School management theories and their influence in Brazilian public schools
DOI:
https://doi.org/10.5212/retepe.v.2.016Abstract
Abstract: This theoretical article seeks to compare the classical and critical theories of school administration in Brazil with the contemporary public schools management. The work focuses on the writings by Carneiro Leão, Querino Ribeiro, Anísio Teixeira and Benno Sander, in the classical perspective, and Miguel Arroyo, Fátima Félix and Vitor Paro, in the critical perspective, seeking to synthesize the main ideas of these schools. From this synthesis, the study contrasts the most emblematic elements of those theories with the most recent studies in this field, which seem to be more articulated to the empirical reality of the Brazilian schools. The article concludes by indicating that there is a degree of disconnection between classical and critical theories with the contemporary school management, but at the same time it is possible to perceive some relationships and influences, considering the strong prescriptive vein of the school management theory.
Keywords: School management. School administration. Classical theories. Critical theories.
Metrics
References
Abdian, G. Z. (2010). As publicações da ANPAE e a trajetória do conhecimento em Administração da educação no Brasil. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, 40, 31-50.
Abdian, G. Z., Nascimento, P. H. C. & Silva, N. D. B. (2016). Desafios teórico-metodológicos para as pesquisas em administração/gestão educacional/escolar. Educação & Sociedade, 37 (135), 465-480.
Abdian, G. Z., Andrade, E. & Parro, A. L. G. (2017). Sentidos de política e/de gestão nas pesquisas sobre a escola. Educação & Pesquisa, 43 (3), 727-742.
Arroyo, M. G. (1979). Administração da educação, poder e participação. Educação e Sociedade. 1 (2), 36-46.
Barroso, J. (2009). A utilização do conhecimento em política: o caso da gestão escolar em Portugal. Educação & Sociedade, 30 (109), 987-1007.
Bourdieu, P. (1998). Escritos de educação. Petrópolis: Vozes.
Chauí, M. (1997). Cultura e democracia: o discurso competente e outras falas. São Paulo: Cortez.
Drabach, N. P. (2009). Primeiros Escritos sobre Administração Escolar no Brasil aos escritos sobre gestão escolar: mudanças e continuidade. Monografia (Especialização em Gestão Educacional) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria.
Félix, M. F. C. (1984). Administração escolar: um problema educativo ou empresarial? Análise da proposta do estado capitalista brasileiro para a burocratização do sistema escolar. São Paulo: Cortez/Autores Associados.
Leão, A. C. (1953). Introdução à administração escolar (3a ed.). São Paulo: Cia. Editora Nacional.
Martins, A. M. & Sousa, S. Z. (2012). A produção científica sobre avaliação educacional e gestão de sistemas e de escolas: o campo da questão entre 2000 e 2008. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, 20 (74), 9-26.
Oliveira, A. C. P. (2015). As relações entre Direção, Liderança e Clima Escolar em escolas municipais do Rio de Janeiro. Tese de Doutorado em Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Paro, V. H. (1988). Administração escolar: introdução crítica. São Paulo: Cortez; Autores Associados.
Paro, V. H. (1995). Por dentro da escola pública. São Paulo: Xamã.
Paro, V. H. (2010). A educação, a política e a administração: reflexões sobre a prática do diretor de escola. Educação & Pesquisa, 36 (3), 763-778.
Ribbins, P. & Gunter, H. (2002). Mapping leadership studies in education. Educational management & administration. 30 (4), 359-385. Londres: Sage Publ.
Ribeiro, J. Q. (1952). Ensaios de uma teoria da administração escolar. São Paulo: USP.
Ribeiro, D. S. & Machado, L. M. (2007). Teorias de Administração Escolar em Querino Ribeiro e Lourenço Filho: raízes e processos de constituição de modelos teóricos. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, 23, 13-28.
Sander, B. (1981). Administração da Educação no Brasil: evolução do conhecimento. Brasília: ANPAE/Edições UFC.
Sander, B. (1984). Consenso e conflito: perspectivas analíticas na pedagogia e na administração da educação. São Paulo: Pioneira.
Souza, A. R. (2006). Os dirigentes escolares no Brasil. Educação: Teoria e Prática, 15 (27), 51-82.
Souza, A. R. (2007). Perfil da gestão escolar no Brasil. Tese de Doutorado. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.
Souza, A. R. (2009b). A pesquisa no campo da Gestão da Educação: algumas reflexões sobre as relações entre produção doconhecimento e a prática da gestão educacional. Retratos da Escola, 3 (4), 81-94.
Souza, A. R. (2009). Explorando e construindo um conceito de gestão escolar democrática. Educação em Revista, 25 (3), 123-140.
Souza, A. R. (2017). As condições de democratização da gestão da escola pública brasileira. Anais do XIII Educere – Congresso Nacional de Educação. Curitiba, PR, Brasil: Pontifícia Universidade Católica do Paraná.
Souza, A. R. & Gouveia, A. B. (2010). Diretores de escolas públicas: aspectos do trabalho docente. Educar em Revista, número especial (1), 173-190.
Souza, A. R.; Tavares, T. M. (2014). A gestão educacional no Brasil: os legados da ditadura. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, 30
(2), 269-285.
Tavares, T. M. (2004). Gestão pública do sistema de ensino no Paraná (1995-2002). Tese de Doutorado em Educação: Currículo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.
Teixeira, A. (1961). Que é administração escolar? Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Rio de Janeiro, 36 (84), 84-89.
Teixeira, A. (1968). Natureza e função da administração escolar. In TEIXEIRA, A. et al. Administração Escolar. Salvador: ANPAE.
Tragtemberg, M. (1974). Burocracia e ideologia. São Paulo: Ática.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamentodo trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
__________
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
2. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
__________
If the article is accepted for publication, copyright of this article will be vested in the The Journal of Theoretical and Epistemological Studies on Education Policy.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.