Dialectical method and the role of unions: contradictions between the political struggle and the economic struggle
DOI:
https://doi.org/10.5212/retepe.v.8.21527.006Abstract
This article aims to analyze the contributions of Marx's dialectical method to the understanding of reality, from the contradiction category in studies on the role of trade unions and their relationship with politics. This is a bibliographic study, based on Marx (2013), Trotsky (1980) and Benoit (1996, 1997, 1998, 2003, 2007, 2008). Supported by the studies carried out, we emphasize that considering the contradiction category and its immanentism in the dialectical materialist tradition is fundamental to understand the role of trade unions in the socialist revolution and to overcome the dichotomous interpretations of the economic struggle and the political struggle, especially for the understanding of the struggle of classes as a historical process, contradictory and promoter of its own negation. Within the scope of teacher unionism and educational policy, the dialectical contradiction contributes to the understanding of the limits and possibilities that originate from this relationship, since the approximation of the teachers' struggle with educational policies represents an advance in the perspective of the legislation of the teaching career and, contradictorily, limits trade unionism to the rhythm of state policies.
Keywords: Historical-dialectical materialism. Contradiction. Method. Unions.
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamentodo trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
__________
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
2. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
__________
If the article is accepted for publication, copyright of this article will be vested in the The Journal of Theoretical and Epistemological Studies on Education Policy.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.