Research on Educational Policies: State and Hegemonia statements on Gramsci

Authors

  • Kelly Letícia da Silva Sakata UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CENTRO OESTE-UNICENTRO
  • Michelle Fernandes Lima UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CENTRO OESTE-UNICENTRO

DOI:

https://doi.org/10.5212/retepe.v.3.005

Abstract

Abstract: This text had as aim to consider the Categories State and hegemony in Antonio Gramsci (1891-1937), while theoretical contribution in educational policies research. Thereunto, it indicated through a historical bias, the educational policies field in Brazil and the use of Gramsci theoretical base, mainly the use of the Categories State and hegemony. Then, it discussed the concept of State in Gramsci and finally problematized the concept of hegemony in its relation with the State. It also considered, according some authors (Lustosa, 2016; Schelesener, 2014), there were misconceptions on the Category State by the Gramsci theory in Brazil. The concept of State in Gramsci has advances within the Marx tradition, and the elation with the State with the category hegemony signals to a thought of counter-hegemonic action by the sub-class in civil society scope.

 

Keywords: Epistemological Perspective. Educational Policies. Gramsci. State. Hegemony.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Kelly Letícia da Silva Sakata, UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CENTRO OESTE-UNICENTRO

Professora Colégio SEPAM-PR. Mestranda em Educação, pela Universidade Estadual do Centro-Oeste/UNICENTRO­– Campus Irati-Paraná. Graduada em Pedagogia, pela Universidade Estadual de Ponta Grossa – UEPG. Integrante do Grupo de Pesquisa Estado, Política e Gestão em Educação (UNICENTRO/IRATI-PR), http://www2.unicentro.br/gepoge/quem-somos/.

Michelle Fernandes Lima, UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CENTRO OESTE-UNICENTRO

Professora da Universidade Estadual do Centro Oeste: Campus Irati ( PR). Doutora em educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da UFPR. Pós Doutorado pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (PPGE/UEPG). Líder do grupo de pesquisa Estado, Politicas e Gestão da Educação (UNICENTRO/IRATI-PR).

References

BIANCHI, A. Minicurso sobre o pensamento político de Antônio Gramsci: Aula 2. 2017. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=zxwzNZtFS7MB>. Acesso em: 21 dez. 2017.

CARPEAUX, O. M. A vida de Gramsci. Disponível em: <http://www.artnet.com.br/gramsci/arquiv79.htm>. Acesso em: 3 jun. 2017.

GRAMSCI, A. Cadernos do Cárcere. Vol. 3. (Maquiavel - notas sobre o Estado e a Política). 7. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016.

GRUPPI, L. Tudo começou com Maquiavel: as concepções de Estado em Marx, Engels, Lênin e Gramsci. Porto Alegre: L&PM editores, 1986.

KRAWCZYK, N. A historicidade da pesquisa em política educacional: o caso do Brasil. Jornal de políticas educacionais, Curitiba, v. 6, n. 12, p. 03-11, jul./dez. 2012. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/jpe.v6i12.32270

LUSTOSA, E. O conceito de estado em Gramsci e as suas apropriações nas pesquisas sobre políticas educacionais. 2016. 101 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual do Centro-Oeste UNICENTRO, Irati, 2016.

MAINARDES, J. Análise de políticas educacionais: breves considerações teórico-metodológicas. Contrapontos, Itajaí, v. 9, n. 1, p. 4-16, jan./abr. 2009.

MAINARDES, J. A pesquisa sobre política educacional no Brasil: análise de aspectos teórico-epistemológicos. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 33, p. 1- 25, 2017. DOI: https://dx.doi.org/10.1590/0102-4698173480

MARX, K.; ENGELS, F. Feuerbach e História. In: MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia Alemã. São Paulo: Boitempo Editorial, 2007. Disponível em: <http://abdet.com.br/site/wp-content/uploads/2014/12/A-Ideologia-Alem%C3%A3.pdf>. Acesso em: 25 mar. 2018. p. 29-77.

NEVES, L. M. W. (Org.) A direita para o social e a esquerda para o capital: intelectuais da nova pedagogia da hegemonia no Brasil. São Paulo: Xamã, 2010.

NOSELLA, P. Antônio Gramsci Caderno 12: apresentação, comentários e revisão da tradução. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 12., 1989, São Paulo. Anais... São Paulo: Faculdade de Educação-USP, 1989.

PERONI, V. Política educacional e papel do Estado: no Brasil dos anos 1990. São Paulo: Xamã, 2003.

SANTOS, A. L. F.; AZEVEDO, J. M. L. A pós-graduação no Brasil, a pesquisa em educação e os estudos sobre a política educacional: os contornos da constituição de um campo acadêmico. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 42, p. 534-550, set./dez. 2009. DOI: https://dx. doi.org/10.1590/s1413-24782009000300010

SAVIANI, D. Gramsci e a Educação no Brasil: para uma teoria gramsciana da educação e da escola. Disponível em: <http://www.igsbrasil.org/biblioteca/artigos/material/1447190212Demerval_Saviani.pdf>. Acesso em: 21 dez. 2017.

SAVIANI, D. Epistemologias da política educacional: algumas precisões conceituais. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 2, n. 1, jan./jun. 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.5212/retepe.v.2.002

SCHELESENER, A. H. Filosofia, política e educação: leituras de Antônio Gramsci. Curitiba: UTP, 2014.

SHEEN, M. R. C. C. A política educacional como momento de hegemonia: notas metodológicas a partir das contribuições de Antônio Gramsci. HISTEDBR On-line. Campinas, n. 25, p. 3-12, mar. 2007.

SILVA, A.; JACOMINI, M. A. A pós-graduação e a produção acadêmica em políticas educacionais: Questões epistemológicas. In: JORNADAS LATINOAMERICANAS DE ESTUDOS EPISTEMOLÓGICOS EM POLÍTICA EDUCATIVA, 2., 2014, Curitiba. Anais... Curitiba: RELEPE, 2014. p. 01-25.

SOSSAI, F. C. Anotações sobre o conceito de campo e os estudos em políticas educacionais. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 1, n. 2, jul./ dez. 2016.

STREMEL, S. A constituição do campo acadêmico da Política Educacional no Brasil. 2016. 316f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2016.

STREMEL, S. Aspectos teórico-metodológicos para a análise da constituição do campo acadêmico da política educacional no Brasil. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 2, n. 1, jan./jun. 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.5212/retepe.v.2.001

TELLO, C. Las epistemologías de la política educativa: vigilancia y posicionamiento epistemológico del investigador en política educativa. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 7, n. 1, p. 53-68, jun. 2012. DOI: https://dx.doi.org/10.5212/PraxEduc.v.7i1.0003

TELLO, C.; ALMEIDA, M. L. P. (Orgs.). Estudos epistemológicos no campo da pesquisa em política educacional. Campinas: Mercado de Letras, 2013.

TELLO, C.; MAINARDES, J. Revistando o enfoque das epistemologias da política educacional. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 10, n. 1, p. 153-178, jan./jun. 2015. DOI: https://dx.doi.org/10.5212/praxeduc.v.10i1.0007

TONET, I. Socialismo e democracia. 2007. Disponível em: <http://ivotonet.xpg.uol.com.br/arquivos/cidadao_ou_homem_livre.pdf>. Acesso em: 03 jul. 2017.

Published

2018-04-02

How to Cite

SAKATA, K. L. da S.; LIMA, M. F. Research on Educational Policies: State and Hegemonia statements on Gramsci. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, [S. l.], v. 3, p. 1–13, 2018. DOI: 10.5212/retepe.v.3.005. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/11043. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Artículos