AS SIGNIFICAÇÕES DE ALUNOS COM DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM SOBRE ENSINAR E APRENDER NA ESCOLA
Main Article Content
Abstract
O presente estudo discute os resultados preliminares de uma pesquisa em andamento. Esta pesquisa foi realizada em uma turma do 3º ano do ensino fundamental de uma escola pública do município de Londrina/PR e teve como objetivo revelar e compreender as significações dos alunos produzidas no e sobre o processo de ensino-aprendizagem. Para tanto, fez-se uso de observação direta em sala de aula e de entrevistas para coletar dados e sua análise, com base na perspectiva histórico-cultural, pautou-se nas concepções de linguagem de Vigotski e Bakhtin e nas análises feitas por Lahire e Charlot sobre o sucesso e o fracasso escolar. Como resultado, constatou-se que as significações das crianças a respeito de si e do ensinar e aprender são construídas e ressignificadas no próprio processo de ensino-aprendizagem e os fatores intervenientes nesse processo foram: a mediação pedagógica, as condições de trabalho e a mobilização dos alunos.
Metrics
Article Details
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
a) Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution License which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
c) Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
d) This journal provides public access to all its content, as this allows a greater visibility and reach of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of the research, distributing OJS as well as other software to support the publication system of public access to academic sources.
e) The names and e-mail addresses on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and are not available for other purposes.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.