out pre-formatted lessons.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
FERREIRA, V. L. .; CANDIAN, E. F. . Educational practices with Educational Technologies in basic education: programming, robotic toys, and creative processes. Olhar de Professor, [S. l.], v. 28, p. 1–23, 2025. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.28.24015.031. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/24015. Acesso em: 15 dec. 2025.
Conference Proceedings Volume
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Dr.ª Viviane Lima Ferreira, Secretaria Municipal de Educação da Prefeitura Municipal de Florianópolis - SMEF

Doutora em Educação. Professora da Educação Básica na Secretaria Municipal de Educação da Prefeitura Municipal de Florianópolis.

Dr.ª Elisiana Frizzoni Candian, Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais - SEE/MG

Sou Mãe do Thomas e do Gil (#maternidadenolattes), Professora de Artes no Estado de Minas Gerais e Doutora em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Na minha pesquisa de mestrado, estudei os processos de mediação existentes no Festival Internacional de Linguagens Eletrônicas (FILE-SP). O envolvimento com arte e tecnologia originou a pesquisa que desenvolvo atualmente, como pesquisadora do Grupo de Pesquisa Aprendizagem em Rede (GRUPAR), vinculado à Faculdade de Educação da UFJF, e na pesquisa de doutorado sobre a Cultura Hacker e suas relações com a Educação, defendida em Outubro de 2021.

References

ALARCÃO, I. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. [S. l.]: Cortez, 2022.

ANTUNES, A. Temas geradores. In: ANTUNES, A. Alfabetização multimeios. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2014.

BARBOSA, A. M. A imagem no ensino da arte. São Paulo: Perspectiva, 2020.

BLIKSTEIN, P. Viagens em Troia com Freire: a tecnologia como um agente de emancipação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 3, p. 837-856, jul./set. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/smj6D5mtcLqNsVkzcxgsKcq/abstract/?lang=pt. Acesso em: 10 jun. 2025.

BLIKSTEIN, P.; VALENTE, J.; MOURA, E. M. de. Educação Maker: Onde está o currículo? e-Curriculum, São Paulo, v. 18, n. 2, p. 523-544, 2020. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/48127. Acesso em: 10 jun. 2025.

BRASIL. Lei n. 14.533, de 11 de janeiro de 2023. Institui a Política Nacional de Educação Digital e altera as Leis nºs 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), 9.448, de 14 de março de 1997, 10.260, de 12 de julho de 2001, e 10.753, de 30 de outubro de 2003. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 11 jan. 2023. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2023-2026/2023/Lei/L14533.htm?=undefined. Acesso em: 10 jun. 2025.

CALDEIRA, A. M. S.; ZAIDAN, S. Prática pedagógica. In: OLIVEIRA, D. A.; DUARTE, A. M. C.; VIEIRA, L. M. F. DICIONÁRIO: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. CDROM. Disponível em: https://gestrado.net.br/wp-content/uploads/2020/08/328-1.pdf . Acesso em: 10 jun. 2025.

CANDIAN, E. F. Isto e aquilo: a cultura hacker como outro mundo possível para a conscientização ativista na educação. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, 2021. DOI: 10.34019/ufjf/te/2021/00097. Disponível em: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/13767. Acesso em: 10 jun. 2025.

CANÔNICA, R. et al. Relações entre o Design Participativo e Princípios Pedagógicos Freireanos. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE PESQUISA E DESENVOLVIMENTO EM DESIGN, 11., 2014, Gramado. Proceedings [...]. Gramado: UFRGS, 2014. DOI: 10.5151/designpro-ped-00402. Disponível em: https://www.proceedings.blucher.com.br/article-details/relaes-entre-o-design-participativo-e-princpios-pedaggicos-freireanos-12739 . Acesso em: 10 jun. 2025.

CHAMAHUM, D. F. A.; ESTEVAM, C. A. A. Gramsci e a escola unitária. Cadernos da Fucamp, Monte Carmelo, v. 15, n. 22, p. 55-67, 2016. Disponível em: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/566. Acesso em: 10 jun. 2025.

COUTINHO, L. M. Desafios da docência na Cultura Digital: a experiência de professores de tecnologia na Rede Municipal de Florianópolis. 2020. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/215913. Acesso em: 10 jun. 2025.

CRISTINA, A. Liverpool não nos deu só os Beatles. Museu dos brinquedos, [S. l.], 13 jun. 2010. Disponível em: https://museudosbrinquedos.wordpress.com/tag/filme-3d-meccano/. Acesso em: 10 jun. 2025.

DORE, R. O que significa o trabalho como princípio educativo em Gramsci? In: Cad. Cedes, Campinas, [S. l.], v. 34, n. 94, p. 297-316, set.-dez., 2014. DOI: 10.1590/S0101-32622014000300002. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0101-32622014000300297&lng=pt. Acesso em: 10 jun. 2025.

FANTIN, M.; GIRARDELLO, G. Diante do abismo digital: mídia-educação e mediações culturais. Perspectiva, [S. l.], v. 27, n. 1, p. 69-96, 2009. DOI: 10.5007/2175-795X.2009v27n1p69. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2009v27n1p69. Acesso em: 10 jun. 2025.

FEENBERG, A. O que é a Filosofia da Tecnologia? In: INTERNATIONAL CONFERENCE OF THE SOCIETY FOR PHILOSOPHY AND TECHNOLOGY, jun. 2003, Komaba. Conferência apresentada [...]. Komaba: [s. n.], jun. 2003. Disponível em: https://www.sfu.ca/~andrewf/books/Portug_O_que_e_a_Filosofia_da_Tecnologia.pdf. Acesso em: 10 jun. 2025.

FERRAMENTAS estimulam a criatividade na rede de ensino de Florianópolis. ND+, Florianópolis, 20 set. 2021. Disponível em: https://ndmais.com.br/educacao/ferramentas-estimulam-a-criatividade-na-rede-de-ensino-de-florianopolis/. Acesso em: 10 jun. 2025.

FERREIRA, V. L. Diferença e desigualdade de acesso ao computador: novos letramentos nos anos iniciais. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/158892 Acesso em: 10 jun. 2025.

FLEURI, R. M.; FERREIRA, V. L. Desafios à inclusão digital para a escola latino-americana. Revista Pedagógica, [S. l.], v. 14, n. 28, p. 303–332, 2012. DOI: 10.22196/rp.v14i28.1369. Disponível em: https://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/pedagogica/article/view/1369. Acesso em: 10 jun. 2025.

FLUSSER, V. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.

FONSECA, F. S. Redelabs: laboratórios experimentais em rede. 2014. 106 f. Dissertação (Mestrado em Divulgação Científica e Cultural) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2014. DOI: https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.2014.930569 . Disponível em: https://www.repositorio.unicamp.br/Resultado/Listar?guid=1749591348877 . Acesso em: 10 jun. 2025.

FREIRE, P. Conscientização. São Paulo: Paz e Terra, 1979.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2010.

FUNDAÇÃO Telefônica Vivo. Baixe gratuitamente o Guia de Implementação da BNCC – Computação na Educação Básica. Fundação Telefônica Vivo, [S. l.], 16 out. 2023. Disponível em: https://www.fundacaotelefonicavivo.org.br/pesquisas-conteudos/guia-de-implementacao-complemento-bncc/. Acesso em: 10 jun. 2025.

GIL, G. Aula Magna na Universidade de São Paulo. In: USP/MINC, São Paulo, 10 ago. 2004.

KELLNER, D.; KAHN, R. Reconstruindo a tecnoliteracia: uma abordagem de múltiplas literacias. Comunicação & Educação, [S. l.], v. 20, n. 2, p. 57-82, 2015. DOI: 10.11606/issn.2316-9125.v20i2p57-82. Disponível em: https://revistas.usp.br/comueduc/article/view/102156. Acesso em: 10 jun. 2025.

LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. A new literacies sampler. New York: P. Lang, 2007.

LATOUR, B. Ciência em ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. São Paulo: Editora Unesp, 2000.

LEGO. LEGO® Education WeDo 2.0 - Teacher Guide. S. l.], 16 out. 2020. Disponível em: https://education.lego.com/en-us/product-resources/wedo-2/teacher-resources/teacher-guides/ . Acesso em: 10 jun. 2025.

LEMES, D. Educação STEAM: o que é, para que serve e como usar. J.PUC-SP, São Paulo, 17 nov. 2020. Disponível em: https://j.pucsp.br/artigo/educacao-steam-o-que-e-para-que-serve-e-como-usar. Acesso em: 10 jun. 2025.

LESSIG, L. Cultura livre: Como a Grande Mídia Usa a Tecnologia e a Lei Para Bloquear a Cultura e Controlar a Criatividade. São Paulo: Trama, 2005.

MANACORDA, M. A. O princípio educativo em Gramsci. Campinas: Alínea, 2013.

MARTINS, B. C. Autoria em rede: os novos processos autorais através das redes eletrônicas. Rio de Janeiro: Mauad, 2014.

MENEZES, K. Pirâmide da Pedagogia Hacker: [Vivências do (IN) possível]. 2018. 177 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/27168. Acesso em: 10 jun. 2025.

MIT. Professor Emeritus Seymour Papert, pioneer of constructionist learning, dies at 88. MIT News, Cambridge, 1º ago. 2016. Disponível em: https://news.mit.edu/2016/seymour-papert-pioneer-of-constructionist-learning-dies-0801. Acesso em 17 ago 2024.

MORAN, J. O papel das metodologias na transformação da Escola. Metodologias Ativas para uma aprendizagem mais profunda, In: BACICH, L.; MORAN, J. M. (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora. Porto Alegre: Penso, 2018. p. 18-40.

OSTETTO, L. E. A pesquisa em círculos tecida. In: GUEDES, A. O.; RIBEIRO, T. Pesquisa, alteridade e experiência: metodologias minúsculas. Rio de Janeiro: Ayvu, 2019. p. 47-72.

PAPERT, S. LOGO: computadores e educação. São Paulo, SP: Brasiliense, 1985.

PRETTO, N.; PINTO, C. D. C. Tecnologias e novas educações. Revista Brasileira de Educação, [S. l.], v. 11, n. 31, p. 19-30, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/4vpwVbvgbkFRLRq4BPqzFHf/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 jun. 2025.

RAABE, A.; GOMES, E. B. Maker: uma nova abordagem para tecnologia na educação. Revista Tecnologias na Educação, [S. l.], v. 26, n. 26, p. 6-20, 2018. Disponível em: https://tecedu.pro.br/wp-content/uploads/2018/09/Art1-vol.26-EdicaoTematicaVIII-Setembro2018.pdf. Acesso em: 10 jun. 2025.

SALDAÑA, P. Governo Bolsonaro destina R$ 26 mi em kit robótica para escolas sem água e computador. Folha de São Paulo, São Paulo, 6 abr. 2022. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/poder/2022/04/governo-bolsonaro-destina-r-26-mi-em-kit-robotica-para-escolas-sem-agua-e-computador.shtml. Acesso em: 10 jun. 2025.

SILVEIRA, S. A. Inclusão digital, software-livre e globalização contra-hegemônica. In: SILVEIRA, S. A. e CASSINO, J. (Ed.). Software livre e inclusão digital. São Paulo: Conrad Livros, 2003. p. 17-47.

WIKIMEDIA. Lego We Do 2.0. 2020. Disponível em: https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Lego_WeDo_2.0_Milo_part_A.jpg. Acesso em: 10 jun. 2025.

WIKIMEDIA. Mecanno. 2010. Disponível em: https://pt.m.wikipedia.org/wiki/Ficheiro:Meccano_001.jpg . Acesso em: 10 jun. 2025.