Approaches and methods to educational policy analysis: first approaches

Authors

  • Laélia Portela Moreira PPGE/Unesa

DOI:

https://doi.org/10.5212/retepe.v.2.008

Abstract

Abstract: The field of educational policy, despite its relative youth and its origins in political science, already has some specific proposals for relevant research, such as the Policy Cycle Approach, the Approach of Educational Policy Epistemologies (EEPE), Social Cartography and Critical Discourse Analysis, among others. These models aim to contribute to the consolidation of research in this field, within the limits allowed by its meta-analytical character, considering also the presuppositions and theoretical affiliations assumed by its researchers. This descriptive-analytical pluralistic and introductory text aims to present some of the appropriate approaches for research in the field of educational policy from the recognition of its relevance to the training of new researchers. The text is divided into two main parts. The first presents a brief characterization of the field and discusses some issues related to the research concerned. Next, four general approaches are presented for the field research, with the intention of mapping them to those interested in furthering them.

 

Keywords: Educational policy. Epistemetodologia. Research in educational policy.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Almeida, M. L. P. de; Tello, C. G. (2013) “Consolidando o campo da investigação em política educacional”. In: C. G. Tello & M. L. P. Almeida. Estudos epistemológicos no campo da pesquisa em política educacional. (pp. 9-24). Campinas, Mercado de Letras.

Arretche, M. (2003.) “Dossiê agenda de pesquisa em políticas públicas”. Revista Brasileira de Ciências Sociais, n. 51, 7-9.

Azevedo, J. M. L. & Aguiar, M. A. (2001). “A produção do conhecimento sobre a política educacional no Brasil: um olhar a partir da ANPED”. Educação e Sociedade, 23 (77), 49-70.

Ball, S. J. & Mainardes, J. (2011). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo, Cortez.

Bowe, R.; Ball, S. & Gold, A. (1992). Reforming education & changing schools: case studies in policy sociology. London, Routledge.

Brochier, C. (2006). “Algumas observações e proposições sobre a metodologia das pesquisas de sociologia empírica”. Pro-posições, 17 (49), 243-268.

Fairclough, N. (2008). “El análisis crítico del discurso y la mercantilización del discurso público: las Universidades”. Discurso & Sociedad, v. 2, (1), 170-185.

Faria, C. A. P. de. (2012). “Implementação: ainda o ‘elo perdido’ da análise de políticas públicas no Brasil”. Revista Debates, 6 (2), 13-36.

Flores-Crespo, P. (2011). “Análisis de política educativa: un nuevo impulso”. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 16 (50), 687-698.

Follari, R. A.(2008). “Problemas em torno da pesquisa qualitativa”. In: L. Bianchetti & P. Meksenas. A trama do conhecimento (Orgs.), pp.73-4. Campinas, Papirus.

Frey, Klaus. (2000). “Políticas públicas: um debate conceitual e reflexões referentes à prática da análise de políticas públicas no Brasil”. Planejamento e Políticas públicas, 21, 211-259.

Losada L. R., Casas, A. C. (2008). Enfoques para el análisis politico: Historia, Epistemología y perspectivas de la ciência política”. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javieriana.

Mainardes, J. (2006) “Abordagem do ciclo de políticas: Uma contribuição para a análise de Políticas educacionais”. Educação e Sociedade, 27 (94), 47-69.

Mainardes, J. (2009). Análise de políticas educacionais: breves considerações teórico-metodológicas. Contrapontos, 9 (1), 4-16.

Mainardes, J. (2013). Las epistemologías de la política educativa e sus contribuciones para el campo. In: César Tello. (Org.). Epistemologías de la política educativa: posicionamientos, perspectivas y enfoques (pp. 517-526). Campinas, Mercado de Letras.

Mainardes, J. (2015). “Reflexiones sobre el objeto de estudio de la política educativa”. En: Tello, C. (Compilador). Los objetos de estudio de la política educativa: hacia una caracterización del campo teórico (pp. 25-42). Buenos Aires: Autores de Argentina. Libro digital, EPUB.

Mainardes, J. (no prelo) A pesquisa sobre política educacional no Brasil: análise de aspectos teórico-epistemológicos. Educação em Revista.

Mainardes, J; Gandin, L. A. (2013a) “A abordagem do ciclo de políticas como epistemetodologia: usos no Brasil e contribuições para a pesquisa sobre políticas educacionais”. In: C. Tello & M. L. P. Almeida. (Orgs.) Estudos epistemológicos no campo da pesquisa em política educacional (pp. 143-168). Campinas, Mercado das Letras.

Mainardes, J. & Gandin, L. A. (2013b) Contributions of Stephen J. Ball to the research on educational and curriculum policies in Brazil. London Review of Education, 11(3), 256-264.

Mainardes, J. & Marcondes, M. I. (2009). “Entrevista com Stephen J. Ball: um diálogo sobre justiça social, pesquisa e política educacional”. Educação e Sociedade, 30 (106), 303-318.

Mainardes, J. & Tello, C. (2016). A pesquisa no campo da política educacional: explorando diferentes níveis de abordagem e abstração. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 24 (75), 1-16.

Martins, A. M. (2011). “A pesquisa na área de política e gestão da educação básica: aspectos teóricos e metodológicos”. Educação e Realidade, 36 (2), 379-393.

Martins, A. M. (2013). “O campo das políticas públicas de educação: uma revisão de literatura”. Estudos em Avaliação Educacional, 24 (56), 276-299.

Miranda, E.M. (2014) “Una ‘caja de herramientas’ para el análisis de la trayetoria de la política educativa: la perspectiva de los ciclos de la política (policy cycle approach)”. En: E. Miranda, & N. A. P. Bryan (Organizadores). (Re) pensar a educação pública: contribuições da argentina e do Brasil. Campinas, Alínea.

Parsons, W. (1995). “Public policy: an introduction to the theory and practice of policy analysis”. Aldershot, UK ; Brookfield, Edward Elgar.

Paulston, R. R. G. (2001). “El espacio de la educación comparada y el debate sobre el posmodernismo.” Propuesta Educativa, 23, 18-31.

Perez, J. R. R. (2010). “Por que pesquisar implementação de políticas educacionais atualmente?. Educação & Sociedade, 31 (113), 1179-1193.

Pini, M. E. (2013). “El análisis crítico del discurso (ACD). Aspectos Teóricos y metodológicos en la investigación de políticas educativas. En: Tello, C. G. (coord. Y compilador). Epistemologías de la política educativa: posicionamientos, perspectivas y enfoques (pp.69-90). Campinas, Mercado das Letras.

Resende, V. de M; Ramalho, V. (2006). “Análise de Discurso Crítica”. São Paulo: Editora Contexto.

Souza, A. R. (2014). “A pesquisa em políticas educacionais no Brasil: de que estamos tratando?” Praxis Educativa, 9 (2), 355-367.

Souza, C. (2006). “C. Políticas públicas: uma revisão da literatura”. Sociologias, 8 (16), 20-45.

Souza, C. (2003). “Estado do campo da pesquisa em políticas públicas no Brasil”. Revista Brasileira de Ciências Sociais, 18 (51), 15-20.

Souza, C. (2006). “Políticas Públicas: uma revisão de literatura”. Sociologias, 8 (16), 20-45.

Stremel, S. (2016). A constituição do campo acadêmico da política educacional no Brasil. 2016. 315 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa.

Stremel, S. (2017). Aspectos teórico-metodológicos para a análise da constituição do campo acadêmico da política educacional no Brasil. Revista de Estudios teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 2.

Stremel, S. & Mainardes, J. (2015) “A disciplina política educacional em cursos de pedagogia no Brasil: primeiras aproximações”. Jornal de Políticas Educacionais, 9 (17 -18), 137–155.

Stremel, S. & Mainardes, J. (2016). A emergência do campo acadêmico da política educacional em diferentes países. Tópicos Educacionais, 22 (1), 2016.

Tello. C. (2012). “Las epistemologías de la política educativa: vigilancia y posicionamiento epistemológico del investigador en política educativa”. Práxis Educativa, 7 (1), 53-68.

Tello, C. (2013a) “Las epistemologías de las políticas educativas: notas históricas y epistemológicas sobre el campo.” En: Tello, C. G. (coord. y compilador). Epistemologías de la política educativa: posicionamientos, perspectivas y enfoques (pp.23-68). Campinas, Mercado das Letras.

Tello, C. (2013b). “El campo teórico de la política educacional: modelos, abordajes y objetos de estudio”. Jornal de políticas educacionais, 14, 62–75.

Tello, C. (2015a). “La enseñanza de la política educativa y la formación de investigadores e el campo: entre las matrices históricas y la episteme de época”. Revista de Educação Pública, 24 (55), 125-151.

Tello, C. (Compilador) (2015b). “Los objetos de estudio de la política educativa: tres argumentaciones epistemológicas para su análises”. En: Los objetos de estudio de la política educativa: hacia una caracterización del campo teórico. 1a. ed. Buenos Aires: Autores de Argentina. Libro digital, EPUB.

Tello, C. & Gorostiaga, J. (2009). “El enfoque de la cartografia social para el análisis de debates sobre políticas educativas”. Praxis Educativa, 4 (2), 159-168.

Tello, C. & Gorostiaga, J. (2013). “Aportes da cartografia social para uma epistemologia do visual na pesquisa sobre política educativa.”. In: Tello, C. & Almeida, M. L. P. de. (Orgs.) Estudos epistemológicos no campo da pesquisa em política educacional (pp. 168-191). Campinas, Mercado das Letras.

Tello, C. & Mainardes, J. (2015) “Revisitando o enfoque das epistemologias da política educacional”. Práxis Educativa, 10 (1), 153-178.

Published

2017-08-16

How to Cite

MOREIRA, L. P. Approaches and methods to educational policy analysis: first approaches. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, [S. l.], v. 2, p. 1–14, 2017. DOI: 10.5212/retepe.v.2.008. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/10493. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artículos