Interpretation and translation practices in the scientific production of neoconservatism and neoconservative education policies
DOI:
https://doi.org/10.5212/retepe.v.7.20704.010Abstract
This work presents partial results of an ongoing investigation on the theme of neoconservatism and neoconservative policies in the educational field. It seeks to analyze how the practices of interpretation and translation of the theme are configured in articles published during the decade of 2012 to 2022. The study is based on meta-research assumptions with emphasis on Epistemologies of Education Policies. It surveys articles written by Brazilian and foreign researchers published in journals of national and international scope, followed by the selection of a sample of productions in the field of education policies with a view to categorizing and analyzing the theoretical-epistemological perspectives, epistemological approaches and positions. With the research, it was perceived the mobilization of a significant production of studies on neoconservatism and the efforts undertaken by scientific communities, around the world, in the interpretation/translation of the developments generated by neoconservative policies in education. Different theoretical-epistemological perspectives come into play in this process of analysis, and most studies are based on the Marxist academic tradition and tend to a critical-normative position. Although to a lesser extent, other theories and epistemologies are also evidenced, generating new readings in relation to the events present. This intense movement is based on the affirmation of ethical commitment to the debate of these issues that affect education and require clear and coherent positions of the scientific communities.
Keywords: Neoconservatism. Educational policies. Meta-research.
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamentodo trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
__________
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
2. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
__________
If the article is accepted for publication, copyright of this article will be vested in the The Journal of Theoretical and Epistemological Studies on Education Policy.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.